به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۱۹:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۱۱ ساعت ۱۹:۰۷
کد مطلب : ۴۳۱۷۹۰
مجری افراطی صدا و سیما فردوس کاویانی را بخاطر دینش زیر سئوال برد!

در سوگ "عدم پرورش" ملی!

در سوگ "عدم پرورش" ملی!
گروه فرهنگ و هنر: پس از انتشار پست محمدرضا شهبازی، (از مجریان افراطی صداوسیما) درباره زرتشتی بودن فردوس کاویانی، برخی از بازیگران و همچنین نماینده زرتشتیان در مجلس در مراسم خاکسپاری پیکر این بازیگر، پاسخ این مجری افراطی را دادند.
صبح امروز یازدهم مهرماه، در حالی مراسم خاکسپاری فردوس کاویانی برگزار شد که توییت محمدرضا شهبازی مجری پرحاشیه صدا‌و‌سیما در مورد زرتشتی‌بودن این هنرمند پیشکسوت، خشم و واکنش بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی را برانگیخت. در توییت شهبازی چنین آمده بود: «فردوس کاویانی درگذشت. خدا رحمتش کنه. زردتشتی بود، اما ان‌شاالله بخاطر لحظات خوشی که برای ما ساخت، امیرالمومنین با روی گشاده ازش استقبال کنه که فرمود "و من یمت یرنی"».
در توییت عطاالله مهاجرانی، وزیر ارشاد دولت محمد خاتمی آمده: «زرتشتی بود اما! نداریم. اسلام آئین یهود و مسیحیت و زرتشت و صابئین را به رسمیت می‌شناسد و اهل نجات می‌داند و به کلمه سواء که توحید است فرا می‌خواند.» اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: «به ایران این مرز پرگهر درود می‌فرستم و نیز درود می‌فرستم به هنرمندان ایران و روان‌شاد استاد فردوس کاویانی که یک ایرانی زرتشتی بود، اما هم نداشت.»  گفتنی است پیکر فردوس کاویانی برای خاکسپاری به سمت آرامگاه زرتشتیان تهران بدرقه شد.
پژمان بازغی، بازیگر و رئیس انجمن بازیگران خانه سینما امروز در مراسم خاکسپاری مرحوم کاویانی به زرتشتیان ایران تسلیت گفت و تاکید کرد که به احترام آنها لباس سفید پوشیده است. برخلاف شیعیان، زرتشتیان در عزاداری‌ها لباس‌های سفیدرنگ می‌پوشند. اصغر همت که اجرای مراسم را برعهده داشت، فردوس کاویانی را مظهر "پندار نیک، کردار نیک و گفتار نیک" نامید و گفت: آن عکسی‌که پنج نفر بازیگر اصلی آژانس دوستی در آن هستند و فکر میکنم بعداز آن پنج تن اصلی، پنج تن ثانویه است، الان دیگر سه نفر آنها در میان ما نیستند.

در سوگ "عدم پرورش" ملی!

صلاح‌الدین خدیو در این باره نوشت: توئیت محمد رضا شهبازی دربارەی مرگ فردوس کاویانی از حیث فقر " تربیت ملی " و کمبود ارزش های مشترک ایرانی تکان دهنده است. حرف اصلی وی این است: تنها به بهای از دست دادن ایمان و فروگذاردن آئین نیاکان می‌توان یک "ایرانی اصیل" شد. جدا از غیر اخلاقی بودن آیا این ایده قانونی است؟ آیا می توان دست شستن از اصالت زرتشتی، مسیحی، سنی و کرد و بلوچ و عرب بودن را چون بهای شهروندی مطالبه کرد؟ آیا برای ایرانی شدن باید خود را از لحاظ معنوی فقیر، و تمام تعلقات دینی، زبانی، مذهبی و هویتی خود را کنار نهاد؟ من یک ایرانی کرد هستم و حق دارم به سرنوشت تمام کردهای جهان حساس باشم. همانگونه که ایرلندی های نیویورک و یهودیان فرانسه دلواپس هم زبانان و هم کیشان خود در ایرلند و خاورمیانه هستند. یک آمریکایی ایرلندی تبار به لحاظ سیاسی به واشنگتن وفادار است، اما تعلقات عاطفی اش فراتر از مرزهای سیاسی دولت متبوعش است. حقوق شهروندی در بریتانیا منوط به تعلق به کلیسای انگلیکان و تبار انگلیسی نیست. به شرط وفاداری به قانون و نهادهای سیاسی، حتی یک مهاجر مسلمان یا هندو می تواند رهبر کشور شود.

زندگی هنری کاویانی
فردوس کاویانی از بازیگران مطرح سینما، تئاتر و تلویزیون، که روز یکشنبه در ۸۲ سالگی درگذشت، با کارگردانان بزرگ سینمای ایران مانند بهرام بیضایی و داریوش مهرجویی همکاری داشت. او از ابتدای دهه ۴۰ بازی در تئاتر را آغاز کرد و سال ۱۳۵۰ از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دانش‌آموخته شد. کاویانی در سال ۱۳۴۹ هم وارد سینما شد و سه سال بعد در نسخه سینمایی «شهر قصه» بر اساس نمایشنامه بیژن مفید و به کارگردانی منوچهر انور بازی کرد. عمده شهرت این بازیگر به فعالیت‌های هنری‌اش در پس از انقلاب مربوط است و یکی از بازی‌های ماندگار او بازی در فیلم «اجاره‌نشین‌ها» ساخته داریوش مهرجویی است. همچنین مجموعه تلویزیونی «همسران» در دهه ۷۰ شهرت او را در میان طبقات مختلف بیشتر کرد. در قانون اساسی جمهوری اسلامی، از دین زرتشتی به عنوان یکی از ادیان به رسمیت شناخته‌شده نام برده شده است اما چند سال پیش، تعلیق عضویت سپنتا نیکنام، شهروند زرتشتی در شورای شهر یزد، موجی از واکنش‌ها را در پی داشت.
برچسب ها: فردوس کاویانی

۱۴۰۲/۰۷/۱۱ ۲۳:۴۰
قطعا آن بازیگر شادروان، در زمان حیات و ممات، دوست داشتنی و محترم بوده و هست و در عین حال از توییت مجری محترم صدا و سیما هم سوء برداشت شده (437962)
۱۴۰۲/۰۷/۱۲ ۱۳:۵۳
اتفاقا اون مجری نامحترم قبلا هم از این دست توهینها کرده.بعدم اگه واقعا سوبرداشت شده خودش لال بود بیاد عذر خواهی کنه که دیگه نیازی به ماله کشی امثال شما نباشه؟ (437983)
۱۴۰۲/۰۷/۱۲ ۱۳:۵۴
با این توییتش نتیجه عکس داد و احترام به آیین زرتشتی بیشتر شد.نتیجه کارهای افراطی های نظام همیشه عکس بوده (437984)
۱۴۰۲/۰۷/۱۵ ۱۶:۰۲
به شماها که میرسه سوء برداشته ولی اگر کس دیگه ای این متن رو می نوشت بدبختش می کردید (438077)
۱۴۰۲/۰۷/۱۲ ۰۱:۲۸
بله درست این مجری شاید کمی افراطی باشه اما در این مورد حرف بدی نزده منتها یک برداشت غلط کردند ایشون منظورشون این‌نیست که زرتشتی یوده گناهه واشکال داره میگه یعنی برای اینکه ایشون مسلمون نبود ولی چون باعث شادی ما شده کاش حضرت علی که امام مسلمونها هست دستگیر ایشون تو اون دنیا باشه وگرنه توهینی نکردند واتفاقا توی توییتشون درواقع دارند از مرحوم کاویانی تعریف می‌کنند که میگند ناراشاد کرد. (437965)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها