به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۰۱ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب : ۴۴۰۹۴۲

آبان، دومین ماه آلوده امسال در تهران

آبان، دومین ماه آلوده امسال در تهران
گروه جامعه: مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: آبان ماه سال جاری در شرایطی به پایان رسید که شاخص کیفیت هوا در شهر تهران طی ۱۴ روز (۴۷ درصد روزها) بالاتر از حد مجاز قرار گرفت، به‌گونه‌ای که طی هشت ماه گذشته، پس از تیر ماه با ۱۹ روز فراتر از حد سلامت، آبان دومین ماه آلوده سال جاری بود.
 
به گزارش ایسنا، سید محمدمهدی میرزایی قمی افزود: بر اساس اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای پایتخت، در مجموع ۱۶ روز شرایط قابل قبول، ۱۳ روز شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز شرایط ناسالم برای عموم افراد طی آبان ماه سال جاری ثبت شده است. ۲۴ آبان با شاخص ۱۵۱، آلوده‌ترین روز از منظر آلاینده ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون طی هشت ماه اخیر بود.
 
وی افزود: طی بازه ۱۷ تا ۲۵ آبان برای ۹ روز متوالی شاخص کیفی هوا از منظر آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون در شرایط نامطلوب قرار داشت. متأسفانه وضعیت کیفیت هوای شهر تهران طی بسیاری از روز‌های آبان‌ماه سال جاری متأثر از شرایط پایدار جوی و عدم وزش باد مؤثر بود که این وضعیت در انباشت و عدم تهویه مناسب آلاینده‌ها از جو مؤثر بود.
 
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به وضعیت کیفی هوای پایتخت طی روز‌های پایانی آبان‌ماه گفت: از اواسط روز ۲۵ آبان مان تا ۳۰ آبان ماه به‌دنبال رشد ناپایداری جوی، افزایش سرعت باد و بارش نزولات جوی، کاهش غلظت آلاینده‌ها و بهبود شرایط کیفی هوا رخ داد، به طوری‌که شاخص کیفی هوا برای دو روز متوالی گذشته به عدد ۶۸ و ۶۵ کاهش یافت و در محدوده قابل قبول قرار گرفت.

وی ادامه داد: به‌طورکلی وضعیت آلودگی هوا تنها در ماه‌های شهریور و آبان ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارای افت شاخص کیفی هوا بود و در سایر ماه‌ها و مجموع کل سال (هشت‌ماهه)، وضعیت کیفیت هوا در سال جاری مطلوب‌تر از سال گذشته بوده است.

میرزایی قمی در پایان با بیان اینکه بی تردید افزایش غلظت آلاینده‌ها طی این ماه، زنگ خطری برای کاهش شرایط کیفی هوا در روز‌های سرد پیش رو است، اظهار کرد: در این شرایط انجام روش‌های کنترلی نظیر جدی گرفتن معاینه فنی برای تمام وسایل نقلیه اعم از سواری، موتورسیکلت و دیزل، اعمال محدودیت‌های ترددی برای خودرو‌های بیش‌آلاینده و فرسوده، افزایش مطلوبیت استفاده از حمل و نقل عمومی و خودداری از استفاده از سوخت‌های کم کیفیت در صنایع در کاهش انتشار آلاینده‌ها به‌ویژه در ماه‌های سرد مؤثر خواهد بود.
برچسب ها: آلودگی هوا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها