به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۱۹ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب : ۴۳۸۴۳۱

تور‌های استانبول و دبی ؛ رویایی دلچسب یا تله‌ تور‌های مسافرتی

تور‌های استانبول و دبی ؛ رویایی دلچسب یا تله‌ تور‌های مسافرتی
گروه اقتصادی: این روز‌ها اینستاگرام یا تلگرام یا بسیاری از شبکه‌های اجتماعی را که باز می‌کنید پر شده است از انواع آگهی‌های سفر‌های پاییزی به کیش، مشهد، دبی، استانبول و ارمنستان؛ آگهی‌هایی که گاه حتی مقایسه‌های عجیبی بین سفر‌های خارجی و داخلی را پیش روی مخاطب قرار می‌دهند، مقایسه‌هایی که به طور قطع در ابعاد زیادی از آن اغراق شده و حتی با فریب همراه است.به گزارش اقتصاد24، کافی است به همین چند آگهی که در ادامه خواهید دید توجه کنید تا با نمونه‌ای از این مدل تبلیغات مواجه شوید.




اما آیا واقعیت ماجرا همین است؟ یعنی آیا هزینه تور ۷ روز در بهترین هتل‌های دبی با مشهد یا کیش برابری خواهد کرد؟برای پاسخ به این پرسش باید به چند مساله توجه ویژه داشت. اول اینکه برخلاف شاید باور برخی از مردم، هتل‌های ایران در برخی از شهر‌های کشور با استاندار‌دهای جهانی مطابقت دارد. هتل‌های خاصی در مشهد و دستکم سه هتل داریوش، ترنج و پالاس را می‌توان کاملا هم‌تراز با هتل‌های ارمنستان، ترکیه و تایلند دانست.

البته که حتما به دلیل تحریم ها، بحران گردشگر خارجی و عدم ارتباط مناسب جهانی و نبود توریسم بین المللی در اندازه‌های کشوری همچون ایران، صنعت هتلداری کشور نیز با بحران مواجه شده است، اما نباید دچار این خودکم‌بینی شد که احتمالا هتل‌های ایران در وضعیت اسفباری نسبت به کشور‌های همسایه قرار دارد.
بوم گردی‌ها مسیری برای کاهش قیمت در سفر‌های داخلی

مریم شهروندی است که سال گذشته به بوشهر رفته است می‌گوید که مدت هاست از هتل استفاده نمی‌کند و معمولا به سراغ بوم گردی‌ها می‌رود و تاکید دارد برایش هیچ تفاوتی با هتل ندارند و حتی در مواردی از هتل‌ها نیز جذاب‌تر هستند.

او می‌گوید هزینه اقامت برای سه شب و ۴ روز به همراه بلیت هواپیما برای او و همسرش حدود ۱۱ میلیون تومان شده است و دوست دیگرش در همان زمان به ترکیه رفته بوده و اتفاقا برخلاف آنچه تصور می‌کرده هزینه تور برایشان رقمی حدود ۲۴ میلیون تومان برای دو نفر بوده است یعنی تقریبا دو برابر هزینه‌ای که برای گردشگری داخلی و در بوشهر هزینه شده است. اما این در حالی بوده که مریم در بوم گردی در حد هتل ۴ ستاره اقامت داشته و در مقابلش دوستش در هتلی سه ستاره این هزینه را پرداخت کرده است.این شهروند می‌گوید از تجربه اینکه به جای سفر ترکیه به بوشهر رفته است بسیار راضی است چرا که برخلاف تبلیغات گفته شده توسط تور مزبور درباره شرایط هتل در ترکیه و وعده‌های داده شده، اما به نظر می‌رسد شرایط اقامت چندان رضایت بخش نبوده است.

تور‌ها همه حقیقت را نمی‌گویند
امید شهروند دیگری است که به همراه همسرش و یک زوج دیگر راهی ترکیه شده اند و می‌گوید مسئول تور به طور مداوم در حال محاسبه و مقایسه بود که با این پول اصلا شما کیش نمی‌توانید بروید، اما ببینید ترکیه در بهترین هتل خواهید بود. امید  می‌گوید بخش زیادی از وعده‌های داده شده واقعی نبود.

او می‌گوید تفاوت هتل ۴ ستاره و ۵ ستاره در استانبول گویا بیش از یک ستاره است و برخلاف وعده‌های داده شده، هزینه یک شب اقامت در هتل‌های ۵ ستاره استانبول دستکم ۱۲ میلیون تومان است و این به آن معناست که با وعده تور ۷ روزه ۵۰ میلیون تومانی ابدا نمی‌توان در بهترین هتل‌های استانبول جایی رزرو کرد و این یک وعده عجیب است که داده می‌شود.در واقع این شهروند که خود تجربه استفاده از تور‌های تبلیغاتی بر اساس تجربه را دارد به اقتصاد ۲۴ می‌گوید که ارقام گفته شده توسط تور‌های مسافرتی لزوما حقیقت ندارد.

رضا، اما در بازار موبایل و کامپیوتر فعال است و زیاد هم به دبی سفر می‌کند. او می‌گوید که شما برای سفر به دبی می‌توانید از انواع تور‌ها استفاده کنید و بهره ببرید، می‌گوید هتل و پرواز و اقامت می‌تواند از ۲۰ میلیون تومان تا ۱۰۰ میلیون تومان با تور برای شما در نوسان باشد، اما مساله آن است که در بیشتر مواقع این شرکت‌های تبلیغاتی برای مقایسه از یک روش فریب استفاده می‌کنند.

رضا  می‌گوید که بیشتر این تور‌های مسافرتی برای برآورد هزینه سفر مثلا به کیش در مقابل شما هزینه بهترین پرواز و بهترین هتل را می‌گذارند، اما در مقابل برای سفر به دبی مثلا ارقام متعلق به هتل سه ستاره و یا حتی پرواز چارتری و اکونومی است.

از رضا می‌پرسیم هزینه متوسط یک سفر به هتل مناسب ۵ ستاره در دبی را چطور ارزیابی کند که در پاسخ می‌گوید: هزینه پرواز و هتل ۵ ستاره برای ۷ روز و ۶ شب می‌تواند رقمی حدود ۵۰ میلیون تومان باشد، اما در نظر بگیرید، دبی شهری است که هرچه در آن هزینه کنید باز سطح بالاتری وجود دارد که شما تمایل به استفاده از امکانات آن خواهید داشت و این همان مساله‌ای است که در زمان برنامه ریزی برای سفر به دبی به آن توجه شود.

نوسان هزینه سفر به مشهد از ۲ میلیون تومان تا ۲۰ میلیون تومان
در این میان شاید توجه به برخی ارقام مربوط به تور‌های مسافرتی نیز بتواند به درک بهتر هزینه‌های سفر‌های داخلی و خارجی کمک کند.شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید برای یک سفر سه روز و دو شب به مشهد شما می‌توانید با هزینه کمتر از ۲ میلیون تومانی نیز با تور به این شهر بروید. این سفر توسط قطار خواهد بود و البته در مهمانخانه‌های درجه یک نیز اقامت خواهید داشت.

 اما تور سه روز و دو شب اقامت در هتل قصر طلایی مشهد که از هتل‌های لوکس ۵ ستاره مشهد نیز محسوب می‌شود باید رقمی حدود ۹ میلیون تومان هزینه کنید.برای همین هتل ۵ ستاره و اقامت یک هفته‌ای با هزینه پرواز این هزینه تا ۲۰ میلیون تومان می‌تواند افزایش پیدا کند.پس توجه کنید اقامت در هتل ۲۱ طبقه قصر طلایی که هتل لوکس محسوب می‌شود در صورتی که تور خالی و مناسب بیابید نه بنا به تبلیغات ۵۰ میلیون تومان که کمتر از نصف این رقم یعنی حدود ۲۰ میلیون تومان هزینه اقامت در پی خواهد داشت.

همچنین برای اقامت در یک هتل سه ستاره برای سه روز رقمی حدود ۵ میلیون تومان و در هتلی ۴ ستاره نیز این رقم تا ۷ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.این ارقام البته در صورتی که بخواهید از مراکز بوم گردی استفاده کنید، می‌تواند حتی ارزان‌تر نیز محاسبه شود.

کیش با هتل‌های لوکس و ارقام متفاوت تورها
اما ارقام برای تور‌های کیش شاید شما را حتی شگفت زده‌تر نیز می‌کنند. کافی است به دنبال تور‌های مختلف بگردید یا تور‌های لحظه آخری را جستجو کنید و به رقم‌های ۳ میلیون و ۴ میلیون برای ۳ یا ۴ شب اقامت در کیش برسید. این ارقام بابت هزینه اقامت و پرواز رفت و برگشت است.

البته باید در نظر داشت که این ارقام بنا به نوع پرواز و هتل می‌تواند بین ۱۷ میلیون تومان تا ۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند. مثلا یک تور ۵ روزه با پرواز رفت و برگشت ایران ایر و هتل ۵ ستاره پانوراما کیش حدود ۱۷ میلیون تومان برای مسافر آب می‌خورد.البته که این رقم چندان اندک نیست، اما باید توجه داشت که باز هم با رقم ۵۰ میلیون تومان ادعایی فاصله بسیار دارد.

البته کیش دارای هتل‌هایی است که حتی یک شب اقامت در آن می‌تواند بیش از ۱۰ میلیون تومان هزینه دربر داشته باشد، اما این تنوع قیمت در استانبول و دبی نیز وجود دارد.اما اگر بخواهید به صورت نرمال و با رزرو تور راهی کیش شوید، گزینه‌های پیش روی شما از دستکم ۷ میلیون تومان برای هر نفر تا ۳۰ میلیون تومان بنا به زمان و طول اقامت و هزینه پرواز و هتل می‌تواند در نوسان باشد.

استانبول شهری برای گردشگری با انواع درآمد‌ها از ۱۰ میلیون تا ۴۰ میلیون تومان
در کنار دو شهر اصلی برای مسافرت در پاییز ایرانیان شاید جالب باشد نگاهی به هزینه تور‌های استانبول نیز بیاندازیم.هزینه تور‌های استانبول نیز در نوسان جدی است، شما برای سفر به استانبول به صورت متوسط می‌توانید از رقمی بین ۱۰ میلیون تومان تا ۳۰ میلیون تومان هزینه در نظر بگیرید. این رقم نیز برای پرواز‌های داخلی همچون قشم ایر و ایران ایر است و پرواز‌های ترکیش ایر قطعا هزینه بیشتری در بر دارد.

برای تور با هتل‌های ۵ ستاره و اتاق تک تخته به رقم کمتر از ۳۰ میلیون تومان اصلا فکر نکنید و هتل‌های ۵ ستاره لوکس ترکیه نیز که به ندرت تور‌های عادی شرکت‌های مسافرتی به سراغ آنان می‌روند باید به ارقامی بسیار بیش از این قیمت‌ها فکر کنید.در واقع برای سفر توریستی به استانبول نیز بنا به انتخاب محل اقامت و زمان اقامت باید به رقمی بین ۱۰ میلیون تومان تا ۵۰ میلیون تومان فکر کنید و البته این گستردگی انتخاب نیز این شهر را به مقصدی برای اقشار مختلف اقتصادی از ایران تبدیل کرده است.

نوسان در تور‌های دبی و گران‌ترین در منطقه
 اما تور دبی در ارزان‌ترین حالت و برای دو شب و سه روز رقمی حدود ۱۳ میلیون تومان هزینه دربرخواهد داشت. حداقل نتیجه جستجو‌ها نشان می‌دهد که کمترین رقم در پاییز سال ۱۴۰۲ برای یک سفر سه روزه با تور به دبی دستکم ۱۳ میلیون تومان نیاز است.

این رقم درباره هتل‌های دو ستاره و سه ستاره می‌تواند تا ۳۰ میلیون تومان نیز در نوسان باشد. کف هزینه برای اقامت در هتل‌های ۵ ستاره دبی برای ۵ شب و ۶ روز رقمی حدود ۵۰ میلیون تومان لازم است و بنا به زمان سفر، مدت سفر و درجه بندی هتل و پرواز رقم ۷۹ میلیون تومان نیز در آبان سال ۱۴۰۲ رسیده است.حداقل هزینه دو تور در آبان ۱۴۰۲ برای ۴ شب در دبی، به ترتیب ارقام ۴۱ و ۴۳ میلیون تومان بوده است و برای ۳ شب نیز رقم ۳۳ میلیون تومان بوده است. این رقم نشان می‌دهد که حداقل هزینه برای اقامت یک هفته‌ای در دبی در هتل ۴ ستاره رقمی حدود ۷۰ میلیون تومان و در هتل ۵ ستاره بیش از این رقم نیز خواهد بود.

از سوی دیگر نکته مهم این است که آنچه درباره هزینه سفر‌ها مورد گمانه زنی است، همواره هزینه حمل و نقل و محل اقامت است. درباره سفر‌های خارجی نیز باید به این مهم توجه کرد که هزینه‌های دلاری و ارزی نیز مساله‌ای است که می‌تواند تفاوت جدی در هزینه سفر داخلی و خارجی در حوزه گردشگری را ایجاد کند.همه این موارد در کنار هم نشان می‌دهد آنچه در بیشتر مواقع به عنوان تبلیغات و مقایسه ارقام بین سفر‌های داخلی و خارجی در منطقه بیان می‌شود نمی‌تواند چندان درست باشد. مهم‌ترین فریب نیز شاید این باشد که درباره هزینه‌های جانبی، مدل پرواز و محل اقامت همه حقیقت به گردشگر گفته نمی‌شود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها