به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۲۶ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۴۳۴۳۵۸

بایدن در تل‌آویو؛ ویرانی در غزه

بایدن در تل‌آویو؛ ویرانی در غزه
گروه بین الملل: روزنامه اعتماد نوشت: سفر بایدن در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این آنتونی بلینکن وزیر خارجه، لوید آستین وزیر دفاع و چاک شومر رهبر اکثریت سنای امریکا نیز به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده و با مقامات اسراییلی دیدار کرده بودند.
اهمیت سفر بایدن از آنجاست که ایالات متحده در طول یازده روز گذشته با اعزام ناوگان جنگی به مدیترانه و ارسال سلاح به اسراییل، حمایت کامل خود از رژیم صهیونیستی را در این جنگ اعلام کرده و حتی روز گذشته روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از سه مقام امریکایی اعلام کرده که تل‌آویو از امریکا درخواست ۱۰ میلیارد دلار کمک اضطراری کرده است؛ موضوعی که به گفته چاک شومر، سناتور ارشد جمهوری‌خواه که به تازگی به اسراییل سفر کرده است، حامل بسته کمک‌های تسلیحاتی شامل ارایه مهمات ۱۵۵ میلیمتری، مهمات جایگزین برای سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین، بمب‌های هدایت شونده دقیق و کیت‌های JDAM برای تبدیل بمب‌ها به مهمات دقیق برای تل‌آویو خواهد بود.
در همین رابطه و در حالی که روز سه‌شنبه نیز دفتر پادشاه اردن اعلام کرده که امروز نشست چهارجانبه‌ای میان سران اردن، امریکا، مصر و فلسطین در شهر امان برگزار می‌شود، جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به سفر بایدن به اسراییل آن را یک سفر کاملا ضروری ارزیابی کرده و اعلام کرد: بایدن در این سفر، پیامی مشابه پیام اتحادیه اروپا در مورد احترام به مقررات بین‌المللی را منتقل خواهد کرد.
به گزارش یورونیوز، بورل تصریح کرده: دیدار رییس‌جمهور بایدن کاملا ضروری است. ما از اسراییل خواسته‌ایم که فعالیت‌های (نظامی و جنگی) خود را مطابق با قوانین بین‌المللی انجام دهد، کریدور‌های بشردوستانه را برای رساندن کمک‌های لازم به غزه باز کرده و از غیرنظامیان غزه محافظت کند. من مطمئن هستم که جو بایدن هم همین درخواست را خواهد داشت.
اعزام نیروی نظامی عظیم امریکا به منطقه به چه معناست؟
در حالی که اسراییل از روز جمعه مدعی آماده شدن برای ورود نظامی به غزه است و در این خصوص جو بایدن طی مصاحبه اخیرش با شبکه سی‌بی‌اس گفته که اشغال دوباره غزه از سوی اسراییل اشتباه برزگی محسوب می‌شود، ایالات متحده اوایل هفته جاری اعلام کرد که گروه ضربتی «یو. اس. اس آیزنهاور» متشکل از پنج فروند کشتی جنگی، قرار است به گروه ضربتی دیگری تحت فرماندهی بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین ناو هواپیمابر هسته‌ای نیروی دریایی ایالات متحده یعنی ناو «یو. اس. اس. جرالد فورد» بپیوندد.
به گفته کارشناسان تحرکات نظامی اینچنینی اغلب به عنوان نوعی از نمایش قدرت در نظر گرفته می‌شود. در واقع هر چند که گفته می‌شود امریکایی‌ها به دنبال جلوگیری از گسترش تنش‌ها به سایر نقاط منطقه هستند، اما اعزام این ناوگان عظیم نظامی نشان‌دهنده این است که ایالات متحده قصد دارد در صورت آسیب‌پذیری بیشتر اسراییل وارد کارزار جنگ شود. با این حال طبق گزارش یورونیوز، فعلا ناوگان امریکا در منطقه روی سه موضوع انتقال سلاح، بررسی‌های اطلاعاتی و مخابره هشدار سریع به اسراییل تمرکز کرده است. تمامی این شواهد باعث شده تا روز گذشته یدیعوت آحارنوت در گزارش خود تاکید کند، امریکا به واسطه منافعی که در منطقه دارد اکنون به جای اسراییل فرماندهی جنگ غزه را به عهده گرفته و حالا نیز به دلیل مسائل خاص مانند مسائل دیپلماتیک، حمله زمینی اسراییل به غزه به تاخیر افتاده است. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که به‌رغم ادعا‌های اولیه اسراییل مبنی بر حمله زمینی به غزه، گویا حالا ارتش رژیم صهیونیستی برای ورود به غزه دچار تردید شده و یکی از سخنگویان آن گفته که ما برای مراحل بعدی جنگ آماده می‌شویم؛ همه در مورد حمله زمینی صحبت می‌کنند، اما ممکن است مرحله بعدی جنگ برای ما چیز دیگری باشد.
فرودگاه بن گورین باز هم تعطیل شد
از دیگر تحولات مهم صورت گرفته طی روز گذشته نیز می‌توان به حملات مقاومت به اسراییل اشاره کرد؛ به‌طوری که گردان‌های القسام در پاسخ به کشتار مردم غزه، تل‌آویو را دوباره هدف حمله قرار داده و همین امر باعث شد تا پرواز‌ها در فرودگاه بن گورین متوقف شود. این مساله در حالی صورت گرفته که روز دوشنبه نیز حملات مقاومت به تل‌آویو باعث تعطیل شدن کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی شد و نمایندگان پارلمان ناچار به رفتن به پناهگاه شدند.
همچنین در شرایطی که روسیه اوایل هفته جاری یک قطعنامه را به منظور آتش‌بس فوری در غزه به شورای امنیت سازمان ملل ارایه کرده، روز گذشته دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، همزمان با سفر ولادیمیر پوتین به چین گفت که رییس‌جمهوری روسیه هنوز به ابتکار صلحی میان فلسطین و اسراییل نرسیده است. پسکوف با بیان اینکه به گفته پوتین چنین ابتکاری باید با مشارکت همه صورت بگیرد، تهدید گسترش درگیری فلسطین-اسراییل همچنان ادامه دارد و قطعا پیامد‌های فاجعه‌باری برای کل منطقه به همراه دارد و می‌تواند فاجعه انسانی گسترده‌تری به دنبال داشته باشد.
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها