به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۸:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۰۲ ساعت ۱۷:۳۱
کد مطلب : ۴۲۹۹۶۳

«بانوی مواد منفجره»، قهرمان این روزهای ترکیه

«بانوی مواد منفجره»، قهرمان این روزهای ترکیه
گروه فیلم:چند ماه پس از وقوع زلزله مرگبار در جنوب ترکیه، یک زن جوان رهبری گروهی را بر عهده دارد که در حال تخریب ساختمان‌های مسکونی آسیب دیده به وسیله مواد منفجره هستند.به گزارش فرارو،یک زن جوان در ترکیه به دلیل نقش برجسته‌اش در از بین بردن اثرات زمین لرزه ویرانگر در قهرمان‌مرعش با کاشت دینامیت در ساختمان‌های آسیب دیده‌ای که در شرف فروریختن هستند به «بانوی مواد منفجره» معروف شده است.

در ۶ فوریه ۲۰۲۳ دو زمین لرزه به بزرگی ۷.۷ و ۷.۶ ریشتر جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند که هزاران کشته و ویرانی عظیم بر جای گذاشت. اسراء اکین، مهندس معدن ۳۸ ساله، در سال ۲۰۰۸ از دانشگاه چوکوروا در آدانا فارغ التحصیل شد و حدود ۱۵ سال به عنوان کارشناس مواد منفجره در معادن و سایت‌های ساختمانی در مناطق مختلف کار کرد.

پس از زلزله، اسراء با همکارانش در استان قهرمان‌مرعش شروع به کار کرد و از آن زمان تاکنون هزاران دینامیت بر روی دیوار‌ها و ستون‌های ساختمان‌هایی که در شرف سقوط هستند، کاشته است که بسیاری از مردم جرات ورود به آن را نداشتند.

پس از آن، خانم مهندس دینامیت‌ها را از طریق فیوز بلند به یکدیگر متصل می‌کند و آن‌ها را با یک چاشنی ترکیب می‌کند و پس از این فرآیند خطرناک - که ساعت‌ها و گاهی روز‌ها طول می‌کشد - اسراء ساختمان‌ها را تخریب می‌کند و نیرو‌های امنیتی اقدامات احتیاطی لازم را در اطراف انجام می‌دهند.

اسراء اکین تنها زنی است که کارشناسی مواد منفجره را بر عهده دارد و همین امر او را در شجاعت و شهامت الگوی اطرافیانش کرده است. وی گفت که بلافاصله پس از زمین لرزه برای شرکت در عملیات جستجو و نجات به همراه دوستانش به قهرمان‌مرعش آمد.

او اشاره کرد که شرکتی که او برای آن کار می‌کند ساختمان‌های به شدت آسیب‌دیده را تخریب کرده است و در قهرمان‌مرعش وظایف تخریب را بر عهده گرفته است که به گفته او بسیار خطرناک است. تاکنون ۷ ساختمان توسط اسراء اکین و همکارانش با استفاده از دینامیت منفجر شده، در حالی که ۱۶۰ ساختمان مسکونی نیاز به تخریب دارند.

وی افزود: ممکن است اینگونه به نظر برسد که این کار مختص مردان است، اما اگر یک زن بخواهد این کار را انجام دهد، هیچ چیز سختی ندارد. اطرافیان و دوستانم مرا به عنوان بانوی مواد منفجره توصیف می‌کنند، زیرا - به نظر آن‌ها - این یک کار است. موضوع بسیار ترسناکی است و باید با دقت با آن برخورد کرد.

به گفته مهندس اکین، از آنجایی که این رشته زیاد رایج نیست، موضوعی است که توجه افراد زیادی را به خود جلب می‌کند. وی وقتی ساختمان‌های آسیب‌دیده را منفجر می‌کرد، با وسایل شخصی ساکنان زلزله‌زده روبرو می‌شد که او را بسیار ناراحت می‌کرد. او می‌گوید که وقتی وارد ساختمان‌هایی می‌شود که به شدت آسیب دیده است، یادداشت‌هایی را می‌بیند که توسط کودکان و ساکنان نوشته شده است. این دردناک است.

اسراء اکین می‌افزاید خانواده‌هایی هستند که از ساختمان‌ها بازدید می‌کنند و خاطرات خود را تعریف می‌کنند، و ما با آمدن ساکنان، به ویژه زنان، عمیقا متاثر می‌شویم. او معتقد است که برای مردم خیلی سخت است که خاطرات خود را رها کنند، همه این چیز‌ها روی ما تاثیر می‌گذارد و ما را غمگین می‌کند. خاطرات مردم زیر آوار مانده است، اما باید آن‌ها را خراب کنیم.
....
برچسب ها: زلزله ترکیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها