به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۱۵ ساعت ۱۴:۰۹
کد مطلب : ۴۳۷۷۶۳

کنعانی: به دوستان‌مان امر و نهی نمی‌کنیم

کنعانی: به دوستان‌مان امر و نهی نمی‌کنیم
گروه سیاسی: سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: آمریکا با سوءاستفاده از قدرت، مانع انجام وظیفه از سوی شورای امنیت سازمان ملل در مورد پیگیری‌های جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی شده است و شورای امنیت و صلح و امنیت بین‌المللی را به گروگان گرفته است.
 ناصر کنعانی،  در مورد ادعاهای بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا علیه ایران در جریان سفر روز گذشته وی به عراق گفت: اتهام‌زنی به ایران از سوی آمریکایی‌ها برای انحراف افکار عمومی جهان از این موضوع که دولت آمریکا یک طرف جنگ است، انجام می‌شود .وی با بیان اینکه  جریان مقاومت در منطقه مستقل است و مستقل تصمیم می‌گیرد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به دوستان و متحدان خود امر و نهی نمی‌کند.
وی با بیان اینکه در مورد عملیات اخیر حماس همانطور که این جریان اعلام کرد و دیگران و ما نیز اعلام کردیم، در مورد این عملیات از سوی جریان مقاومت فلسطینی تصمیم گرفته شده بود و از سوی خود آنها نیز اجرا شد، گفت: این اتهام زنی‌ها از مسئولیت‌های آمریکا کم نمی‌کند.
کنعانی با تاکید بر این که دولت آمریکا نباید ریشه اقدامات جریان مقاومت علیه خود در منطقه را در ارتباط با دولت‌های دیگر  بداند و آمریکا باید ریشه این اقدامات را در نوع رفتار  و  تعامل خود در  منطقه جست‌وجو کند، گفت: اگر آمریکا رفتارهای درست با ملت‌های منطقه داشت ، وزیر امور خارجه آمریکا مجبور نبود که در هنگام سفر به عراق بر کت خود جلیقه ضد گلوله بپوشد و به عراق سفر کند و یا  رئیس‌جمهور آمریکا مجبور نبود که با چراغ خاموش وارد فرودگاه نظامی در منطقه شود و چراغ خاموش نیز از منطقه خارج شود .
وی افزود: در واقع آمریکا باید ببیند که چه کرده است که وزیر امور خارجه این کشور مجبور است که  با جلیقه ضد گلوله به منطقه و عراق سفر کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد آخرین پیگیری‌های انجام شده از سوی وزارت خارجه در مورد شناسایی شرکت‌هایی که کالاهای اسرائیلی را وارد کشور می‌کنند و ممانعت از جلوگیری از این موضوع بر اساس وظیفه که مجلس بر عهده دستگاه دیپلماسی قرار داده است، گفت: دستگاه دیپلماسی کشور و وزارت خارجه در طول سال‌های گذشته بر اساس قانون مصوبه مجلس و تکلیفی که بر عهده دستگاه دیپلماسی گذاشته شده است موضوع کمک برای شناسایی شرکت‌های صهیونیستی و جلوگیری از ورود کالاهای آنها به کشور در دستور کار خود داشته است و این موضوع در طول این سال‌ها مورد توجه دستگاه دیپلماسی قرار گرفته و شناسایی لازم نیز در مورد این شرکت‌ها انجام شده است.
کنعانی با بیان اینکه این پیگیری‌ها یک امر محتمل است، گفت: آخرین نشست در این زمینه کمتر از دو هفته پیش در وزارت خارجه برگزار شد و آخرین تبادل اطلاعات بین دستگاه‌های مرتبط انجام گرفت و تصمیماتی نیز در این زمینه اخذ شد.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با آخرین پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی کشور برای توسعه تجارت خارجی ایران و همچنین تاثیر مصوبه اخیر کنگره آمریکا جهت تلاش برای کاهش تجارت خارجی ایران و محدود کردن تعامل ایران با دیگر کشورها گفت: موضوع توسعه همکاری‌های اقتصادی با دیگر کشورها از جمله اولویت‌های مهم دولت سیزدهم است و در این زمینه از هیچ نوع تلاشی فروگذاری نداریم.



 
برچسب ها: ناصر کنعانی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها