به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۹:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۲۴ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۴۳۹۵۳۸

پوتین قاتلان را پس از جنگیدن در اوکراین عفو کرد

پوتین قاتلان را پس از جنگیدن در اوکراین عفو کرد
گروه بین الملل: روزنامه «لوموند» گزارش داد که بر اساس داده‌های موجود، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دست‌کم ۱۷ قاتل محکوم شده در دادگاه‌های این کشور را پس از مشارکت در جنگ اوکراین عفو کرده است.
این روزنامه فرانسوی در گزارشی نوشت که برخی از این محکومان در سال‌های اخیر مرتکب قتل شده‌اند و زمان زیادی از محکومیت زندان آن‌ها نگذشته بود که به جنگ اوکراین اعزام شدند.
همزمان خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که سرگئی خاجیکوربانوف که در سال 2014 به دلیل دست داشتن در قتل پولیتکوفسکایا، از روزنامه‌نگاران منتقد پوتین، به 20 سال زندان محکوم شده بود، جزو عفوشدگان است.پولیتکوفسکایا، یکی از برجسته‌ترین روزنامه‌نگاران روسیه و گزارشگر نقض حقوق بشر در چچن بود که ۷ اکتبر ۲۰۰۶ در خانه‌اش به ضرب گلوله کشته شد.
در سال ۲۰۱۴ دو مرد در رابطه با این قتل به حبس ابد و سه نفر دیگر به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شدند، اما بستگان، همکاران و دولت‌های غربی گمان می‌کنند که مقامات روسیه هرگز طراحان قتل او را شناسایی یا مجازات نخواهند کرد زیرا با انجام تحقیقات کامل، این پرونده به حلقه اطرافیان پوتین یا رهبری تحت حمایت کرملین در چچن بسیار نزدیک خواهد شد.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اوایل ماه جاری میلادی گفت محکومانی که برای جنگ در اوکراین استخدام می‌شوند، شایسته عفو هستند.به گزارش لوموند، یکی دیگر از عفوشدگان، مردی است که دوست دختر ۲۳ ساله خود را کمتر از چهار سال پیش، پس از تجاوز جنسی و ۱۱۱ ضربه چاقو با کابل خفه کرده بود.این قاتل به هفده سال زندان محکوم شد اما اکنون به‌دلیل مشارکت در جنگ اوکراین به شهر خود بازگشته و آزاد است.
اعزام این محکومان از سوی وزارت دفاع روسیه و پس از فرایند استخدام‌شان در زندان صورت گرفت.برخی از این محکومان به دلیل عفو از سوی پوتین، پرداخت غرامت به خانواده قربانیان را نیز متوقف کرده‌اند.
لوموند نوشت تعداد دقیق این دسته از محکومان که اکنون آزاد شده‌اند، نامشخص است اما یک رسانه روسی‌زبان فعال در خارج از روسیه  تعداد این افراد را دست‌کم هفده نفر اعلام کرده است.این رسانه با انتشار گزارشی نوشت: اکثر قربانیان قتل از سوی این افراد زنان بوده‌اند که به‌طرز فجیعی کشته، مثله، سوزانده و سر بریده شدند یا به داخل رودخانه انداخته شدند.
این افراد صرفا به‌دلیل چند ماه مشارکت در جنگ اوکراین، اکنون تحت قانون جدیدی که «بی‌اعتبار کردن شرکت‌کنندگان در عملیات نظامی ویژه» را ممنوع می‌کند، مصونیت دارند.
روسیه تهاجم خود به اوکراین را که از فوریه سال گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دارد، «عملیات نظامی ویژه» می‌خواند.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها