به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۱۲ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب : ۴۲۵۸۶۸
شوی تبلیغاتی برای کارتل مافیایی

ماجرای خودروهای فرسوده نیم میلیاردی چیست؟

ماجرای خودروهای فرسوده نیم میلیاردی چیست؟
گروه اقتصادی:حتماً شما هم در چند روز اخیر با آگهی خودروهای فرسوده‌ی چند صد میلیونی مواجه شده‌اید یا حداقل خبر آن به چشمتان خورده است. اما آیا واقعاً ارزش خودروهای اسقاطی مثل پیکان دهه شصتی و پراید دهه هفتادی به نیم میلیارد تومان رسیده یا باز هم مانند داستان وجود جیوه در چرخ‌های خیاطی قدیمی، پای سودجویی و صرفاٌ یک جوّسازی در میان است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، صبح روز چهارشنبه که اولین آگهی‌های خودروهای فرسوده چند صد میلیونی منتشر شد، این موضوع در شبکه‌های اجتماعی بیشتر دستمایه طنز و شوخی قرار گرفت، اما رفته‌رفته رنگ و بوی جدی گرفت و مالکان این خودروها عطش «یک‌شبه پولدار شدن» را در دارایی‌ای پیگیر شدند که تا همین هفته پیش برای خلاص‌شدن از دست آن شاید به فروشش با نرخ 10 میلیون تومان هم راضی بودند.

سرنخ گرانی خودروهای فرسوده در موضوع واردات
اگر پیگیر این ماجرا شویم، باز هم به سرنخی آشنا می‌رسیم؛ سرنخِ تمام اتفاقات 18 ماه اخیر بازار و صنعت خودرو، یعنی آزادسازی واردات.گرچه از زمان لغو ممنوعیت واردات حتی یک دستگاه خودروی خارجی هم به بازار ایران نرسیده، اما خبری که دولت آن را بزرگ‌ترین دستاورد خود می‌داند، منجر به تشکیل مافیاهای جدید خودرویی شده است. اکنون نیز گویا کارتل مافیای خودروهای فرسوده در حال شکل‌گیری است.

اصل داستان به یک لایو اینستاگرامی یک نماینده مجلس بازمی‌گردد که در آن دو شرط اصلی واردات خودروهای کارکرده را داشتن کارت بازرگانی و ارائه گواهی اسقاط خودرو اعلام کرد.هفته پیش نیز خبر دیگری منتشر شد که نشان داد مافیای بازار عزم خود را برای طلا کردن خودروهای فرسوده جزم کرده است. بر اساس اعلام این خبر، نامه‌ای از سازمان نوسازی صنایع ایران منتشر شد که تولید انواع وسایل نقلیه را به اسقاط یک یا چند خودروی فرسوده منوط کرد. تا جایی که به‌عنوان مثال، تولیدکنندگان کامیون‌های کشنده برای تولید هر دستگاه از این محصول باید 16 گواهی اسقاط ارائه دهند!این دو پیام در حالی به بازار مخابره شدند و موجبات کره‌گیری عده‌ای از آب دارایی‌های بی‌ارزش‌شون را فراهم آوردند که هنوز هیچ‌کدام از دو خبر نه در مجلس و نه حتی در هیئت دولت به تصویب نهایی نرسیده‌اند!

خودروهای میلیاردی که خریداری ندارد
آن‌طور که رئیس صنف اسقاط خودرو اعلام کرده، همین حالا هم 40 هزار گواهی اسقاط در مراکز مربوطه وجود دارد که 35 میلیون تومان به فروش می‌رسد.محمد مشهدی‌شریف  می‌گوید که چنین روندی صرفاً یک شوی تبلیغاتی برای بالابردن قیمت خودروهای فرسوده است.بر این اساس به نظر می‌رسد قیمت‌های چند صد میلیونی خودروهای فرسوده در حد همان شوخی بماند و نباید صاحبان این خودروها دل خود را چندان صابون بزنند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها