به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۵ - ۱۷:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۲۹ ساعت ۰۲:۰۱
کد مطلب : ۴۳۴۷۹۳
وزیر دفاع اسرائیل اهداف سه مرحله‌ای در غزه را تشریح کرد

کمک‌های بین‌المللی در انتظار ورود به غزه

گروه بین‌الملل: وزیر دفاع اسرائیل، در پارلمان این کشور گفت پس از پایان جنگ علیه حماس اسرائیل قصد ندارد زندگی حاکمیت سیاسی در نوار غزه را در اختیار بگیرد.
کمک‌های بین‌المللی در انتظار ورود به غزه
یوآو گالانت، افزود که جنگ در سه مرحله پیش خواهد رفت: «ابتدا بمباران و مانورهای زمینی، سپس درهم شکستن مقاومت‌های موضعی حماس و در نهایت پایان دادن به مسئولیت اسرائیل در قبال زندگی مردم در نوار غزه». سخنان گالانت اولین اظهار‌نظر يک مقام ارشد اسرائیلی در مورد طرح درازمدت این کشور برای غزه است.
یوآو گالانت وزیر دفاع این کشور گفت که بعد از شکست حماس، اسرائیل «دیگر مسئول زندگی مردم غزه نخواهد بود.» اسرائیل تا پیش از شروع این مناقشه بیشتر انرژی مورد نیاز غزه را تامین می‌کرد و بر واردات به این سرزمین کوچک نظارت داشت. گالانت به یک کمیته پارلمانی گفت که اولین مرحله از عملیات برای نابود کردن زیرساخت‌های حماس انجام می‌شود. براساس بیانیه دفتر وزیر دفاع او افزود که نیروهای اسرائیلی سپس «عملیاتی با شدت کمتر» را برای حذف «مقاومت‌های پراکنده» شروع خواهند کرد. او گفت که مرحله سوم عملیات «نیازمند قطع مسئولیت اسرائیل برای زندگی (مردم) در غزه و ایجاد یک واقعیت تازه امنیتی برای شهروندان اسرائیل است.»‌
در همین حال، اداره بهداشت نوار غزه روز جمعه گفت تعداد کشته‌های حملات اسرائیل به چهار هزار و ۱۳۷ نفر رسیده است، بیش از ۱۳ هزار نفر مجروح شده‌اند و تصور می‌شود که بیش از هزار و ۳۰۰ نفر نیز زیرآوار مدفون شده‌ باشند. ارتش اسرائیل گفت به بیش از ۱۰۰ هدف مرتبط با حماس، از جمله شبکه تونل‌های زیرزمینی و انبارهای اسلحه این گروه، در سراسر نوار غزه حمله کرده است. فلسطینیان از حملات هوایی شدید به شهر خان یونس در جنوب نوار غزه خبر دادند و گفتند که بیمارستان این شهر مملو از مجروحان حملات هوایی و آوارگانی است که برای حفظ جان خود به محوطه این ساختمان پناه برده‌اند. ارتش اسرائیل بيش از یک هفته قبل به ساکنان شمال نوار غزه هشدار داد که این مناطق را ترک کرده و به جنوب بروند. مقامات اسرائیلی از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور، بارها ادعا کرده‌اند که جنوب نوار غزه «امن» است ولی سخنگوی ارتش اسرائیل گفت: «هیچ نقطه امنی در نوار غزه وجود ندارد.»

کمک‌های بین‌المللی در انتظار ورود به غزه
سازمان ملل در روزهای اخیر گفت بیش از یک میلیون نفر از ساکنان نوار غزه آواره و بی‌خانمان شده و بخش اعظم آن‌ها به جنوب نقل مکان کرده‌اند. ولی با توجه به حملات هوایی اسرائیل به جنوب نوار غزه بخشی از آوارگان به شمال بازگشته‌اند. سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل گفت: «ادامه بمباران و شرایط سخت زندگی در جنوب، بخشی از آوارگان را وادار کرده که به شمال نوار غزه بازگردند.» پس از حدود دو هفته محاصره کامل نوار غزه، وضعیت بیمارستان‌های منطقه «اسفبار» گزارش شده است. به‌دلیل کمبود سوخت برای ژنراتورهای برق پزشکان مجبورند با چراغ قوه تلفن‌های همراه جراحی کنند و دارو و سایر نیازهای پزشکی رو به اتمام است.
گزارش می‌شود که بازسازی جاده‌ای که از گذرگاه رفح در مرز مصر به داخل نوار غزه می‌رود و بر اثر بمباران‌های اسرائیل تخریب شده است روز جمعه ادامه یافت. هنوز مشخص نیست انتقال کمک‌های بشردوستانه که از حدود یک هفته پیش در این گذرگاه منتظر حرکت هستند دقیقا چه زمانی آغاز خواهد شد. مقامات مصری و سازمان ملل می‌گویند بیش از ۲۰۰ کامیون حامل سه هزار تن کمک بشردوستانه منتظر حرکت است. عامل دیگری که انتقال کمک‌ها را به تاخیر انداخته است بازرسی دقیق محموله‌هاست. ارتش اسرائیل اعلام کرده که هر تلاشی برای رساندن این کمک‌ها به حماس را ناکام خواهد گذاشت. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، روز جمعه هنگام دیدار از گذرگاه مرزی رفح خواستار انتقال هر چه سریع‌تر کمک‌ها شد و آن را «عامل مرگ یا زندگی» توصیف کرد.

دو گروگان آمریکایی از غزه وارد اسرائیل شدند
رسانه‌های اسرائیلی و خبرنگاران بین‌المللی تصویری از یهودیت رعنان و دخترش ناتالی، دو گروگان آمریکایی پس از ورود به اسرائیل منتشر کرده‌اند. پیشتر گزارش شده بود که حماس این دو گروگان آمریکایی را به صلیب سرخ تحویل داده است. ساعاتی پیش از این یک سخنگوی گروه حماس هم گفته بود این گروه به دلایل «انسان‌دوستانه» و این‌که «به ملت آمریکا و جهان ثابت شود اتهامات (جو) بایدن و دولت او واهی است» این دو را آزاد کرده است. به گزارش رسانه‌های اسرائیل، خانم یهودیت و ناتالی برای جشن تولد مادربزرگ خانواده که ساکن اسرائیل است، به کیبوتص «نحل عوز» در جنوب اسرائیل رفته بودند که آن‌جا به گروگان گرفته شدند. از میان اعضای این خانواده و بستگان آن‌ها ۱۲ نفر توسط حماس ربوده شده‌اند. هنوز ۱۰ نفر دیگر از اعضای این خانواده در گروگان شبه‌نظامیان این گروه هستند.

تخلیه یک شهر اسرائیل در نزدیکی لبنان
از سوی دیگر، ارتش اسرائیل اعلام کرد که حدود ۲۰ هزار نفر جمعیت ساکن شهر کریات شمونا، در نزدیکی مرز با لبنان تخلیه می‌شوند. گزارش‌ها حاکی است که شلیک متقابل راکت و توپخانه بین ارتش اسرائیل و پیکارجویان فلسطینی و حزب‌الله لبنان در مرزهای دو کشور ادامه دارد. تداوم حملات اسرائیل به نوار غزه خشم افکار عمومی در کشورهای عربی منطقه، از جمله کشورهایی که دولت آن‌ها متحد آمریکاست، برانگیخته است. بسیاری از شهرهای منطقه در پایان مراسم نماز جمعه شاهد تظاهرات گسترده ای در همبستگی با فلسطین بود.
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، غروب پنجشنبه به وقت محلی و یک روز پس از پایان دیدارش از تل‌آویو بار دیگر بر حمایت خدشه‌ناپذیر واشینگتن از امنیت اسرائیل تاکید کرد و درعین حال گفت: «جهان نمی‌تواند انسانیت فلسطینیان بی‌گناه در نوار غزه را نادیده بگیرد.» رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه سخنانش جنگ در نوار غزه را با تهاجم روسیه به اوکراین ارتباط داد و گفت: «ولادیمیر پوتین و حماس هر دو قصد دارند یک همسایه دمکراتیک را نابود کنند.» او افزود روز جمعه پیش‌نویس بودجه اضطراری برای کمک‌های نظامی به اسرائیل و اوکراین به کنگره ارائه می‌شود. همزمان، سند غیرمحرمانه نهادهای امنیتی آمریکا که به کنگره ارائه شده است تعداد تلفات انفجار شدید غروب سه‌شنبه در بیمارستان الاهلی در نوار غزه را بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ نفر تخمین می‌زند. این سند می‌افزايد که بررسی تعداد قربانیان توسط نهادهای اطلاعاتی آمریکا ادامه دارد و رقم تلفات ممکن است تغییر کند. این سند تاکید می‌کند که برخلاف ادعای حماس، عامل انفجار بمباران هوایی اسرائیل نبوده است.

افزایش آمار قربانیان
پنجشنبه شب بر اثر بمباران یک کلیسای ارتدکس یونانی در جوار بیمارستانی در نوار غزه تعدادی از مردم که در این ساختمان پناه گرفته بودند کشته و زخمی شدند. اداره بهداشت غزه گفت ۱۶ نفر کشته و تعداد بیشتری مجروح شده‌اند. ارتش اسرائیل گفت این کلیسا در جریان حمله به یک مرکز فرماندهی حماس در جوار آن آسیب دیده است. رهبر کلیسای ارتدکس یونانی در اورشلیم (بیت المقدس) ضمن محکوم کردن این حمله گفت: «انجام وظایف دینی و بشردوستانه را متوقف نخواهد کرد.» در دو هفته‌ای که از درگیری‌های اخیر می‌گذرد حماس و سایر گروه‌های پیکارجوی فلسطینی به شلیک راکت به خاک اسرائیل ادامه داده‌اند. ارتش اسرائیل روز جمعه گفت تاکنون بیش از شش هزار و ۹۰۰ راکت به سوی این کشور شلیک شده است. تنش در کرانه باختری رود اردن نیز افزایش یافته است. به گفته وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطینی، غروب پنجشنبه در جریان درگیری با سربازان اسرائیلی در مناطق اشغالی ۱۳ فلسطینی از جمله چهار نوجوان کشته شدند.

یکی از سخنگویان حماس دستگیر شد
منابع اسراییلی از دستگیری حسن یوسف، سخنگوی گروه اسلامی حماس در کرانه باختری خبر می‌دهند. یوسف، سخنگوی رسمی گروه حماس در کرانه باختری و دارای کرسی در شورای قانون‌گذاری فلسطینی است. به گزارش "سی ان ان، او در جریان یکی از حملات اسراییل به کرانه باختری بازداشت شده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها