به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۴ - ۲۲:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۰۳ ساعت ۲۲:۲۵
کد مطلب : ۴۴۱۴۰۷

نخستین گروه از گروگان‌های اسرائیلی آزاد شدند

نخستین گروه از گروگان‌های اسرائیلی آزاد شدند
گروه بین الملل: ۱۳ گروگان‌ اسرائیلی و ۱۲ گروگان تایلندی آزاد و به کمک صلیب سرخ وارد اسرائیل شدند.
این نخستین مرحله از چهار مرحله‌ای است که قرار است بر مبنای آن گروگان‌های اسرائیلی با زندانیان فلسطینی مبادله شوند. حماس با آزادی حدود ۵۰ گروگان اسرائیلی طی چهار روز تعیین شده برای توقف حملات موافقت کرده است. دو طرف توافق کرده‌اند که مدت زمان وقفه حملات، در ازای آزادی هر ۱۰ گروگان اسرائیلی، یک روز دیگر تمدید شود.
گروگان‌های آزاد شده تنها گروه کوچکی از حدود ۲۴۰ گروگانی به شمار می‌روند که از ۷ اکتبر تا کنون در اسارت حماس به سر می‌برند. 
اسرائیل قرار است در ازای آزادی ۵۰ اسرائیلی، ۱۵۰ زندانی فلسطینی را که به دلیل جرایم تروریستی بازداشت شده بودند آزاد کند. بر اساس تواقف صورت گرفته روز جمعه ۳۹ فلسطینی در ازای نخستین گروه ۱۳ نفره از گروگان‌های اسرائیلی آزاد شدند.
در همین حال کمیته بین‌المللی صلیب سرخ می‌گوید از این پس می‌خواهد در مراحل بعدی انتقال گروگان‌ها مشارکت کند. این سازمان اعلام کرد که تیم‌های صلیب سرخ "عملیات چند روزه‌ای" را به منظور آزادسازی و انتقال گروگان‌های ربوده شده در نوار غزه و همچنین فلسطینی‌های بازداشت شده در اسرائیل به کرانه باختری آغاز کرده‌اند.
به گفته او کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در نقش خود به‌عنوان یک میانجی بی‌طرف، گروگان‌هایی را که در غزه نگهداری می‌شوند طی چند روز به مقامات اسرائیلی و در نهایت به خانواده‌های آن‌ها تحویل می‌دهد و اسرای فلسطینی را نیز در مناطق تعیین شده به مقامات کرانه باختری منتقل می‌کند. او همچنین افزود که این عملیات "شامل ارسال کمک‌های بشردوستانه بیشتر و مایحتاج ضروری به نوار غزه" خواهد بود.

فهرست اسامی گروگان‌های آزاد شده منتشر شد
دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، فهرست اسامی گروگان‌های آزاد شده را منتشر کرد. در این فهرست، اسامی سه دختر و یک پسر با سنین بین دو تا نه ساله و همچنین شش زن بالای ۷۰ ساله دیده می‌شود. 
بر اساس اعلام خانواده‌های گروگان‌ها، نام چهار شهروند با تابعیت آلمانی نیز در میان افراد آزاد شده دیده می‌شود. بر اساس جزییات منتشر شده این چهار نفر، یک مرد ۳۴ ساله، دو دختر دو و چهار ساله او و همچنین یک زن ۷۷ ساله‌اند.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل،هم در نخستین بیانیه خود پس از آزادی ۱۳ گروگان اسرائیلی با اشاره به انجام نخستین مرحله آزادی گروگان‌ها اظهار داشت: «من به شما، خانواده‌های گروگان‌ها و شهروندان اسرائیلی یادآور می‌شوم: ما به بازگرداندن همه ربوده‌شدگان‌مان متعهدیم. این یکی از اهداف جنگ است و ما متعهد به دستیابی به همه اهداف جنگیم.»

خشم دولت اسرائیل از اظهارات نخست‌وزیران اسپانیا و بلژیک
پدرو سانچز و الکساندر دی کرو، نخست‌وزیران اسپانیا و بلژیک در جریان سفر مشترک خود به مصر، از اقدامات نظامی اسرائیل در نوار غزه به شدت انتقاد کردند. سانچز در یک نشست خبری در گذرگاه مرزی رفح، "قتل بی‌رویه غیرنظامیان" را "کاملا غیرقابل قبول" توصیف کرد.
سانچز پیش از این خواستار به رسمیت شناختن دولت فلسطینی شده و گفته بود اگر اتحادیه اروپا این کار را نکند، اسپانیا "تصمیم خود را خواهد گرفت".نخست وزیر اسپانیا همچنین از اسرائیل خواست که "به قوانین بشردوستانه بین‌المللی احترام بگذارد" و اضافه کرد از آنچه که در غزه اتفاق می‌افتد، احساس "ناامیدی و بی عدالتی" می‌کند.
دی کرو نخست‌وزیر بلژیک نیز با بیان اظهاراتی مشابه گفت: «کشتار غیرنظامیان باید اکنون متوقف شود (...) تخریب نوار غزه غیرقابل قبول است.»
مواضع نخست‌وزیران اسپانیا و بلژیک، واکنش بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل را در پی داشت. نتانیاهو با انتشار ویدئویی از ملاقات خود با پدرو سانچز و الکساندر دی کرو، اظهار داشت که اسرائیل دو مسیر امن را از شمال به جنوب غزه برای خروج غیرنظامیان باز گذاشت اما این حماس بود که این مسیرهای امن را هدف حملات خود قرار داد.
در همین حال، الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل نیز، اظهارات نخست‌وزیران اسپانیا و بلژیک را "ادعاهای دروغ" خواند و دستور احضار سفرای اسپانیا و بلژیک را صادر کرد.
کوهن با انتشار مطلبی در شبکه اکس (توییتر سابق) نوشت که "اسرائیل به قوانین بین‌المللی پایبند است .وزیر خارجه اسرائیل همچنین افزود: «ما جنگ را پس از وقفه حملات، تا حذف حاکمیت حماس در نوار غزه و تا آزادی همه ربوده‌شدگان از سر خواهیم گرفت.»

 عملیات نظامی در غزه از سر گرفته خواهد شد
بنی گانتس، وزیر کابینه جنگ اسرائیل، در مقابل موزه هنر تل‌آویو خطاب به جمعیت صدها نفره‌ای که در تظاهرات همبستگی با خانواده‌ گروگان‌های اسرائیلی شرکت کرده بودند، گفت که نیروهای دفاعی اسرائیل پس از وقفه چهار روزه حملات که از روز جمعه آغاز شده است، نبرد در غزه را از سر خواهند گرفت.
گانتس افزود: «می‌خواهم به خانواده‌های همه گروگان‌ها اطمینان دهم: ما متوقف نمی‌شویم، ما تلاش‌ها و اقدام نظامی در غزه را برای بازگرداندن گروگان‌ها و ایجاد بازدارندگی از سر خواهیم گرفت.»

درگیری نیروهای امنیتی اسرائیل با فلسطینیان 
 ارتش اسرائیل برای متفرق کردن فلسطینی‌هایی که در مقابل زندان عوفر در جنوب رام الله در کرانه باختری در انتظار آزادی زندانیان بودند از گاز اشک‌آور استفاده کرد.
صدها نفر از فلسطینیان برای استقبال از زندانیانی که بر اساس توافق اخیر قرار بود آزاد شوند، در مقابل این زندان تجمع کرده بودند. تنش ایجاد شده در مقابل زندان عوفر با پرتاب سنگ از سوی فلسطینی‌ها به سوی نیروهای اسرائیلی همراه بود.قرار است زندانیان آزاد شده پس از بررسی‌ نهایی از سوی نیروهای صلیب سرخ، به گذرگاه مرزی بیتونیه منتقل شده و از آن جا به شهرک‌ها و روستاهای کرانه باختری بروند.

 هنیه: به توافق وقفه حملات پایبند خواهیم بود
اسماعیل هنیه یکی از رهبران گروه  حماس در نخستین واکنش خود پس از اجرایی شدن وقفه حملات در غزه بار دیگر تاکید کرد که این گروه تا زمانی که اسرائیل به توقف حملات متعهد باشد به توافق پایبند می‌ماند.هنیه در سخنرانی خود که از شبکه تلویزیونی القاهره‌ نیوز مصر پخش می‌شد اظهار داشت: «اسرائیل معتقد بود که قادر است اسرا را با کشتار و تخریب بی‌سابقه آزاد کند و گفته بود که آتش‌بس را نمی‌پذیرد».
او در ادامه گفت: «پس از حدود ۵۰ روز و به خاطر مبارزات و مقاومت مردم در همه جبهه‌ها، با شرایطی که حماس و گروه‌های مقاومت تعیین کرده‌اند، توانستیم به آتش‌بس دست پیدا کنیم.»

 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها