به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۰۲ ساعت ۱۹:۳۷
کد مطلب : ۴۴۱۲۰۵

قصه خوزستان یک درام غم‌انگیز قدیمی است

قصه خوزستان یک درام غم‌انگیز قدیمی است
گروه جامعه: روزنامه فرهیختگان نوشت:قصه خوزستان و بارش باران در شهرهای این استان، یک درام غم‌انگیز قدیمی است. چه باران ببارد و چه باران نبارد، خوزستانی‌ها به شیوه‌ای در هر دو صورت متضرر می‌شوند.
ضرر نباریدن باران در خوزستان، تشنه ماندن نخلستان‌ها و زمین‌های کشاورزی است اما بارش باران در اغلب شهرهای خوزستان، مصیبت عظیمی است. چه اهواز باشد و چه آبادان یا دیگر شهرهای این استان.
به‌دلیل نبود سیستم دفع‌ آب‌های سطحی، همین که چند میلی‌متر باران ببارد، آب در سطح معابر و خیابان‌ها جمع می‌شود و تردد در معابر برای مردم در مواردی به امری غیرممکن هم تبدیل می‌شود.
آبان‌ماه ۹۹ بود با بیش از ۱۰ ساعت بارش بی‌وقفه؛ بسیاری از شهرستان‌های خوزستان دچار آب‌گرفتگی عظیم شد و به اموال مردم، از خانه و لوازم خانگی گرفته تا ماشین‌ها خسارت وارد شود. اکثر مناطق اهواز حتی مناطق مرفه و بالانشینی مانند کیانپارس هم زیرآب رفت و نیروهای امدادی در برخی مناطق برای کمک‌رسانی و امداد به مردم با قایق تردد می‌کردند. تا جایی این آب‌گرفتگی در اهواز عظیم و گسترده بود که سال بعد، مدیرعامل آبفای خوزستان از تخصص بودجه ۵۰ میلیون یورویی از محل صندوق توسعه ملی با موافقت مقام‌معظم‌رهبری برای بهبود وضعیت فاضلاب اهواز خبر داد.
با وجود تخصیص این بودجه در سال ۱۴۰۰ اما همچنان وضعیت مانند سال‌های قبل است و هنوز که هنوز است با اندک قطرات باران، تردد در خیابان‌های اهواز به آرزو و حسرت تبدیل می‌شود.
چند روز گذشته تنها با ۲۷ میلی‌متر باران، دوباره معابر اهواز دچار آب‌گرفتگی شدند و رسانه‌های مختلفی گزارش‌های خبری و تصویری متعددی نیز از آب‌گرفتگی این کلانشهر منتشر کردند. از بازار کیان اهواز گرفته تا سایر محلات و مناطق این کلانشهر اکثرشان دچار آب‌گرفتگی شده بودند و مردم بار دیگر به سختی در معابر تردد می‌کردند.
با وجود این برخی رسانه‌ها اصرار دارند مشکلی مبنی‌بر آب‌گرفتگی معابر در کلانشهر اهواز وجود ندارد و با وجود بارش شدید اما خبری از آب‌گرفتگی نیست.
مشکل آب‌گرفتگی به‌دنبال بارش باران در کلانشهر اهواز و شهرهای دیگر خوزستان مشکل امروز و دیروز نیست و هرسال تقریبا قصه تکرار می‌شود. با این تفاوت که هرچه باران شدیدتر و بیشتر باشد، شدت آب‌گرفتگی بیشتر است و هرچه کمتر، طبیعتا شدت آن نیز کمتر است.
۲۷ آبان‌ماه از قضا با توجه به اینکه خوزستان اولین بارش پاییزی‌اش را تجربه می‌کرد، باران شدیدی را تجربه کرده و به‌دنبال این بارش هم آب‌گرفتگی قابل‌توجهی در سطح معابر و خیابان‌های خوزستان به‌وجود آمده بود. بسیاری از فعالان رسانه‌ای خوزستان نسبت به آب‌گرفتگی معابر اهواز در فضای مجازی واکنش نشان داده‌اند و آبفای استان و شهرداری کلانشهر اهواز را مقصر آب‌گرفتگی این کلانشهر دانسته‌اند. شدت آب‌گرفتگی در اهواز به‌قدری بود که حتی قبرستان این شهر به زیرآب رفت و متاسفانه تصاویری از زیرآب رفتن قبور هم دست‌به‌دست شد و مردگان نیز از مشکل آب‌گرفتگی اخیر اهواز در امان نماندند. با وجود اینکه اکثر مناطق شهرستان اهواز به زیرآب رفته بود اما همچنان برخی رسانه‌ها اصرار داشتند که این زخم قدیمی را نادیده بگیرند و خبر از حل مشکل کهنه آب‌گرفتگی اهواز منتشر کنند.
برچسب ها: خوزستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها