به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۰۲ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب : ۴۲۹۸۹۹

آیا رطوبت زیاد برای موها مضر است؟

آیا رطوبت زیاد برای موها مضر است؟
گروه سلامت: این مطلب می‌خواهیم درباره موضوع «خستگی هیگرال» یا اضافه‌بار رطوبت روی موها صحبت کنیم. البته توجه داشته باشید که خستگی هیگرال برای همه افراد یکسان نیست و مجموعه‌ای از ویژگی‌های مختلف بر خستگی هیگرال تاثیر می‌گذارند.
 
به گزارش سلامت، موهای ما واقعا می‌توانند از تماس بیش‌ازحد با آب خسته شوند و حالت ضعیفی پیدا کنند. کوتیکول موها در این حالت بیش‌ازحد باز می‌شوند و تا حدی تورم پیدا می‌کنند که دیگر نمی‌توانند آب را درون خودشان نگه دارند. این تورم مداوم در کوتیکول موها را خستگی هیگرال می‌نامند. 

این حالت زمانی به‌وجود می‌آید که موها دائما با آب تماس پیدا می‌کنند بدون این‌که فرصت کافی برای خشک شدن داشته باشند. استفاده مداوم از محصولات نرم‌کننده یا محصولات مرطوب‌کننده نیز همین مشکل را به‌وجود می‌آورد. در چنین شرایطی، موها ضعیف می‌شوند و بیشتر از حالت طبیعی کشیده می‌شوند، درحالی که همین اتفاق درنهایت به سلامتی موها آسیب می‌رساند. کسانی که به‌طور منظم شنا می‌کنند یا بیش‌ازحد موهایشان را می‌شویند، ممکن است که با مشکل خستگی هیگرال مواجه شوند. البته تخلخل موها هم می‌تواند آسیب‌پذیری آنها در برابر خستگی هیگرال را افزایش بدهد. 
 
خستگی هیگرال چه ویژگی‌هایی دارد؟ 
 شکنندگی و ریزش موها: اگر محدود باشد، یکی از اتفاقات طبیعی است. به‌طور میانگین،‌ روزانه بین 50 تا 100 تار مو می‌ریزند اما اگر این میزان به‌طرز چمشگیری افزایش پیدا کند، آنوقت می‌توانیم موضوع خستگی هیگرال موها را بررسی کنیم. 
 وزشدگی موها: خستگی هیگرال می‌تواند موها را خشک، کدر و وز کند. این اتفاق به‌ این دلیل رخ می‌دهد که موها دیگر نمی‌توانند رطوبت طبیعی خودشان را حفظ کنند. 
 شل‌شدگی غیرعادی موها: در این حالت، موها شدیدا شل می‌شوند و انگار هیچ حالتی نمی‌گیرند. اگر شل‌شدگی موها به‌خاطر خستگی هیگرال باشد، یعنی موها از آب اشباع شده‌اند و حالت طبیعی خودشان را از دست داده‌اند. 
 گاهی اوقات هم موها دیگر مثل قبل حالت نمی‌گیرند و با هیچ تلاشی نمی‌توان حالت‌پذیری آنها را تقویت کرد. در این حالت معمولا تعادل پروتئین در موها مختل شده و درنتیجه حالت ارتجاعی یا الاستیسیته موها از بین رفته است. 
 
چگونه خستگی هیگرال را درمان کنیم؟ 
 اصل کلیدی و مهم برای درمان خستگی هیگرال موها، رعایت تعادل است. بنابراین می‌توان دلیل زمینه‌ای ابتلا به خستگی هیگرال را عدم تعادل در ساختار پروتئینی موها تلقی کرد. به همین دلیل هم استفاده صحیح و هوشمندانه از محصولات برپایه پروتئین برای موها به ترمیم خستگی هیگرال کمک می‌کند. 
 
البته این محصولات هم باید براساس اصل تعادل استفاده شوند تا تعادل شیمیایی موها اختلال پیدا نکند. رعایت گام‌های راهنمای زیر هم برای پیشگیری یا درمان خستگی هیگرال موها ضرورت دارد: 
نرم‌کننده را بیشتر از زمان‌بندی استاندارد روی موها باقی نگذارید. 
اگر شناگر هستید، حتما از یک کلاه شنای باکیفیت و استاندارد استفاده کنید. 
دفعات شست‌وشوی موها را کاهش بدهید تا چربی‌های طبیعی موها از بین نرود. 
از روش‌های صحیح برای باز کردن گره‌خوردگی موها کمک بگیرید.
اجازه بدهید که موها به‌طور طبیعی خشک شوند و دائما موها را خیس نکنید. 
برچسب ها: سلامت مو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها