به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۵ - ۲۳:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۲۴ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب : ۴۲۱۹۸۷

 آسیب‌شناسی لایحه حجاب‌ و عفاف

 آسیب‌شناسی لایحه حجاب‌ و عفاف
گروه سیاسی: روزنامه فرهیختگان به آسیب‌شناسی لایحه حجاب‌ و عفاف پرداخت و پیش‌بینی کرد نتیجه اجرای این قانون هدف قانونگذار را تامین نمی کند.
به نوشته فرهیختگان،متاسفانه متولیان فرهنگ در کشور باز هم نشان دادند که اساسا اعتقادی به مقوله کار فرهنگی نداشته و رفتار قضایی، پلیسی و سلبی را به‌عنوان اولین راهکار می‌پذیرند. 
  ما با نوعی جرم‌انگاری در مساله حجاب مواجه هستیم. جرمی که در‌صورت ارتکاب، بناست به‌جای برخورد فیزیکی، گشت ارشاد و رفتارهای سلبی، جریمه‌های گزاف مادی عامل بازدارندگی ایجاد کند. اما آنچه که محقق می‌شود برخلاف تصور قانونگذار خواهد بود. 
 اتفاقی که در این لایحه رخ داده فارغ از همه ایرادات و خلأ‌های قانونی که حقوقدانان و نمایندگان مجلس مخالف با آن، مطرح کردند، روح غالب و حاکم بر این طرح اقتصاد است و عامل بازدارنده ترس از به خطر افتادن موقعیت اقتصادی. در چنین اوضاعی که غالبا مردم به نوعی درگیری‌های اقتصادی و معیشتی دارند، دولت هم دست بر همین نقطه گذاشته و از همین‌جا به دنبال ایجاد نوعی ترس در اجتماع است. 
از منظر آسیب‌های اجتماعی، هیچ تفاوتی میان طرح ابتدایی لایحه حجاب و عفاف و نسخه نهایی از آن که با تغییراتی همراه بوده وجود ندارد. روح حاکم بر لایحه حول محور مسائل مادی و اساسا توان اقتصادی تنظیم شده است. شما هر چقدر پولدار‌تر باشید، در امر پوشش آزادتر خواهید بود و در‌صورتی‌که در طبقه اقتصادی خاصی متولد شده باشید، اجازه انتخاب و اختیار برای پوشش خواهید داشت اما اگر از طبقه متوسط یا پایین جامعه باشید مجبور به پذیرش حدود پوششی حکومت هستید.
متاسفانه این‌طور بررسی موضوع حجاب، غیر از تشدید رفتارهای دوگانه شهروندان، ایجاد و تشدید شکاف‌های اجتماعی، پیامد دیگری نخواهد داشت. 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها