به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۶:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۲۴ ساعت ۱۶:۵۱
کد مطلب : ۴۳۴۰۴۲
اختلاف وزارت بهداشت و صمت بالا گرفت

پشت‌پرده کمبود شیر خشک در کشور

پشت‌پرده کمبود شیر خشک در کشور
گروه اقتصادی:در حالی که حدود یک ماه است کمبود شیر خشک به دغدغه خانواده‌های دارای نوزاد تبدیل شده، اما اکنون وزارتخانه‌های بهداشت و صمت برای تخصیص ارز تأمین شیر خشک به اختلاف خورده‌اند و به دلیل اتکا به واردات، کارخانه‌های تولیدی در معرض تعطیلی قرار گرفته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، با گسترش فعالیت کارخانه‌های شیر خشک، ظرفیت تولید این محصول در سال به ۱۲۰ میلیون قوطی رسیده است. با این حال اکنون کمبود شیر خشک به یکی از معضلات اصلی کشور تبدیل شده است. در این بین نهادهای مسئول نظیر وزارتخانه‌های صمت و بهداشت یا بانک مرکزی توپ را به زمین یکدیگر می‌اندازند.

در شرایطی اکنون دولت سعی دارد از طریق واردات شیر خشک مورد نیاز کشور را تأمین کند که شرکت‌های داخلی فعال در این حوزه مجهز به مدرن‌ترین ماشین‌آلات هستند و فقط مواد اولیه خود را از اروپا تامین می‌کنند.
آن‌طور که فعالان و تولیدکنندگان این حوزه می‌گویند، وزارت بهداشت از تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه به این شرکت‌ها خودداری کرده است و در مقابل اقدام به واردات ۳۰ میلیون قوطی با شش برابر قیمت تمام‌شده داخلی کرده است. همین امر باعث شد که وزیر صمت به وزارت بهداشت در خصوص تعطیلی و بیکار شدن تعداد زیادی از کارگران هشدار دهد.

نقش شرکت ترکی در کمبود شیر خشک
عباس علی‌آبادی در این نامه که نسخه رونوشت آن برای بانک مرکزی نیز ارسال شده از وزیر بهداشت خواسته تا جهت جلوگیری از تعطیلی این کارخانه‌ها و جلوگیری از بحران شیر خشک هر چه زودتر نامه تائید ارز این واحدها را صادر کند تا بانک مرکزی ارز لازم را به این امر اختصاص دهد.

پس از آنکه سازمان غذا و دارو در یک اقدام بی‌سابقه مزایده برگزار و در یک هفته برنده را اعلام کرد، اکنون به شرکت‌های پخش اعلام‌ شده که چهار میلیون قوطی برند بی‌بی‌لین ترکیه به‌زودی وارد سیستم خواهد شد.این شرکت در سال ۲۰۱۹ تاسیس شده و هر قوطی را چهار تا ۶.۵ یورو هزینه برده است. این درحالی است که اگر همین ارز به واردات مواد اولیه تخصیص پیدا می‌کرد علاوه بر فعالیت حداقل پنج کارخانه ایرانی و بیکار نشدن کارگران، ارز مصرف‌شده برای هر قوطی ۱.۵ یورو بود و مواد اولیه‌ای که از آلمان وارد می‌شد، تحت لیسانس برند‌های معروف فرانسوی و آلمانی در ایران قرار می‌گرفت.

اکنون مشخص نیست که این شرکت تازه‌تاسیس ترکیه‌ای آیا خود تولیدکننده است یا پای یک واسطه تامین کالا در میان است؟در این بین به دلیل ذائقه نوزادان شش ماه به بالا به شیر خشک‌های اولی که مصرف کرده‌اند اکنون مادران برای این تغییر شیر خشک دچار مشکل خواهند شد. البته اگر این شیرها به‌موقع به کشور برسند نوزادان فقط دچار مشکل دل‌درد و گوارشی خواهند شد و همانند اکنون که کمبود شیر خشک اتفاق افتاده، حداقل گرسنه نخواهند ماند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها