به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۴:۵۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۱۷ ساعت ۱۷:۴۴
کد مطلب : ۴۳۲۸۴۵
برای مطالعات درباره نقش زنان در بازار کار

اهدای نوبل اقتصاد به اقتصاددان آمریکایی

گروه اقتصادی: آکادمی نوبل امروز دوشنبه نام کلودیا گلدن، اقتصاددان آمریکایی و متخصص در تاریخ کار و اقتصاد را به عنوان برنده سال ۲۰۲۳ جایزه نوبل اقتصاد معرفی و اعلام کرد که او درک جهانی از وضعیت زنان در بازار کار را روشن‌تر کرده است.
اهدای نوبل اقتصاد به اقتصاددان آمریکایی
این آکادمی گلدن را به دلیل فعالیت‌هایش در زمینه مطالعات مربوط به نقش زنان در بازار کار شایسته دریافت این جایزه دانسته ‌است. کلودیا گلدن که استاد اقتصاد در دانشگاه هاروارد آمریکا و هفتاد و هفت ساله است، سومین زنی است که برنده جایزه نوبل اقتصاد می‌شود. آکادمی نوبل در بیانیه‌ای که در وبسایت این آکادمی نیز منتشر شد، نوشت که طی قرن گذشته، نسبت زنان در بازار کار در بسیاری از کشورهای پردرآمد سه برابر شده که «این یکی از بزرگترین تغییران اجتماعی و اقتصادی در بازار کار در دوران مدرن است».
اما آکادمی نوبل اضافه کرد که هنوز «تفاوت‌های جنسیتی قابل توجهی باقی مانده است.» در بیانیه آکادمی نوبل آمده است: « اولین بار در دهه ۱۹۸۰ یک محقق رویکردی جامع برای توضیح منشأ این تفاوت‌ها اتخاذ کرد. تحقیقات کلودیا گلدین بینش‌های جدید و اغلب شگفت‌انگیزی در مورد نقش‌های تاریخی و معاصر زنان در بازار کار به ما داده است.» گلدن همچنین اولین زنی بوده که در دپارتمان اقتصاد دانشگاه هاروارد منصوب شد. او همچنین عضو آکادمی معتبر ملی علوم آمریکا است.
سال گذشته، جایزه نوبل اقتصاد به طور مشترک به سه اقتصاددان که همه آمریکايی بودند يا در آن کشور فعالیت می‌کنند به دلیل مطالعات درباره مهار بحران‌های مالی اعطا شد. اهدای جوایز نوبل امسال از روز دوشنبه هفته گذشته آغاز شده و در اولین مرحله، دو دانشمند مجاری و آمریکایی به‌خاطر کمک به کشف واکسن کووید-۱۹ برنده نوبل پزشکی شدند. جایزه نوبل فیزیک نیز روز سه‌شنبه ۱۱ مهر برای خلق پرتو کوتاه نور که می‌تواند از تغییرات درونی اتم در یک لحظه بسیار کوتاه عکسبرداری کند به پیر آگوستینی، فرنس کراوس و آن لوئیلیه رسید.
روز چهارشنبه نیز، جایزه نوبل شیمی امسال به مونگی باوندی، دانشمند تونسی-آمریکایی، لوئیس ای.بروس، دانشمند آمریکایی و الکسی اکیموف، دانشمند روسی، برای پژوهش درباره نقاط کوانتومی، نیمه‌رساناهای کوچک با کاربردهای متعدد به‌ویژه در پزشکی و صنایع الکترونیکی اهدا شد. روز پنجشنبه، یون فوسه، نمایشنامه‌نویس، رمان‌نویس و مقاله‌نویس نروژی برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۳ شد و روز جمعه، کمیته نوبل در کشور نروژ اعلام کرد که این جایزه معتبر را به دلیل نبرد نرگس محمدی با سرکوب زنان در ایران و «مبارزه‌اش برای ارتقای حقوق بشر و آزادی برای همگان» به او اهدا می‌کند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها