به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۶:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۱۰ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب : ۴۴۲۵۱۵

آلودگی هوا چه بلایی سر بدن ما می‌آورد؟

آلودگی هوا چه بلایی سر بدن ما می‌آورد؟
گروه علمی: همانطور که جامعه جهانی با چالش های آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کند، توجه به این علائم تنفسی ضروری است و شناسایی و مداخله به موقع می تواند خطرات سلامتی مرتبط با هوای آلوده را کاهش دهد.به گزارش ایسنا، موارد زیر جزو شناخته شده ترین تاثیرات آلودگی هوا بر سلامتی ماست:
 
سرفه های مداوم
به گزارش سلامت نیوز به نقل از تایمز اف ایندیا، یکی از اولین نشانه های دیسترس تنفسی ناشی از آلودگی هوا، سرفه های مداوم است. محرک ها و آلاینده های موجود در هوا می توانند منجر به افزایش تولید مخاط و تحریک در دستگاه تنفسی شده و باعث بروز سرفه ای شوند که در طول زمان ادامه پیدا می کند.

تنگی نفس
افرادی که در معرض سطوح بالایی از آلودگی هوا قرار دارند ممکن است حتی در حین فعالیت های روزمره دچار تنگی نفس شوند. این علامت بسیار نگران کننده است زیرا نشان می دهد که سیستم تنفسی سخت تر کار می کند تا نیازهای اکسیژن بدن را برآورده کند (احتمالاً به دلیل استنشاق آلاینده های مضر)

خس خس سینه و سفتی سینه
خس خس سینه، صدای سوت بلند هنگام تنفس و سفتی قفسه سینه از علائم رایج مرتبط با مشکلات تنفسی مرتبط با آلودگی هوا هستند. این علائم نشان دهنده انقباض و التهاب راه هوایی است که اغلب در شرایطی مانند آسم یا بیماری انسداد مزمن ریه (COPD) دیده می شود.

افزایش عفونت های تنفسی
قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا توانایی سیستم ایمنی را برای دفاع در برابر عفونت های تنفسی ضعیف می کند. بنابراین، اگر متوجه افزایش دفعات یا شدت عفونت‌های تنفسی شدید، می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که آلودگی هوا سلامت تنفسی شما را به خطر انداخته است.

خستگی و احساس ضعف
قرار گرفتن مزمن در معرض آلودگی هوا می تواند منجر به اثرات سیستمیک و باعث خستگی و ضعف شود. بدن انرژی بیشتری را برای مقابله با تاثیر آلاینده ها صرف می کند که به طور بالقوه منجر به احساس خستگی بیشتر و شدیدتر می شود.

احتقان و سوزش بینی
محرک های موجود در هوا می توانند باعث احتقان و تحریک بینی شوند. اگر اغلب دچار آبریزش یا گرفتگی بینی همراه با سوزش گلو می شوید، ممکن است نشان دهنده وجود آلاینده های مضر موجود در هوا باشد.

تشدید شرایط پیشین
افرادی که سابقه ابتلا به بیماری های تنفسی را دارند، مانند آسم یا COPD، ممکن است متوجه تشدید علائم خود در مناطقی با سطوح بالای آلودگی هوا شوند. افزایش مصرف دارو یا علائم مکرر باید به سرعت مورد توجه قرار گیرد.

همانطور که جامعه جهانی با چالش های آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کند، توجه به این علائم تنفسی ضروری است و شناسایی و مداخله به موقع می تواند خطرات سلامتی مرتبط با هوای آلوده را کاهش دهد. جستجوی توصیه های پزشکی و انجام اقدامات پیشگیرانه، مانند استفاده از ماسک در مناطق بسیار آلوده و حمایت از سیاست های هوای پاک، گام های اساسی در حفاظت از سلامت تنفسی در مواجهه با چالش های زیست محیطی فزاینده است.
برچسب ها: آلودگی هوا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها