به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۰۵ ساعت ۱۵:۳۵
کد مطلب : ۴۳۶۱۷۴

ادعای سواستفاده از جنگ حماس و اسرائیل  

ادعای سواستفاده از جنگ حماس و اسرائیل  
گروه بین الملل: یک موسسه بریتانیایی در گزارشی ادعا کرده چین، روسیه و ایران از هرج و مرج اطلاعاتی پیرامون جنگ اسرائيل و حماس برای پیشبرد برنامه ژئوپلتیکی خود سود برده‌اند.
بر اساس مطالعه‌ای که توسط موسسه گفتگوی استراتژیک ISD مستقر در بریتانیا صورت گرفته عوامل دولتی چین، روسیه و ایران با ستایش خشونت و ترویج نفرت به انتشار ادعاهای نادرست در مورد آنچه در میدان خاورمیانه در حال وقوع است کمک می‌کنند. 
گزارش این موسسه بریتانیایی در حالی منتشر می‌شود که بسیاری از تحلیلگران مستقل و آزاد در هفته‌های اخیر از آنچه «رویکرد یک‌سویه رسانه‌ها و کشورهای غربی» خوانده‌اند انتقاد کرده و خواستار پوشش متقابل اخبار مربوط به کشتار اسرائیل در غزه شده‌اند. 
موسسه ISD در گزارش خود نوشته است که جنگ بین اسرائیل و حماس منجر به افزایش انتشار اطلاعات نادرست آنلاین، به ویژه در رسانه های اجتماعی، و همچنین افزایش ناگهانی نفرت و سخنان خشونت آمیز، هم ضد یهود و هم اسلام هراسی شده است.
این اندیشکده بریتانیایی اطلاعات صدها حساب فیس بوک و ایکس (توئیتر سابق) متعلق به مقامات ایرانی، روسیه و چین، نمایندگی‌های دیپلماتیک و رسانه‌های دولتی را بین ۷ تا ۱۸ اکتبر، درست پس از حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل، جمع آوری کرده است. بر اساس یافته‌های این موسسه هر سه کشور از هرج و مرج اطلاعاتی پیرامون جنگ به طرق مختلف بر اساس منافع خود استفاده می‌کنند.
حساب های وابسته به دولت ایران از حمله حماس در ۷ اکتبر به عنوان «ضربه راهبردی علیه اسرائیل»  تمجید کرده و ایالات متحده را به مسئول رنج فلسطین دانسته‌اند. آنها همچنین حملات حماس علیه اسرائيلی‌ها را تمجید و بر موضوعاتی چون نظامی بودن افراد اسرائيلی که در این حملات کشته شده‌اند تمرکز کرده‌اند. 
از سوی دیگر، حساب‌های وابسته به دولت روسیه از این درگیری برای پیشبرد روایت ضدغربی و ضد اوکراینی می‌کنند و سیاست‌های آمریکا و غرب را مقصر اصلی پدید آمدن این درگیری معرفی کرده‌اند؛ روایتی مشابه آنچه کرملین در خصوص جنگ اوکراین نیز مطرح می‌کرد. 
این گزارش ادامه می‌دهد که رسانه های دولتی روسیه نیز در انتشار اطلاعات نادرست و تایید نشده نقش داشته‌اند و ادعا می‌کنند که اوکراین به حماس تسلیحات ارسال کرده است و حماس حتی به طور علنی از کی یف برای کمک ادعایی تشکر کرده است. رسانه دولتی روسیه همچنین نوشت که بیمارستان شهر غزه که در ۱۷ اکتبر تخریب شد، توسط بمبی که توسط ایالات متحده به اسرائیل تحویل داده شده بود، مورد اصابت قرار گرفت.
بر اساس گزارش ISD، حساب‌های وابسته به حزب حاکم کمونیست چین رویکرد خود را نسبت به جنگ با توجه به پلتفرمی که استفاده می‌کنند تغییر دادند.
در این گزارش آمده است: «در حالی که پست‌ها در فیس‌بوک بی‌طرف ماندند و بر محکومیت تمام اعمالی که به غیرنظامیان آسیب می‌رسانند تاکید کردند، حساب‌های رسانه‌های دولتی چین در توییتر، آمریکا را به دلیل سودجویی اقتصادی از تشدید تنش محکوم کردند».در همین گزارش‌ها مقام‌های چینی سیاستمداران غربی و رسانه‌های اصلی را به دلیل «چشم بستن» به روی قربانیان غزه مورد انتقاد قرار دادند.


 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها