به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۰۵ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب : ۴۴۱۶۷۰

اهمیت وزن ایده آل در پیشگیری از یک سرطان

اهمیت وزن ایده آل در پیشگیری از یک سرطان
گروه علمی: طی دهه‌های اخیر، اضافه وزن و چاقی روند رو به افزایشی در دنیا دارد. زمانی که نمایه توده بدنی (BMI) بین 25 تا 29 باشد، اضافه وزن تلقی می‌‌شود و اگر 30 یا بالاتر باشد، چاقی به‌حساب می‌آید. شیوع چاقی یکی از مهم‌ترین علت های روند فزاینده ابتلا به بیماری‌‌های غیرواگیر در جوامع است.
 
تبه گزارش سلامت،جمع چربی در بافت‌ها وضعیت غیرنرمال است که تعادل هومنوستازی یا پایداری محیط داخلی بدن را مختل می‌کند و زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌شود. دیابت نوع 2، ناراحتی‌های قلبی‌عروقی و بسیاری از انواع سرطان‌ها در افراد چاق بیشتر دیده می‌شود که تاثیر جدی بر کیفیت و امید به زندگی را در پی دارد. 
 
بررسی‌های مختلف نشان داده است که بعضی از افراد چاق دچار اختلالات متابولیکی مرتبط با چاقی نیستند. سطح قند خون و انسولین در این افراد طبیعی است، مبتلا به فشار خون نیستند و چربی‌ خون شان نیز متعادل است. در نتیجه، برخلاف انتظار، احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 و ناراحتی‌‌های قلبی‌عروقی در این افراد بیشتر از دیگران نیست اما آیا از نظر سرطان نیز چنین وضعیتی صدق می‌کند؟!
 
برای بررسی این فرضیه، محققان وجود پولیپ‌های آدنوماتوز کولون را در 18 هزار نفر با میانگین سنی 40 سال بررسی کردند. این پولیپ‌ها توده‌های پیش‌سرطان هستند که به‌‌تدریج پیشرفت کرده و به سرطان کولون تبدیل می‌شوند. بنابراین، نشانگر مشخصی از خطر ابتلا به این بیماری در سال‌های آینده است.
 
محققان همچنین دریافته اند که افراد مبتلا به اضافه وزن که وضعیت متابولیسم طبیعی دارند، 17 درصد بیشتر از افراد با وزن طبیعی در معرض خطر پولیپ‌های آدنوماتوز هستند و در مورد افراد چاق، این خطر تا 45 درصد افزایش پیدا می کند. در مورد پولیپ‌های پیشرونده که روند سریع سرطانی‌ شدن دارند، این مسئله بارزتر است و زمینه خطر در افراد دچار اضافه وزن به 50 درصد و افراد چاق به 60 درصد می‌رسد. به‌عبارت دیگر، چاقی حتی اگر منجر به دیابت نوع 2 و ناراحتی‌های قلبی‌عروقی نشود، تاثیر جدی در ابتلا به سرطان کولون دارد. 
 
با توجه به افزایش زمینه خطر سرطان کولون در افراد چاق، یکی از بهترین اقدامات پیشگیرانه در مورد این بیماری، حفظ تناسب اندام و سبک زندگی سالم است. به‌نظر می‌رسد حفظ وزن متناسب با رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات، مصرف متعادل گوشت قرمز و ورزش منظم می‌تواند تا 75 درصد خطر ابتلا به سرطان کولون را کاهش دهد. 
برچسب ها: چاقی سرطان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها