به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۱۲:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۰۱ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب : ۴۲۳۶۹۶

خرید تضمینی گندم از مرز ۱۰ میلیون تن گذشت

خرید تضمینی گندم از مرز ۱۰ میلیون تن گذشت
گروه اقتصادی:مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از خرید تضمینی بیش از ۱۰ میلیون تن گندم در سراسر کشور خبر داد.به گزارش شرکت بازرگانی دولتی ایران (مبدا)، سید سعید راد با تأکید بر رشد ۴۳ درصدی خرید تضمینی گندم در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، گفت: خرید تضمینی گندم در سال جاری در مناطق سردسیر کشور که محصول گندمشان دیرتر از سایر نقاط کشور برداشت می‌شود، همچنان ادامه دارد.

وی به واریز ۴۸ درصد از پول خرید گندم به حساب کشاورزان اشاره کرد و از اهتمام حداکثری برای پرداخت کل مطالبات آنها خبر داد و اظهار کرد: تلاش‌ ‌ما برای تأمین پول گندم‌های خریداری شده و به‌روزرسانی پرداخت‌ها با تمام توان ادامه دارد.

راد با بیان اینکه تاکنون بیش از ۶۷ هزار میلیارد تومان بیش از مبلغ کل خرید سال گذشته، از کشاورزان گندم خریداری کرده‌ایم، تصریح کرد: ارزش گندم‌های خریداری شده تا این تاریخ به بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.وی با اشاره به این که استان خوزستان با خرید تضمینی یک میلیون و ۷۲۰ هزار تُن، پیشتاز خرید تضمینی گندم در کشور است، اظهار کرد: استان‌های کردستان با خرید یک میلیون و ۷۸ هزار تُن و فارس با خرید یک میلیون و ۲ هزار تُن، پس از استان خوزستان در رتبه‌های بعدی خرید تضمینی گندم قرار دارند و میزان خریدشان از مرز یک میلیون تُن گذشته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر این که بعد از این ۳ استان به ترتیب استان‌های کرمانشاه با ۷۹۸ هزار تُن، آذربایجان غربی با خرید ۶۲۲ هزار تُن، گلستان با خرید ۵۵۵ هزار تُن و لرستان با خرید ۴۸۶ هزار تُن گندم قرار دارند، خاطرنشان کرد: خرید این محصول در استان‌های سردسیر ادامه دارد و مراکز خرید برای تحویل مابقی گندم کشاورزان در سرتاسر کشور آماده هستند

تداوم بالاتکلیفی قیمت گندم
قیمت گندم با وجود گذشت حدود پنج ماه از سال همچنان بلاتکلیف است. دولت وعده خرید هر کیلو گندم به نرخ 15 هزار تومان را به کشاورزان داده بود اما در عمل 11500 تومان با آنها حساب کرد. گندمکاران به این قیمت اعتراض کردند و مسئولان، نمایندگان مجلس و فعالان صنفی به آنها وعده اصلاح آن را دادند اما تا کنون دولت تصمیم خاصی در این زمینه نگرفته است.

تنها نکته‌ای که فعلا مسئولان وعده آن را داده‌اند پرداخت مابه‌التفاوت نرخ پرداختی تا 15 هزار تومان است. حتی با وجودی که قاسم پیشه‌ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی در دومین روز مرداد وعده بود که دولت در جلسه‌ای که قرار بود آن روز برگزار شود در مورد نرخ خرید تضمینی گندم تصمیم می‌گیرد، همچنان خبری در این مورد منتشر نشده. این در حالی است که گندمکاران خواهان افزایش قیمت گندم به نرخ 17 هزار تومان هستند.

در چنین شرایطی، برخی مسئولان دولتی از جمله رئیس سازمان برنامه و بودجه، همان نرخ 15 هزار تومانی مصوب (یا حتی 11500 تومانی پرداختی) را برای هر کیلو گندم قابل قبول می‌دانند اما برخی از نمایندگان مجلس در ماه‌های اخیر به دنبال افزایش نرخ این کالای اساسی بوده‌اند. البته رئیس‌جمهور نیز اواسط اردیبهشت دستور اصلاح قیمت گندم را صادر کرد و هر هفته‌ هم وعده‌هایی در این زمینه داده می‌شود.
برچسب ها: گندم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها