به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۲۳ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب : ۴۲۱۷۷۰

آیا برای طغیان دوباره کرونا آماده هستیم؟

آیا برای طغیان دوباره کرونا آماده هستیم؟
گروه جامعه:بحث‌ درباره ورود سویه جدید کرونا (EG.5) به کشور این روزها داغ است. هرچند مسئولان وزارت بهداشت و درمان شناسایی و ورود چنین سویه‌ای را در کشور رد کرده‌اند. اما تجربه مبارزه با کرونا به ما آموخته است که نباید چنین خطراتی را دست‌کم گرفت و باید برای مقابله با شیوع بیماری‌هایی مثل کرونا ‌ آماده بود.

کارشناسان نیز تاکید می‌کنند که کرونا ریشه کن نخواهد شد و در بهترین شرایط مانند یک بیماری فصلی باقی‌ خواهد ماند. به همین دلیل نظام بهداشت و درمان کشور همواره باید از آمادگی لازم برای طغیان سویه یا زیرسویه‌ای جدید آماده باشد تا اشتباهات گذشته تکرار نشود.مبارزه با پیک‌های کرونا در چند سال گذشته به ما نشان داد که باید برای مبارزه با بیماری همیشه آماده بود و در این بین آنچه باید در اولویت قرار گیرد، مساله پیشگیری است، زیرا با پیشگیری می‌توان مانع تحمیل هزینه‌های سنگین به کشور شد.

‌در این بین لازم به یادآوری است که ما تاکنون از اقداماتی که در دوران پیک‌های کرونا انجام شده است، آن طور که باید درس نگرفته‌ایم، زیرا مسئولان امر به صورت جدی  به ‌آسیب‌شناسی مبارزه با کرونا در کشورمان ‌ نپرداخته‌اند.
لازم به یادآوری است که در روزهای ابتدایی ورود کرونا به کشورمان ‌ شاهد عملکرد شتاب‌زده از سوی برخی نهاد‌ها بودیم. برای نمونه در مقطعی با کمبود ماسک و مواد ضدعفونی کننده رو به رو شدیم و  حتی از مواد ضدعفونی کننده‌ نیز به درستی استفاده‌ نمی‌کردیم و عده‌ای به ضد عفونی کردن معابر می‌پرداختند.

علاوه بر این برخوردهای انجام شده با کارشناسان و متخصصان نیز در مقاطعی مناسب نبود‌، برای نمونه با طغیان کرونا وزارت بهداشت از پرستاران درخواست کمک کرد و آنها نیز از جان مایه گذاشتند و به عنوان نیروهای طرحی و یا 89 روزه مشغول به کار شدند. اما با فروکش کردن کرونا قرارداد این افراد تمدید نشد. به همین دلیل این روزها که خطر طغیان دوباره کرونا مطرح شده است، این پرسش مطرح می‌شود که آیا این نیروها مانند گذشته وارد میدان خواهند شد؟

 هرچند که چنین اقدامات نامناسبی در بسیاری از کشورها انجام شد. اما نکته اینجاست که ما باید عملکرد  گذشته خود را آسیب شناسی کنیم و با شناسایی نقاط ضعف و قوت خود برای حوادث مشابه آمادگی بیشتری به دست بیاوریم.‌بی‌توجهی به آسیب شناسایی حوادثی مانند کرونا سبب می‌شود که در صورت بروز اتفاقات مشابه نتوان بدرستی عمل‌کرد و با تکرار اشتباه‌های گذشته سبب تحمیل هزینه‌های جانی و مالی به جامعه شد و در این بین سرمایه‌های اجتماعی را نیز از دست داد.

تجربه فراگیری کرونا در سال‌های گذشته ثابت کرده است که وقتی سویه‌ یا زیر سویه‌ای در دنیا فراگیر می‌شود سرانجام وارد همه کشورها می‌شود. به همین دلیل این احتمال که کشورمان نیز درگیر این سویه  جدید شود دور از انتظار نیست و در چنین شرایطی باید برای طغیان بیماری آماده بود.
مرجع : جام جم آنلاین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها