به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۱۷ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب : ۴۳۲۶۷۰

چرا عزت‌الله مهرآوران نقش جدی نداشت؟

چرا عزت‌الله مهرآوران نقش جدی نداشت؟
گروه فرهنگی: عزت‌الله مهرآوران دو سال پیش در چنین روزی بر اثر کرونا از دنیا رفت؛ هنرمندی که همه او را با کاراکترهای طنز می‌شناختند و به گفته خودش اصولا در تلویزیون و سینما نقش جدی نداشت و یا اگر نقش‌هایش جدی بود یک طنازی خاصی در کاراکترهایش وجود داشت.

به گزارش ایسنا، او معتقد بود، تمام مردم ایران طنازی در شخصیتشان وجود دارد که در تمام حالت این طنازی کار خودش را می‌کند و این شوخی و مطایبه می‌تواند ادبیات کهن ما را نمایان کند. البته که در تئاتر بیشتر کارهایش جدی بود و این رویه‌ای خودخواسته برایش بود.مهرآوران در «لیسانسه‌ها» نقش پدر حبیب با بازی هوتن شکیبا را بازی کرده بود.

مرحوم مهرآوران درباره سریال لیسانسه‌ها و کاراکترش گفته بود: نقشی که در سریال «لیسانسه‌ها» داشتم مثل سایر کارهایم طنز و کمدی است. نقش من نقش بسیار خوبی بود و نویسندگان سریال «لیسانسه‌ها» به‌ خوبی به آن پرداخته‌اند. من بازیگر طنز هستم و با خواندن نقش متوجه می‌شوم که چه کاری خوب است و چه کاری مورد قبول نیست. سر ضبط سریال «لیسانسه‌ها» می‌دیدم که سروش صحت به‌عنوان کارگردان چه مدیریتی بر روی کار داشت و به‌نظرم همین مدیریت سروش صحت بود که نگذاشت سریال «لیسانسه‌ها» تبدیل به لودگی شود.

مهرآوران که بازی در «مرد عوضی»، «آژانس شیشه‌ای»، «مومیایی ۳»، «وضعیت سفید»، «مسیر انحرافی»، «دزد و پلیس» و «لیسانسه‌ها» را در کارنامه کاری خود داشت، درباره قبول نقش‌های مکمل و گاه کوتاه گفته بود که نقش‌ها را متر نمی‌کند چرا که معتقد بود، اگر نقش‌ها را اندازه بگیرد، باخته‌ است.

این بازیگر تلویزیون، سینما و تئاتر درباره ی نقش‌هایش گفته بود: من نمایشنامه‌نویسم، یعنی بازیگری هستم که می‌نویسد. بنابراین در نقش‌هایی که به‌ عهده دارم به عنوان مؤلف هم عمل می‌کنم و نقش را در خودم می‌پرورانم، اتودهای مختلف می‌زنم و اصلاً مهم نیست که یک دقیقه جلوی دوربین یا روی صحنه باشم یا کل زمان را. باید با نقشم رفاقت کنم. مثلاً در سریال «لیسانسه‌ها» نقش پدر حبیب از نظر من نه کم است و نه کوتاه. بلکه من با این شخصیت موقعیت‌های مختلفی را خلق می‌کنم که برای خودم خیلی لذت‌بخش است.

مهرآوران درباره‌ی اینکه که کدام نقشش را بیشتر دوست دارد، گفته بود: هر نقشی شیرینی خاص خودش را دارد اما برای من بازی در فیلم «مرد عوضی» خیلی به‌یادماندنی شده و در آن فیلم حس خاصی داشتم که تا به حال آن را فراموش نکرده‌ام. جایی از فیلم بلندگو را دست گرفتم و داشتم حرف می‌زدم و به کل یادم رفت که دارم نقش بازی می‌کنم. آقای هنرمند هم در آن زمان کات نداد. دیالوگ داشتم اما فراتر از دیالوگ حرف می‌زدم و بازی می‌کردم. هر نقشی برای من یک کلاس درس است که چیزی به من آموخته است.به گزارش ایسنا، عزت الله مهرآوران ـ بازیگر و نمایشنامه نویس پیشکسوت کشورمان ـ بر اثر ابتلاء به کرونا و پس از چند هفته مقاومت در برابر بیماری، ۱۶ مهر ماه ۱۴۰۰ در بیمارستان درگذشت.

از آخرین کارهای عزت‌الله مهرآوران در سریال‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی می‌توان به «پدر پسری»، «خوب، بد، جلف: رادیواکتیو»، «می‌خواهم زنده بمانم»، «بچه مهندس ۴»، «زن زندگی مرد زندگی» و «ساخت ایران» اشاره کرد.«لیسانسه‌ها» و «فوق لیسانسه‌ها» به کارگردانی سروش صحت، «هیولا» ساخته مهران مدیری، «ایراندخت» محمدرضا ورزی، «دزد و پلیس» سعید آقاخانی و «وضعیت سفید» حمید نعمت‌الله از دیگر کارهای شاخص مهرآوران در تلویزیون است.آخرین فیلمی که این بازیگر در آن ایفای نقش کرد، «خوابم می‌آد» ساخته رضا عطاران است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها