به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۰۶ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب : ۴۴۱۸۲۰
۲۶ میلیون نفر زیر خط فقر

۶۰ درصد از فقرای ایرانی تحصیلکرده یا شاغل هستند

۶۰ درصد از فقرای ایرانی تحصیلکرده یا شاغل هستند
گروه اقتصادی: این روزها گسترش فقر و نابودی طبقه متوسط از جمله مباحث داغ هر محفلی است، اینبار هم در نشستی که با عنوان مسئولیت اجتماعی و وظایف دولت‌ها برگزار شد، داوود سوری، اقتصاددان و زهرا کاویانی، پژوهشگر اقتصاد به این موضوع مهم پرداختند.  

به گزارش تجارت نیوز، داوود سوری طی سخنانی با اشاره به اینکه اکثر فقرای ما فقرای شاغل و یا فقرای تحصیل‌کرده هستند و فقرایی هستند که از نظر سلامت سالم و جوان هستند، گفته است: «در آخرین بررسی‌ای که داشتیم حدود ۶۰‌ درصد فقرای ما اینگونه هستند و این خیلی سخت است که این ‌درصد از فقرای کشور همه قابلیت‌ها را داشته باشند، اما فقیر زندگی کنند.»زهرا کاویانی، پژوهشگر اقتصادی هم به آماری در این زمینه اشاره کرده است. به گفته وی، به جایی رسیده‌ایم که در سال ۱۴۰۲ حدود ۳۰‌درصد جمعیت ما زیرخط فقر هستند که نزدیک به ۲۶ میلیون نفر را شامل می‌شود. از هر سه ایرانی یک نفر زیر خط فقر قرار دارد.

واکنش یک فعال اقتصادی به فقر
پیشتر، فرشاد مومنی- اقتصاددان هم با اشاره به اینکه از هر سه ایرانی یک نفر در فقر مطلق به سر می‌برد، گفته بود که زمان دو برابر شدن فقر در ایران به کمتر از سه سال رسیده است. واکنش‌ها به فقر به همین جا ختم نمی‌شود. پدرام سلطانی، فعال اقتصادی نام‌آشنا هم اخیرا با انتشار توئیتی به این موضوع واکنش نشان داده است. اشاره او به سخنان معاون وزیر رفاه بوده است.
 
 علیرضا عسگریان معاون وزیر رفاه در گفت‌وگو با یک رسانه گفته بود: «در حال حاضر تعدادی از دهک دهمی‌ها را پوشش می‌دهیم (یارانه پرداخت می‌کنیم) و ممکن است با تغییر دهک، خانواری مثلا صدک ۹۲ و یا ۹۳ شوند که باز هم این صدک‌ها زیر پوشش (مشمول دریافت یارانه) هستند، اما اگر از صدک ۹۲ و ۹۳ بالاتر بروند حذف می‌شوند (از دریافت یارانه حذف می‌شوند) و البته افراد دیگری جایگزین آنها می‌شوند چون فاصله دهک‌ها ثابت است، یعنی  یک فردی استحقاق دارد و دهک بالاتر می‌رود و کسی که استحقاق (توانایی مالی) ندارد، پایین می‌آید، ولی بین دهک‌ها یعنی تا دهک نهم هر چقدر جابه‌جایی صورت بگیرد، یارانه‌ افراد وصل است و قطع نمی‌شود.»

همین سخنان بود که واکنش سلطانی را به دنبال او داشت. او در توئیت خود نوشت: «پیام اینکه 93-92 درصد مردم از سوی دولت مستحق دریافت یارانه تشخیص داده شده‌اند چیست؟ آیا فقر به دهک دهم رسیده است؟».بر اساس این گزارش، رسیدن فقر به دهک دهم و حذف طبقه متوسط بسیارر نگران‌کننده و به قول برخی اقتصاددانان یک جامعه را محکوم به مرگ می‌کند. به همین دلیل علاوه بر مدیریت درست در داخل، روابط بین‌المللی سازنده و موثر با دیگر کشورها، نسخه‌ای است که آنها برای اقتصاد ایران می‌پیچنند تا این اقتصاد بتواند در چرخه‌های رقابتی تولید کالا و خدمات شرکت کند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها