به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۲۹ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب : ۴۴۰۴۴۹

حراج میلیونی کلاه ناپلئون بناپارت 

حراج میلیونی کلاه ناپلئون بناپارت 
گروه بین الملل: یک کلاه متعلق به ناپلئون بناپارت که در زمان زمامداریش بر امپراطوری فرانسه در قرن نوزدهم به سر می‌گذاشت،  در پاریس یک میلیون و ۹۰۰ هزار یورو فروخته شد.
این کلاه مشکی رنگ پشمی بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار یورو قیمت‌گذاری شده بود. مشخصات خریدار اعلام نشده است. مورخان می‌گویند این کلاه هلالی شکل با گوش‌هایی که در دو طرف کشیده شده است، درواقع برند ناپلئون بناپارت و بارزترین مشخصه امپراتور فرانسه در قرن نوزدهم بود.
ناپلئون حدود ۱۲۰ کلاه از این گونه داشت که در طول سال‌های مختلف روی سر می‌گذاشت؛ از میان آن‌ها حدود ۲۰ کلاه باقی مانده است که بیشتر آن‌ها در کلکسیون‌های خصوصی هستند.
این کلاه همراه با وسایل دیگری از ناپلئون فروخته می‌شود که یک کارخانه‌دار که پارسال درگذشت، آن‌ها را جمع‌آوری کرده است.
ناپلئون این کلاه دو گوش را طوری به سر می‌گذاشت تا گوش‌های آن به موازات شانه‌هایش باشد، برای اینکه نیروهایش در جنگ‌ او را تشخیص بدهند. این در حالی است که اکثر نیروهای دیگر کلاه را طوری بر سر می‌گذاشتند که گوش‌های آن جلو و پشت (عمود بر شانه‌ها) قرار می‌گرفت. ژان پی‌یر اوزنه، از مسئولان حراجی، گفته است: «مردم همه این کلاه را هر جایی تشخیص می‌دادند. آنها وقتی آن را در میدان نبرد می‌دیدند، متوجه می‌شدند که ناپلئون آنجاست.» «او در زندگی شخصی هم یا این کلاه را سرش می‌گذاشت و یا آن را در دست می‌گرفت. گاهی هم کلاهش را روی زمین پرت می‌کرد. این کلاه تصویر و نمادی از امپراطوری بود.»
مسئولان حراجی می‌گویند در مورد اصالت این کلاه هیچ شکی وجود ندارد و در طول قرن نوزدهم نزد یکی از خانواده‌های اشرافی نزدیک به ناپلئون نگهداری شده است.
کلاهی که توسط خانه حراج اوزنه در فونتن‌بلو به حراج گذاشته شده است جغه‌ای دارد که ناپلئون در سال ۱۸۱۵، در سفرش هنگام عبور از دریای مدیترانه از تبعیدش در جزیره الب به آنتیب، در بازگشت کوتاه مدتش به قدرت، روی کلاه خود نصب کرد.
سایر اقلامی که به حراج گذاشته شده‌اند شامل یک بشقاب نقره‌ای است که پس از شکست ناپلئون در واترلو (۱۸۱۵) از کالاسکه او دزدیده شد، همچنین یک کیف لوازم آرایش چوبی، یک مسواک نقره‌ای، قیچی‌ها، تیغ‌های اصلاح و برخی اشیا دیگر متعلق به ناپلئون.
برچسب ها: فرانسه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها