به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۱:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۰۲ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب : ۴۲۳۸۶۰

مرگ پریگوژین به دلار می‌رسد؟

مرگ پریگوژین به دلار می‌رسد؟
گروه اقتصادی: با توجه به سابقه‌ای که وجود دارد و تاثیر شگرفی که شورش واگنر در تیرماه بر بازار ارز داشت، یک اتفاق مشابه می‌تواند قیمت دلار را دستخوش نوسانات کند‌.
به گزارش اکوایران، خبرگزاری‌های روسیه می‌گویند هواپیمای یوگنی پریگوژین رهبر گروه واگنر در یک سانحه هوایی سرنگون شده است. پریگوژین رهبر گروه واگنر یک شرکت شبه‌نظامی خصوصی بود که به طور غیر مستقیم به ارتش روسیه وابسته است و با استخدام نیروهای داوطلب در جنگ‌های نیابتی شرکت می‌کند. در روزهای ابتدایی تیرماه جهان با یک خبر شوکه شد. گروه شبه نظامی واگنر به رهبری پریگوژین علیه پوتین شورش کرد و به سمت مسکو لشکر کشید. اگرچه عمر این کودتا زیاد نبود و در یک روز با وساطت الکساندر لوکاشنکو رییس جمهور بلاروس به پایان رسید ولی در همان روز اثر شگرفی بر بازار ارز گذاشت و دلار همزمان با شورش واگنر در روز سوم تیرماه هزار و ۵۵۰ تومان نوسان رو به بالا را تجربه کرد.
روسیه یکی از شرکای تجاری اصلی ایران است که تحریم ها دو‌کشور را به یکدیگر نزدیک تر کرده و روند تجارت و سرمایه گذاری میان دو‌کشور بدون وابستگی به دلار روند صعودی دارد با توجه به محدودیت هایی که تحریم ها بر سرمایه گذاری و تجارت در کشور ایجاد کرده است شورش تیرماه نگرانی ها را از اینده شریک تجاری مهم ایران افزایش داد و به همین خاطر دلار یک رشد قابل توجه را ثبت کرد. این درحالی است که دلار تهران همزمان با اعلام خبر تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا و آزادسازی پول های بلوکه شده کره کاهش ۱۲۰۰ تومانی داشت و نوسان کمتری را نسبت به زمان شورش ثبت کرد.
روز چهارشنبه، هواپیمای رهبر شورشی واگنر سرنگون شد و بر اساس اعلام و تایید بسیاری از خبرگزاری ها پریگوژین در این پرواز بوده و کشته شده است. این اتفاق انگشت اتهام بسیاری را به سمت پوتین متمایل می کند و گروه واگنر تهدید به انتقام جویی کرده است. با توجه به تاثیر شگرفی که شورش واگنر در تیرماه بر بازار ارز داشت، یک اتفاق مشابه با توجه به سابقه‌ای که وجود دارد، می‌تواند قیمت دلار را دستخوش نوسانات کند‌.
آتش درهم تند است
روز قبل قیمت ها در بازار ارز افزایشی آغاز شدند در این شرایط آتش درهم تندتر از بقیه بود و بیشتر از سایرین بالا رفت، نرخ برابری درهم به دلار به کانال ۵۰ هزار تومان رسید و حباب آن همچنان در مسیر صعودی ادامه پیدا کرد. در چنین شرایطی مهم ترین مقاومت پیش روی درهم محدوده ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان است در صورتی که درهم روند نزولی بگیرد مهم ترین حمایت پیش روی آن محدوده ۱۳ هزار و ۵۶۰ تومان خواهد بود که منطبق بر سطح پنجاه درصدی فیبوناچی است.
دلار تهران هم اگر به روند نزولی خود ادامه دهد حمایت ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان را پیش رو دارد در غیر اینصورت مقاومت ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومانی پیش روی دلار قرار میگیرد.
اونس طلا بالا کشید
داده های تجاری ایالات متحده نشانه هایی از بروز رکود داشت، فعالیت های تجاری ایالات متحده در ماه آگوست تقریبا راکد بوده است. فعالیت های تجاری منطقه یورو و انگلستان هم در حالت انقباضی مانده اند چنین داده هایی انتظارات را از تشدید نرخ بهره در اقتصاد های برتر جهان کاهش داد و اونس طلا از پایین ترین سطح قیمتی پنج ماهه قبل به بالا برگشت.
قیمت سکه و طلا نیز در چنین شرایطی دچار نوسان شدند. طلای آب شده اگرچه به کانال ۱۰ میلیون تومانی برگشته است و لی در محدوده مهم مقاومتی سطوح فیبوناچی قرار دارد که با محدودیت ابر کومو همپوشانی دارد. مهم ترین حمایت طلای آب شده محدوده ۹ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان است و مقاومت محدوده ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را پیش رو دارد.
بورس احیا می‌شود؟
بازار سرمایه با خبر خروج خودرو از بورس کالا در روند صعودی قبلی شوکه شد و رشد آن متوقف شد، رشد نرخ خوراک خونش را به جوش آورد و و افزایش تعرفه و مالیات بر گروه معدنی تیر خلاص را پیکرش زد، بازار سرمایه حمایت مهم خط روند صعودی را از دست داده است و کاهش ارزش معاملات نشان از وخیم بودن شرایط بورس است، در چنین موقعیتی روز قبل دولت تمام اقدامات را برای احیای بازار سرمایه به کار گرفت، خبر ها حاکی از حذف احتمالی شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو و عرضه آن در بورس کالاست.
روز قبل به گفته محمد مخبر معاون اول رییس جمهور هم قرار بر تغییر نرخ خوراک پتروشیمی ها و افزایش نرخ تسعیر ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی بود انتشار همه این اخبار در روز قبل بازار سرمایه را مثبت کرد و صف های خرید بالا رفت. اگر خبر ها در ادامه تایید شود و اخبار مثبت این چنینی ادامه پیدا کند.‌ اولین مقاومت خط روند صعودی از دست رفته شاخص در محدوده یک میلیون و ۹۶۵ هزار واحد است. حمایت سطح پنجاه درصدی فیبوناچی در محدوده پنجاه درصدی نیز مهم ترین مقاومت پیش روی شاخص کل است.
برچسب ها: دلار
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها