به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۰۴ ساعت ۱۷:۱۶
کد مطلب : ۴۲۴۳۰۷

زحل آخر هفته ماه را در آغوش می‌کشد

زحل آخر هفته ماه را در آغوش می‌کشد
گروه علمی: سیاره زیبای زحل در تارخ ۳۰ اوت در کنار ابر ماه آبی ظاهر می‌شود.به گزارش ایسنا، زحل به لطف موقعیت کنونی خود در منظومه شمسی، این آخر هفته یک نمایش عالی برای تماشای آسمان برپا می‌کند.این غول گازی حلقه‌دار در جهت مخالف خورشید قرار خواهد گرفت، به این معنی که دقیقاً در مقابل خورشید قرار خواهد گرفت و زمین در وسط آنها قرار می‌گیرد. تقریباً در همان زمان، زحل به حضیض یا نزدیکترین فاصله خود با زمین می‌رسد. در نهایت، ترکیب این دو رویداد آسمانی به این معنی است که زحل در این آخر هفته در بزرگترین و درخشان‌ترین حالت خود ظاهر می‌شود. ضمن این که سیاره تا فوریه ۲۰۲۴ در آسمان زمین قابل مشاهده می‌ماند.
 
ماه کامل بعدی که در تاریخ ۳۰ اوت ۲۰۲۳ ظاهر می‌شود، به سه دلیل یک ماه فوق العاده خاص خواهد بود. اول اینکه یک ابر ماه است، دوم این که یک ماه آبی است و سوم این که سیاره زحل نیز در نزدیکی آن ظاهر می‌شود.
هر گاه ماه در حالت بدر به نزدیک‌ترین فاصله خود از زمین می‌رسد و درخشان‌تر و بزرگتر از حد معمول دیده

می‌شود، اصطلاحا پدیده ماه‌افروختگی یا ابرماه روی می‌دهد. این اتفاق در هر ۴۱۲ روز یک بار پیش می‌آید. ماه هر چهار هفته یا به عبارت دقیق‌تر، هر ۲۷ روز و ۷ ساعت و ۴۲ دقیقه و ۲۴ ثانیه یک‌بار، فاصله‌اش با زمین به نزدیک‌ترین حد می‌رسد. البته در دوره یاد شده، یک بار هم از زمین کاملاً دور می‌شود.

همچنین به سومین قرص کامل ماه در فصل‌هایی که برخلاف معمول چهار بار به جای سه‌ بار قرص کامل ماه دیده می‌شود، اصطلاحاً ماه آبی گفته می‌شود و ارتباطی با رویت رنگ ماه ندارد. این رویداد در هر ۲.۷ سال خورشیدی یک‌بار، در یکی از فصل‌های متفاوت رخ داده و ناشی از ناهمخوانی میان تقویم خورشیدی با قمری است و در این مدت با افزوده شدن یک ماه قمری در سال خورشیدی همراه است.

ماه کامل بعدی چهارشنبه شب(۳۰ اوت ۲۰۲۳) ظاهر خواهد شد که در مقابل خورشید(در طول جغرافیایی مبتنی بر زمین) در ساعت ۲۱:۳۶ به وقت منطقه زمانی شرقی پدیدار می‌شود.در بیانیه ناسا آمده است که سیاره زحل، تنها چند روز مانده به قرار گرفتن در شرایط نزدیک‌ترین و درخشان‌ترین حالت خود در سال، در نزدیکی ماه ظاهر می‌شود.

ناسا جزئیاتی را از اینکه زحل چگونه در جهت عقربه‌های ساعت به دور ماه سفر می‌کند و یک منظره بسیار نادر می‌سازد، ارائه کرده است. این سیاره ابتدا در ساعت ۲۰:۴۲ به وقت شرقی در ۵ درجه سمت راست و بالای ماه ظاهر می‌شود و به نظر می رسد که در یک الگوی دایره‌ای حرکت می‌کند.

در این رویداد، زحل به قدر ظاهری ۰.۴ خواهد رسید که درخشان‌ترین حالت آن در سال ۲۰۲۳ است. این بدان معناست که زحل به راحتی با چشم غیر مسلح به عنوان یک گوی روشن و بدون سوسوزنی در آسمان قابل مشاهده است.

با این حال، مشاهده زحل از طریق دوربین دوچشمی جزئیات بیشتری را نشان می‌دهد و رنگ زرد کم رنگ این سیاره قابل مشاهده خواهد بود. همچنین در شرایط مناسب، برخی از دوربین‌های دوچشمی پرقدرت حتی می‌توانند آثار ضعیفی از حلقه‌های زحل یا حتی بزرگترین قمر آن، تایتان را نیز نشان دهند.

اگر از یک تلسکوپ استفاده شود نیز حلقه‌های زحل به وضوح نمایان می‌شوند. به گفته ناسا، حلقه‌های این غول گازی در حال حاضر شروع به کج شدن بیشتر به سمت لبه‌های رو به زمین کرده‌اند و این روند تا سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت. این باعث می‌شود این آخر هفته زمان مناسبی برای تماشای یکی از بهترین اهداف آسمان شب باشد که در دسترس اکثر تماشاگران آسمان است.

به گفته ناسا، ابرماه زمانی رخ می‌دهد که مدار ماه در نزدیکترین فاصله(در حضیض) به زمین و همزمان با کامل شدن ماه اتفاق می‌افتد.با این حال، این ممکن است یک تعریف قدیمی باشد، زیرا ناسا گزارش می‌دهد که مجله Sky & Telescope تعریف جدیدی را در سال ۱۹۴۶ ارائه کرد که دومین ماه کامل در یک ماه را به عنوان ماه آبی معرفی کرد.

لازم به ذکر است که اگرچه این پدیده «ماه آبی» نام دارد، اما به این معنی نیست که ماه به رنگ آبی دربیاید. این نام در واقع هیچ ارتباطی با ظاهر ماه ندارد.ناسا می‌گوید نمایش ویژه‌ی ماه، سه روز کامل از سه‌شنبه شب تا صبح جمعه ادامه خواهد داشت.
برچسب ها: زحل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها