به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۰:۲۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۲۸ ساعت ۱۴:۱۶
کد مطلب : ۴۲۸۹۹۷

یک چرت طولانی بهتر است یا دو چرت کوتاه؟

یک چرت طولانی بهتر است یا دو چرت کوتاه؟
گروه علمی: نتایج یک مطالعه جدید، استراتژی های ایده آل چرت زدن را در زمانی که تمام شب را بیدار می مانید پیشنهاد کرده و بررسی می کند که آیا برای مبارزه با خواب آلودگی، خستگی و حفظ عملکرد کاری در نتیجه نخوابیدن، یک چرت طولانی بهتر است یا دو چرت کوتاه تر مفید عمل می کند.به گزارش سیناپرس، اگر یک کارمند مراقبت های بهداشتی هستید که کار شیفتی انجام می دهد، دانش آموز هستید یا نوزادی دارید که چرخه های روز و شب را زندگی تان را به هم ریخته است، با واژه شب بیداری آشنا هستید. سنائه اوریاما (Sanae Oriyama) محقق دانشگاه هیروشیما بررسی کرد که چگونه طول و زمان چرت زدن کارکنان پرستاری در شیفت شب بر خواب آلودگی، خستگی و عملکرد کاری تاثیر می گذارد. محققان می گویند؛ یافته های آنها می تواند در مورد والدین دارای نوزاد نیز صدق کند.

اوریاما می ‌گوید: یک چرت ۹۰ دقیقه ‌ای برای حفظ عملکرد طولانی ‌مدت و یک چرت ۳۰ دقیقه ‌ای برای حفظ سطح خستگی کمتر و واکنش‌های سریع، به‌ عنوان ترکیبی استراتژیک از انواع چرت‌ها، می‌ تواند برای کارایی و ایمنی کار در صبح زود ارزشمند باشد.در ساعات روشنایی روز، ساعت داخلی بدن حساس به نور، بیداری را فعال می کند در حالی که در شب، خود را برای خاموش کردن آماده می کند. بیداری در شیفت شب با این ریتم های شبانه روزی اختلال ایجاد کرده و منجر به خواب آلودگی، کاهش تمرکز و کاهش کارایی می شود. برخی مطالعات نشان داده اند که چرت زدن ممکن است اثرات منفی شیفت شب را کاهش دهد.

اوریاما می گوید: جالب اینجاست که از نظر شناختی، نه یک و نه دو چرت باعث بهبود عملکرد نشد. با این حال، پرستارانی که در طول چرت ۹۰ دقیقه‌ ای به خواب رفتند، نمرات ضعیف‌تری در آزمون ریاضی برای اندازه ‌گیری سرعت و دقت در انجام یک کار داشتند.اوریاما توضیح می دهد: در یک شیفت شب که مثلاً از ساعت ۴ بعد از ظهر تا ساعت ۹ صبح روز بعد، طول می کشد یک چرت ۹۰ و ۳۰ دقیقه ‌ای که به ترتیب در ساعت ۱۲:۰۰ و ۳:۰۰ بامداد به پایان می ‌رسد، مؤثرتر از یک چرت تک فازی ۱۲۰ دقیقه ‌ای است که در ساعت ۱۲ نیمه شب به پایان می ‌رسد. زمانی که وظایفی که نیاز به پاسخ سریع برای حفظ سطح بالایی از ایمنی دارند، بین ساعت ۲:۰۰ صبح تا ۹:۰۰ صبح برنامه ریزی می شوند.

یافته های این مطالعه همچنین نشان داد:زمان چرت زدن مهم است. اوریاما می‌ گوید یافته‌ها نشان می ‌دهد که از شروع دیرتر چرت زدن باید اجتناب شود، اما این یک تعادل ظریف است: هر چه دیرتر چرت بزنید، در دفع خواب‌آلودگی مؤثرتر است. با این حال، به تعویق انداختن آن برای مدت طولانی می تواند تمرکز کار را با افزایش میل به خواب مختل کند. اوریاما در خاتمه گفت: نتایج این مطالعه نه تنها برای کارگران شیفت شب بلکه برای به حداقل رساندن خستگی ناشی از محرومیت از خواب در مادران شیرده قابل استفاده است.شرح کامل این مطالعه در مجله Scientific Reports منتشر شده است.
برچسب ها: چرت زدن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها