به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۱:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۲۷ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : ۴۲۲۵۲۴

خواب آشفته دولت برای سهامداران خُرد بورس

خواب آشفته دولت برای سهامداران خُرد بورس
گروه اقتصادی: شاخص کل بورس تهران در آخرین روز هفته با افت ۴ هزار و ۴۸۶ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۹۷۳ هزار و ۶۹۶ واحد قرار گرفت تا برای دومین روز متوالی از کانال دو میلیون واحد فاصله بگیرد.به گزارش اقتصاد24،
ارزش معاملات خُرد بورس روز چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ با کاهش ۱۹ درصدی رقم ۳ هزار و ۳۰۵ میلیارد تومان را تجربه کرد که کمترین رقم در ۶ ماه گذشته است.

اما سوال اصلی این است که آیا وخامت اوضاع بورس ادامه دارد؟
همه چیز در بورس بر وفق مراد است؟
«وضعمان خوب است و جیب هایمان پرپول، شما اصلا نگران نباشید! به تازگی طلب هنگفت ۷ میلیارد دلاریمان را نیز وصول کرده ایم! تازه پیغام پسغام هم می‌فرستند برای ارتباطات عمیق‌تر و صد البته آزاد کردن پول‌های بیشتر. مردم به شایعات توجه نکنند، بنزین گران نمی‌شود، قصد و نیتی هم بابت گران کردنش نداریم. همه چیز بر وفق مراد است.»

آرش شهریاری، کارشناس بازار سرمایه گفت: مطالب فوق بخشی از گفتارهای این روزهای دولت پیرامون مسائل اقتصادی است؛ طبیعتا در ابتدا کمی خوشحال و خرسند بودیم از آزادسازی دلار‌های کره جنوبی؛ اما تحرکات بسیار کمِ قیمت دلار بیشتر از هر چیزی نگرانمان کرد. آری، حنایتان ظاهرا دیگر رنگی ندارد و خبردرمانی ها، تاثیرش را از دست داده و مشتاقیم به دلار زیر ۴۵ هزار تومان، اما اقتصاد بگیر و ببند و دستوربردار نیست و بیشتر از گذشته نگرانیم از قماربازیتان با نام پول‌های کره!

بورس باز هم توانی برای افزایش نداشت
به گفته این کارشناس بازار سرمایه، شاید بتوان کمی دلار را به زیر محدوده ۴۷ هزار تومان و یا شاخص بورس تهران را به زیر یک میلیون و ۸۵۰ هزار واحد هل داد؛ اما علمِ درس دهنده‌ای است مبانی اقتصاد. خیلی زود، دیر می‌شود، شاید زودتر از بهمن و اسفند ۱۴۰۲!شهریاری ادامه داد: طی دو سال گذشته بازار سهام شاهد ریزش ۷۵ میلیارد دلاری ارزش خود بوده و از یک بازار حدود ۲۲۰ میلیارد دلاری به یک بازار ۱۴۵ میلیارد دلاری تبدیل شده است.

سایه سنگین دولت بر سر بورس
این کارشناس بازار سرمایه با انتقاد نسبت به تصمیمات دولت و تبعات آن بر بورس تهران گفت: بورس تهران در این دو سال نزدیک به هزار و ۵۴۳ همت به ارزش ریالی خود افزود؛ اما بیش از ۷۵ میلیارد دلار از ارزش دلاری خود را از دست داده و این رخداد در شرایطی است که سال گذشته، مجموع صادرات کشور ۱۱۲.۸ میلیارد دلار بوده یعنی معادل ۶۷ درصد از کل صادرات یک سال کشور سوخته است.شهریاری افزود: این عدد معادل ۱۵ برابر مبلغ پرهیاهویی است که آمریکا از ذخایر ارزی ایران در این چند روز آزاد کرد. بورس تا زمانی که دولت سایه اش را از سر این بازار کوتاه نکند همین است!

ریزش مشکوک یا ریزش اعتماد؟
«چرا پول و اعتماد از بورس فراری شده؟» آرش شهریاری در این مورد  گفت: اعتماد یکی از مهم‌ترین و نیک‌ترین مفاهیمی است که در بستر زندگانی بشر و محیط‌های مختلف وجود دارد. هر محیط، اتمسفر و جامعه‌ای که تهی از اعتماد باشد، مطمئنا دیری نخواهد پایید که رنگ و رخسار بیمارگونه به خود خواهد گرفت و روزبه‌روز به سمت زوال و انحطاط نزدیک‌تر خواهد شد.

به گفته شهریاری، جامعه سهامداری کشور یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌هایی است که با توجه به تعارض منافعی که ممکن است میان سهامداران و مدیران یا حتی بازیگران عمده حقوقی بازار به وجود بیاید، لازم است تلاش مقام‌های نظارتی در راستای ایجاد اعتماد در این بازار حرکت کند. متاسفانه در ماه‌های اخیر، اعتماد به حلقه مفقوده بورس تهران تبدیل شده است و همین موضوع باعث شد تا شاخص کل بورس تهران در معاملات این روز‌ها به زیر محدوده مهم ۲ میلیون واحدی برسد.

فرسایش زجرناک شاخص کل بورس تهران
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به فرسایشی شدن روند شاخص کل بورس گفت: طولانی شدن اصلاح در بازار سرمایه و تبدیل آن به روندی فرسایشی سبب شده چشم‌انداز بازار مذکور برای سهامداران خرد همچنان نامشخص و با اما و اگر‌های فراوان همراه باشد.شهریاری در پایان خاطرنشان کرد: روند دادوستد‌های سهام نشان می‌دهد بازگشت اعتماد و پول به بورس با موانعی مواجه شده است. آنچه در دو ماه گذشته در این بازار رخ داده، حاکی از آن است که راه برای بازگشت به مدار تعادلی و جهش‌های جدی باز نیست. رفتار سرمایه‌گذاران نیز به‌وضوح بر این نکته تاکید می‌کند.
برچسب ها: بورس ریزش بورس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها