به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۱:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۲۹ ساعت ۱۳:۲۴
کد مطلب : ۴۲۳۰۴۹

ایمپلنت مغزی مرد بیمار را به زندگی برگرداند

ایمپلنت مغزی مرد بیمار را به زندگی برگرداند
گروه علمی:یک مرد استرالیایی مبتلا به ای ال اس با کمک ایمپلنتی متعلق به شرکت سینکرون که در مغز او نصب شده با رایانه ارتباط برقرار کرده و می تواند پیام بفرستد و بازی رایانه ای انجام دهد.رادنی گورهام مبتلا ای ال اس و امیدوار است یک رابط نوین مغز و رایانه بتواند پس از او به افرادی با بیماری مشابه کمک کند.
 
این مرد ۶۳ ساله استرالیایی با کمک خیره شدن به حروف روی یک نمایشگر و کلیک کردن روی کلمه ای که در ذهنش است، افکار خود را به اشتراک می گذارد.او با کمک یک استنت (Stent) ۸ میلیمتری که در مغز او نصب شده تا فعالیت های عصبی را ردیابی کند، امیدوار است همچنان به طور آنلاین فعال بماند، پیام ارسال کند و برای مدتی طولانی بازی ویدئویی انجام دهد. استنت لوله ای فلزی و توری از جنس تیتانیوم است. این استنت در حقیقت ایمپلنت مغزی شرکت سینکرون است.

شرکت آمریکایی «سینکرون» طی دو سال گذشته مشغول آزمایش «استنت رود»(stentrode) بود و اکنون برای آزمایش بالینی پیش از نورالینک( شرکت ایلان ماسک که در همین زمینه فعالیت می کند) آماده است.
ایمپلنت گورهام به یک واحد فرستنده و دریافت کننده متصل می شود که زیر پوست سینه او قرار دارد و زندگی اش را متحول کرده است.چندسال قبل پزشکان تشخیص دادند وی مبتلا به ای ال اس است که به فلج پیشرفته عضلات تنفسی، بدن، بازوها و پاها منجر می شود.

این اختلال به تدریج قدرت حرکت را از فرد می گیرد اما کشنده نیست.همسرگورهام در این باره می گوید: او می تواند ۲۰ سال دیگر زنده بماند. تصور کنید بدن تان اصلا حرکت نکند اما مغزتان همچنان فعال است و نمی توانید حتی نوک بینی تان را بخارانید یا به کسی بگویید این کار را برایتان انجام دهد.

ایمپلنت مغزی اندکی زندگی به شوهر او بخشیده و وی می تواند حداقل با دیگران ارتباط برقرار یا بازی کند.سینکرون امیدوار است سال آینده از مقامات بهداشتی تاییدیه ای دریاف کند تا نسخه نهایی دستگاه خود را به بازار عرضه کند.
این استارت آپ مدعی است تست های بالینی موفقیت آمیز بوده اند اما باید فعالیت زیادی انجام داد که یکی از مهم ترین آنها بازگشایی رمز سیگنال های مغز و تبدیل آنها به یک زبان جهانی برای دستور دادن به رایانه هاست.
مرجع : مهر
برچسب ها: ایمپلنت مغزی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها