به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۲۳:۱۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۲۲ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۴۲۷۷۸۵
دو سد شکسته شد و آب، پل‌ها و کل محله‌ها را با ساکنان‌شان به سمت دریای مدیترانه برد

سیل هزاران ساکن شهر درنه لیبی را در دریای مدیترانه غرق کرد

گروه بین‌الملل: در حالی که مقام‌های لیبی از «هزاران» کشته و مفقود در طوفان و سیل اخیر در شرق کشور سخن می‌گویند، هنوز آمار دقیق تلفات این فاجعه طبیعی مشخص نیست.
شهر درنه لیبی پس از سیل اخیر
شهر درنه لیبی پس از سیل اخیر
اسامه علی، سخنگوی اداره امداد و نجات لیبی تحت کنترل دولت غرب لیبی در طرابلس، روز سه‌شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که سیل «بیش از ۲۳۰۰ کشته» و «حدود هفت هزار زخمی» و «بیش از پنج هزار مفقود» در درنه، شهر ساحلی شمال شرق لیبی بر جای گذاشته است. یکی از مقامات فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت‌های هلال احمر نیز تعداد قربانیان را «بسیار» توصیف کرد و گفت ممکن است این رقم به هزاران نفر برسد و ۱۰ هزار نفر نیز مفقود شوند. سیل در شهر درنه در حاشیه دریای مدیترانه، پس از فروپاشی دو سد به دلیل فشار باران‌های سیل‌آسا، هزاران کشته برجا گذاشته و بیم آن می‌رود که آمار تلفات باز هم بیشتر شود. خبرگزاری فرانسه از این شهر گزارش داده که امواج قدرتمند طوفان و سیل، «هر چیزی را که در مسیرشان بوده با خود برد». ابهام درباره تعداد کشته‌شدگان درنه به این دلیل است که دسترسی به این شهر ۱۰۰ هزار نفری دشوار شده است.
بر اساس تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، مسدود یا قطع شدن جاده‌ها، رانش زمین و سیل مانع از رسیدن امداد به کسانی شد که مجبور بودند با وسایل ابتدایی ده‌ها جسد مدفون شده در گورهای دسته جمعی را بازیابی کنند. علی‌رغم تلاش مقامات برای بازگرداندن شبکه‌های تلفن همراه و اینترنت، ارتباط درنه و سایر شهرها تقریبا با سایر نقاط جهان قطع شده است. از زمان زلزله بزرگی که شهر المرج در شرق لیبی را در سال ۱۹۶۳ لرزاند، سیل اخیر، بدترین فاجعه طبیعی است که در شرق لیبی گزارش شده است. طوفان دانیال که پیشتر ترکیه، یونان و بلغارستان را درنوردیده بود، عصر روز یکشنبه به شهر ساحلی بنغازی و مرکز دولت شرق لیبی رسید و دیگر شهرهای این منطقه را تحت تاثیر قرار داد.
شامگاه یکشنبه و بامداد دوشنبه، دو سد در نزدیکی درنه شکسته شد. شاهدان عینی به رسانه‌های لیبیایی گفتند که قبل از رسیدن سیلاب‌های قوی به شهر، صدای «انفجاری عظیم» را شنیده‌اند و سپس آب، پل‌ها و کل محله‌ها را با ساکنان‌شان به سمت دریای مدیترانه برد.
در تصاویری که روز سه‌شنبه توسط رسانه‌های لیبی منتشر شد، یک هلیکوپتر نظامی در حال بازیابی اجساد از ساحل پر از آوار دیده می‌شود.
برچسب ها: لیبی سیلاب
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها