به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۶:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۲۴ ساعت ۱۶:۵۹
کد مطلب : ۴۳۴۰۴۷
ایران خودرو هم به بهانه نبود قطعه خودروها را احتکار می‌کند

دست های پشت پرده نمی‌گذارد خودرو در داخل ارزان شود

دست های پشت پرده نمی‌گذارد خودرو در داخل ارزان شود
گروه اقتصادی: امروز کمتر  کسی را می‌توان یافت که از عملکرد خودروسازان داخلی با آن همه حمایت‌هایی که از آنها می‌شود و به بهای خودروهای درجه یک خارجی، خودروهای پرعیب و ایراد داخلی را به دست مشتری می‌دهند، دفاع کند.

به گزارش اقتصاد24، محمدحسن آصفری، نماینده اراک در مجلس یکی از منتقدان جدی به عملکرد خودروسازان داخلی و مدیریت آن‌ها توسط دولت است، موضوعی که در یک دهه اخیر به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مردم هم تبدیل شده است.آصفری در این باره گفت: به نظر من دست‌هایی پشت پرده وجود دارد که علاقه‌ای ندارند و نمی‌گذارند که قیمت خودرو در داخل کشور ارزان شود.

وی افزود: در حال حاضر، ۱۳ هزار خودروی شرکت سایپا در پارکینگ‌ها خوابیده است، در حالی که ده‌ها هزار نفر از مردم در نوبت هستند. یا ایران خودرو در یکی از استان‌ها، به بهانه‌های نبود فلان قطعه، خودرو‌های خود را در پارکینگ خوابانده و اصلاً هیچ‌کس نرفته کارشناسی، بررسی و تحقیق بکند و ببیند واقعاً ما مشکل قطعه داریم یا نه؟

پشت‌ مافیای خودرو قرص است
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها تصریح کرد: مافیای خودرو در ایران به محض اینکه می‌بیند قیمت خودرو در بازار پایین می‌آید از این قبیل کار‌هایی که گفتم، انجام می‌دهند. این‌ها جریاناتی هستند که پشت‌شان قرص است و کسی تا الان زورش به این‌ها نرسیده و هرازچندگاهی یک گارد محکمی برایشان گرفته شده است.
آصفری اظهار داشت: مثلاً به کارکنان یک دستگاهی، تعدادی خودرو داده‌اند و ساکت شده‌اند و دنبال پیگیری‌ها نرفته‌اند. این رفتار‌ها و اقدامات خودروساز‌ها واقعاً قابل قبول نیست و وزارت صمت و شخص وزیر باید به این موضوع ورود پیدا کند.

وی یادآور شد: از بعضی وزرا به جای اینکه صحبت‌های عملکردی و اقدامی در حوزه وظایف خودشان بشنویم، صحبت‌های سیاسی می‌شنویم. این‌ها باید بیایند و شفاف بگویند که چه کسانی نمی‌گذارند که بازار خودرو آرام شود و قیمت خودرو کاهش یابد؟ چه کسانی این‌قدر تعلل می‌کنند بر آیین‌نامه‌ای که باید خیلی سریع برای واردات خودرو تصویب شود؟ چرا باید آیین‌نامه واردات خودرو هفت ماه در دبیرخانه دولت، کارهایش طول بکشد و بماند تا تصویب شود و بعد بیرون بیاید؟

نماینده اراک در مجلس افزود: این مسائلی که گفتم به نظر من صد درصد حساب شده و با برنامه است و من اعتقاد دارم که باید بازرسی ریاست‌جمهوری به طور جد در این حوزه‌ها ورود پیدا کند. تجربه شده که هر موقع خودرو‌های داخلی گران شده‌اند به دنبال آن، کالا‌های دیگر هم گران شده‌اند، حتی اقلام معیشتی و کالا‌های اساسی که مردم به آن‌ها نیاز مبرم دارند.وی تصریح کرد: ما نباید اجازه دهیم که خودرو این‌قدر دست‌خوش لابی‌ها، افراد سوءاستفاده‌کن و رانتی‌ها شود.

یک جریانی نمی‌گذارد اوضاع بازار و صنعت خودرو سامان پیدا کند
آصفری گفت: چندی پیش از یکی از شرکت‌های خودروساز بازدید کردم و دیدم آماری که روی مانیتور کنترل می‌شود که مثلاً چه تعداد خودرو تولید یا مونتاژ شده و به پارکینگ آمده با آمار جا‌های دیگر متفاوت است. این نشانگر این است که نظارت جدی در حوزه تولید، فروش و ثبت‌نام خودرو وجود ندارد.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در پایان خاطرنشان کرد: باید تاکید کنم که یک جریان در مملکت وجود دارد که خیلی پشتش قرص است و نمی‌خواهد بگذارد اوضاع بازار و صنعت خودرو سامان پیدا کند. در این راستا، صد درصد تعارض منافع وجود دارد، مثل اینکه سهام خودروساز مربوط به فلان صندوق بازنشستگی است. بعضی افراد از صندلی خود در هیئت مدیره اجازه نمی‌دهند خودرو به قیمت واقعی خودش برسد و پایین بیاید. این مصداقی از همین تعارض منافع است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها