به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۱۱ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب : ۴۳۱۶۵۷

با عسل و لیمو به جنگ سرفه و گلودرد بروید

با عسل و لیمو به جنگ سرفه و گلودرد بروید
گروه سلامت:دمنوش‌های متنوعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن وجود دارد و این دمنوش‌ها باعث جلوگیری از ضعیف شدن بدن شده و سبب می‌شوند ویروس‌هایی مانند کرونا و آنفلوآنزا نتوانند بدن را درگیر کنند.با شناسایی و گسترش سویه جدید کروناویروس موسوم به اُمیکرون در اکثر نقاط جهان، همواره توصیه می‌شود که افراد سیستم ایمنی بدن خود را به منظور مقابله با این سویه مسری تقویت کنند. سیستم ایمنی وظیفه دفاع از بدن در برابر میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا را بر عهده دارد. اما گاهی، یک عامل بیگانه موفق به غلبه بر سیستم ایمنی بدن شده و فرد را بیمار می‌کند.

در حال حاضر اُمیکرون سویه غالب در کشور است، این سویه در میان کودکان و جمعیت واکسینه نشده شیوع بیشتری داشته و سبب شده تا مراجعات پزشکی به مراکز درمانی افزایش یابد. از سویی دیگر اغلب مراجعات مردم، سرپایی است که به تبع میزان بستری‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

آیا مدت زمان قرنطینه برای مبتلایان به کرونا کاهش یافته است؟
 وزارت بهداشت آمریکا مدت ایزوله و قرنطینه را برای شهروندان خود از ۱۵ روز به ۱۰ روز کاهش داده بود، هم اکنون نیز مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که این مدت زمان می‌تواند به ۵ روز کاهش پیدا کند. این مرکز در وب سایت رسمی خود نوشته است که افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ بدون علامت یا بیمارانی که علائم آن‌ها در حال بهبود یافتن است و تب ندارند پس از ۵ روز قرنطینه، باید به مدت ۵ روز دیگر هنگام تماس با دیگران حتماً از ماسک استفاده کنند تا خطر انتقال بیماری به دیگران به حداقل برسد.

بخور آب جوش با اُکالیپتوس بدهیم
حسین کرمانپور، متخصص ریه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به درمان‌های خانگی برای اُمیکرون گفت: بهترین کار وقتی است که علایم اولیه مانند خارش گلو و تغییر تناژ صدا پیدا شده است، افرادی که به اُمیکرون مبتلا می‌شوند، یکی از علایم شایع در آن‌ها تغییر تناژ صدا است که دورگه و خش‌دار می‌شود، بهترین کار در شروع علایم این است که خوردن مایعات را افزایش دهیم و قرص سرماخوردگی و شربت دیفن هیدرامین مصرف و استراحت کنیم و بخور آب جوش با اُکالیپتوس بدهیم و تهویه خانه را روزی ۳ بار داشته باشیم.

کرمانپور ادامه داد: باید از غذاهایی استفاده کنیم که بیشتر مایع باشد مانند انواع سوپ و آش و کمتر از فست فود و غذاهای چرب و شیرین استفاده کنیم و نان و لبنیات مانند شیر، ماست و پنیر را به نصف تقلیل دهیم و بیشتر از سوپ و به ویژه سوپ سبزیجات، سوپ گوشت ماهیچه و سوپ سینه مرغ استفاده کنیم.

افزایش ایمنی بدن با تغذیه
سیستم ایمنی سالم به تغذیه‌ منظم و خوب نیاز دارد. مطالعات اخیر نشان داده است افرادی که در فقر زندگی می‌کنند و دچار سوء‌تغذیه هستند، بیشتر در معرض بیماری‌های عفونی قرار دارند.همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کمبود مختلف ریزمغذی‌ها، به عنوان مثال کمبود روی، سلنیم، آهن، مس، اسیدفولیک و ویتامین‌های A ، B6، C وE  باعث کاهش پاسخ ‌های دستگاه ایمنی بدن می‌شود. در نتیجه افزایش ایمنی بدن با تغذیه، روشی اثبات شده است، پس سعی کنید رژیم غذایی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که حاوی تمام این مواد ریزمغذی باشد و حتی اگر به طور مثال فردی هستید که علاقه ای به خوردن سبزیجات ندارید، توسط مصرف روزانه یک مکمل مولتی ویتامین و مواد معدنی، نیاز بدن خود به این مواد را تأمین کنید. همچنین مصرف ویتامین C یکی از بهترین راه ‌های افزایش ایمنی بدن است.

کاهش سرفه با دمنوش‌های بنفشه و آویشن
مینا محمدزاده، کارشناس تغذیه با تأکید بر اینکه آب نقش مهمی در عملکرد بدن دارد، گفت: لنف، مایعی که در سیستم گردش خون یافت می‌شود، سلول‌های ایمنی مبارزه کننده با عفونت را در سراسر بدن منتقل می‌کند، لنف بیشتر از آب تشکیل شده است، هنگامی که افراد کم آب می‌نوشند، جابه‌جایی مایعات در بدن کاهش می‌یابد که این امر منجر به اختلال در سیستم ایمنی شده و در نهایت فرد بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های ویروسی خواهد شد.

وی با بیان اینکه فعالیت بدنی برای حفظ سلامتی و داشتن سیستم ایمنی قوی لازم و ضروری است، افزود: ورزش منظم می‌تواند با افزایش گردش خون، عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کرده و حرکت سلول‌های ایمنی و سایر مواد شیمیایی را در بدن آسان‌تر کند.محمدزاده با بیان اینکه مصرف برخی مواد غذایی خاص برای بهبود برخی از علائم بیماری کمک کننده است، بیان کرد: مصرف شربت عسل و آبلیمو، افزودن زنجبیل، دارچین، سیر و پیاز، فلفل سیاه به غذا و مصرف روزانه سیاهدانه در تقویت سیستم ایمنی بدن مفید هستند.

کارشناس تغذیه ادامه داد: از جمله دمنوش‌های مفید در تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توان به دمنوش‌های بابونه، نعنا، آویشن، زوفا، چای کوهی و اُکیناسه و گل محمدی اشاره کرد، استفاده از دمنوش بنفشه و آویشن در کاهش سرفه‌ها کمک کننده است.وی با بیان اینکه مصرف عسل، شیره انگور، سیب و هویج در بهبود ضعف و بی‌حالی و درمان کرونا اُمیکرون در خانه کمک کننده است، افزود: آب سیب و آب زرشک، زنجبیل و عسل در کاهش تهوع و استفراغ مفید هستند و مصرف حریره بادام در کاهش گلودرد کمک کننده است.

قرقره آب نمک در دوران کرونا و سرماخوردگی 
صادق کمالی، متخصص طب سنتی با تأکید بر قرقره آب نمک در دوران کرونا و سرماخوردگی گفت: قرقره آب نمک یک روش درمانی قدیمی برای سرماخوردگی بوده است که ممکن است در کنترل همه‌گیری کرونا و کاهش علائم مبتلایان مفید باشد.

وی افزود: بیماران کرونایی در روزهای ابتدایی ابتلا دارای لود ویروسی زیادی در بزاق و حلق خود هستند، قرقره آب نمک برای کم کردن لود ویروس در ناحیه حلق بسیار اهمیت دارد و می‌تواند به طور قابل توجهی عفونت را در دستگاه تنفسی فوقانی کاهش دهد، اگر به کرونا مبتلا شده‌اید، توصیه می‌کنیم این روش بی ضرر را امتحان کنید و با آب ولرم و نمک قرقره کرده و بینی خود را با آن بشویید.

کمالی با بیان اینکه اگر به اُمیکرون دچار شده‌اید برای بهبود مایعات کافی بنوشید، بیان کرد: نوشیدن آب و مایعات نه تنها بدن را از عوارض کم آبی نجات می‌دهد بلکه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و دفع سموم آن می‌شود، اگر نمی توانید آب بنوشید، از نوشیدنی‌های دیگر مانند آبمیوه، چای کمرنگ، دمنوش استفاده کنید.

مصرف میوه را در دوران ابتلا به اُمیکرون فراموش نکنید
متخصص گیاهان دارویی و طب سنتی با اشاره به اینکه مصرف میوه را در دوران ابتلا به اُمیکرون فراموش نکنید و اگر تمایل به خوردن میوه ندارید، از آبمیوه‌های طبیعی استفاده کنید، عنوان کرد: میوه‌هایی که ویتامین C دارند، نه‌تنها سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند بلکه میزان التهاب ناشی از عفونت ویروس را نیز کاهش می‌دهند.
وی ادامه داد: در دوران ابتلا به بیماری از انجام فعالیت سنگین بپرهیزید و بیشتر استراحت داشته و بخوابید، داشتن خواب کافی و با کیفیت از نظر روحی و جسمی برای بدن مفید است، برای بهبود خواب کمتر از موبایل و وسایل الکترونیکی استفاده کنید و کافئین کمتر مصرف کنید.

کمالی با بیان اینکه استفاده از بخور در خانه برای تسکین علائم کرونا مؤثر است، خاطرنشان کرد: بخور با ایجاد رطوبت سبب تنفس بهتر، جلوگیری از تراکم بینی، تمیز کردن هوا از آلودگی و ویروس‌ها، کمک به مشکلات سینوسی می‌شود؛ اگر دستگاه بخور ندارید، یک کتری روی حرارت قرار دهید تا بخار آن در فضا پخش شود، استفاده از کتری و جوشاندن آب به باز کردن مجرای تنفسی و بهبود مشکلات سینوسی کمک می‌کند.

متخصص گیاهان دارویی و طب سنتی با تأکید بر اینکه در دوران ابتلا نوشیدن مایعات به‌ویژه نوشیدنی‌های گرم با خواص دارویی توصیه می‌شود، بیان کرد: از دمنوش‌های گیاهی که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و در پیشگیری از ابتلا به کرونا مؤثر هستند، می‌توان به آویشن، نعنا، شیرین بیان، گل گاوزبان، رزماری و بابونه اشاره کرد.

تقویت سیستم ایمنی بدن با دمنوش‌های ختمی و زوفا
وی افزود: دمنوش‌های متنوعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن وجود دارد و این دمنوش‌ها باعث جلوگیری از ضعیف شدن بدن شده و سبب می‌شوند ویروس‌هایی مانند کرونا و آنفلوآنزا نتوانند بدن را درگیر کنند.
کمالی ادامه داد: دمنوش‌هایی مانند آویشن شیرازی، مرزنجوش، پونه‌کوهی، نعناع، گل پنیرک، ختمی و زوفا، قدومه شیرازی، اسطوخودوس، بابونه، چای سبز، سفید و کوهی، کاکوتی و عناب از جمله دمنوش‌های مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن هستند و نوشیدن این دمنوش‌ها در دوران ابتلا به سرماخوردگی و کرونا به درمان این عارضه کمک می‌کند.

 متخصص گیاهان دارویی و طب سنتی با اشاره به اینکه دمنوش ترکیبی چوب دارچین و زنجبیل و چای ترش نیز یکی از بهترین‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن است، بیان کرد: نوشیدن دمنوش ترکیب آویشن شیرازی، پونه کوهی، زنجبیل و عناب هم برای بهبود سرماخوردگی و آنفلوآنزا و کرونا بسیار مؤثر  است و این دمنوش سبب رفع عفونت سینوس‌ها و معده و نیز خارج کردن خلط از ریه‌ها می‌شود.وی ادامه داد: برای این منظور باید ۳۰ گرم آویشن شیرازی را با ۱۰ گرم از هر یک از این گیاهان و هفت عدد عناب داخل قوری ریخته و پس از اضافه کردن آب جوش به آن صبر کرد تا دمنوش به خوبی دَم بکشد و هنگام مصرف دمنوش، عسل به آن اضافه کرد.

با عسل و لیمو به جنگ سرفه و گلودرد بروید
کمالی با اشاره به اینکه استفاده از مرکبات مانند لیموترش، لیموشیرین، پرتقال و همچنین کیوی یکی از بهترین خوراکی‌ها برای این دسته از بیماران است، عنوان کرد: عسل و لیمو برای درمان سرفه عالی است، مقدار ۳ قاشق عسل را به همراه ۲ قاشق غذاخوری آبلیمو در یک لیوان آب جوش حل کنید تا یک محلول جادویی برای تسکین سرفه و گلودرد در خانه بسازید.

متخصص گیاهان دارویی و طب سنتی با اشاره به اینکه شیر و دمنوش‌های گرم سرفه و گلودرد و سوپ‌ها و آش‌های خانگی بسیار در درمان سرفه و گلودرد توصیه می‌شوند، افزود: بادام و آب پرتقال را فراموش نکنید، بسیاری از مردمان آسیایی این محلول را مؤثر در درمان و تسکین گلودرد و سرفه می‌دانند، بادام‌ها را پودر کرده و در یک لیوان آب پرتقال طبیعی مخلوط کنید و بنوشید فقط آب پرتقال نباید زیاد ترش باشد.

وی با بیان اینکه آویشن و پونه برای گلودرد و سرفه دم کنید، خاطرنشان کرد: آویشن و پونه به دلیل دارا بودن املاح گیاهی و خواص خاص‌شان از قدیم برای درمان عفونت‌ها و برخی بیماری‌ها توصیه می‌شدند که دم کرده این دو با هم برای درمان گلودرد و سرفه بسیار موثر است.در واقع هرچند واکسیناسیون بهترین راه برای محافظت در برابر کرونا است، با این حال تمرکز بر یک رژیم غذایی خوب و مغذی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را به خوبی تقویت کند تا در مقابله با ویروس بتواند عملکرد بهتری داشته باشد.
برچسب ها: گلو درد
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها