به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۱:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۲۲ ساعت ۱۵:۰۶
کد مطلب : ۴۲۷۸۸۵

ابراز نگرانی عمیق از برنامه اتمی ایران

ابراز نگرانی عمیق از برنامه اتمی ایران
گروه بین الملل: اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از وضعیت کنونی پرونده اتمی ایران انتقاد و درباره عواقب آن ابراز عمیقا نگرانی کردند. 
نماینده اتحادیه اروپا در جلسه  شورای حکام گفت «شتاب نگران‌کننده برنامه هسته‌ای ایران حاکی از شدت مغایریت اقدامات این کشور با تعهدات در برجام، از جمله در مورد گسترش زیرساخت‌های غنی‌سازی دارد.اتحادیه اروپا گفته است که برخی از جنبه های برنامه اتمی ایران که «هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد» موجب «خطرات بسیار مهمی در ارتباط با اشاعه اتمی» است.
سفیر ایالات متحده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی هم گفته «ایران به گسترش برنامه هسته ای خود بسیار فراتر از محدودیت های مندرج در توافق اتمی برجام ادامه می دهد».
آمریکا از جمهوری اسلامی ایران خواسته غنی سازی اورانیوم که اینک سطح آن به ۶۰ درصد رسیده را همزمان «با سایر اقداماتی که در تضاد با معاهده منع گسترش سلاح های اتمی است» متوقف کند.سفیر آمریکا در آژانس گفته ایران استدلال می‌کند که با آن کشور ناعادلانه رفتار می‌شود اما در واقع، این ایران است که با اقداماتش همچنان خود را در معرض چنین وضعیتی قرار می دهد.نماینده ایالات متحده گفته «ما بار دیگر با نگرانی جدی به نتیجه گیری مدیرکل اشاره می کنیم که اقدامات ایران توانایی آژانس را برای تضمین ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای این کشور تضعیف کرده است.
این کشور از ایران خواسته به اقدامات اطمیمنان بخش برای جامعه جهانی بازگردد و روند کنونی برنامه اتمی خود را متوقف کند.
در عین حال اتحادیه اروپا  در بیانیه خود بر ادامه تلاش‌های دیپلماتیک و سیاسی برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تاکید کرده و گفته است که اتحادیه اروپا همجنان خود را به اجرای توافق هسته‌ای، موسوم به برجام، متعهد می‌داند.بیانیه یادشده با اشاره به نقض تعهدات برجامی ایران می‌گوید که خطر اشاعه تسلیحات هسته‌ای در منطقه در نتیجه توسعه برنامه هسته‌ای ایران افزایش یافته و در این شرایط اتحادیه اروپا برای کاهش تنش‌های هسته‌ای از همه کشورها می‌خواهد که از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت کنند.
قطعنامه ۲۲۳۱ بر توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی صحه می‌گذارد، توافقی که سال ۲۰۱۵ و در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما در ایالات متحده حاصل شد، اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور بعدی ایالات متحده، با لغو یکجانبه آن، تحریم‌های سنگینی را علیه ایران به اجرا گذاشت. ایران نیز یک سال پس از اجرای تحریم‌ها به تدریج از تعهدات برجامی خود عدول کرد.
اتحادیه اروپا در بیانیه خود با اشاره به گسترش ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران می‌گوید که این اقدامات توجیه غیرنظامی ندارد و می‌تواند مخاطرات اشاعه تسلیحات هسته‌ای را افزایش دهد.
این بیانیه با اشاره به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان می‌کند که با این که ایران سرعت غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۶۰ درصد را کاهش داده، اما همچنان نگرانی‌های زیادی در مورد اشاعه سلاح‌های هسته‌ای وجود دارد.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها