به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۱۷ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۴۴۳۵۹۲

بازار سرمایه تشنه نقدینگی است

بازار سرمایه تشنه نقدینگی است
گروه اقتصادی:بازار سرمایه در آخرین روز کاری هفته جاری روند متفاوتی از روز‌های گذشته درپیش گرفت و با افت شاخص مواجه شد. از ابتدای هفته بازار تحت تاثیر جلسه ارزیابی دارایی‌ها مثبت شد و فعالان بازار سرمایه را نسبت به آینده بازار خوشبین کرد. اما همانطور که توسط برخی کارشناسان پیش‌بینی میشد خیلی زود این سیگنال مثبت نیز به سد تثبیت نرخ دلار برخورد کرد. با این همه به گفته «مهدی بیات‌منش» کارشناس بازار سرمایه ریزش‌ها جزئی از بازار است و می‌توان همچنان امیدوار بود.

به گزارش اقتصاد24، در معاملات روز چهارشنبه پانزدهم آذر ماه ۱۴۰۲، شاخص کل بورس تهران ۵ هزار و ۴۵۲ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۱۷۱ هزار و ۵۱ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با کاهش ۲۷۱ واحد در رقم ۷۴۷ هزار و ۲۹۹ واحدی ایستاد.در این روز فولاد، اخابر و فملی نماد‌های قرمزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در مقابل شتران، تاپیکو و فارس از نماد‌های سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند.

نکته مثبت: حجم معاملات بازار سرمایه
مهدی بیات منش، کارشناس بازار سرمایه  درباره وضعیت بازار سرمایه در روز چهارشنبه می‌گوید: نوسانات بازار امری عادی است، ولی در مجموع حجم معاملات روزانه نسبت به چند هفته قبل افزایش یافته و این نکته مثبت بازار است. میانگین این شاخص ۴ یا ۵ هزار میلیارد در روز بود، اما الان بالای ۶ هزار میلیارد شده است. این شاخص در روز سه شنبه ۹ هزار میلیارد و در روز چهارشنبه ۶۸۰۰ میلیارد بود. این سیگنال خوبی برای بازار است.

غیر از این نمی‌توان انتظار داشت بازار همیشه مثبت باشد. نوسان در ذات بازار است و هیجان باید وجود داشته باشد. در بازار امروز هم اگرچه تعداد نماد‌های منفی زیاد بود و بالای ۵۰ تا ۶۰ درصدشان منفی بودند، اما به طور کلی می‌توان گفت وضعیت نگران کننده‌ای جریان نداشت و باید یادآور شد بازار بیشتر تحت تاثیر فعالیت حقوقی‌هاست و نه حقیقی‌ها.

بورس همچنان تشنه نقدینگی
به گفته این کارشناس بازار سرمایه با این همه بازار به طور کلی تشنه نقدینگی است. اخباری بر بورس موثر است که به نقدینگی اثر اطمینان بخش و مثبت دهد، ولی در حال حاضر حساسیت بازار سهام به اخبار، متاثر از سقوط سال ۹۹ همچنان کم شده و به عبارتی بازار را بی اعتماد کرده است؛ چه اخبار مثبت چه اخبار منفی.

او در این باره توضیح می‌دهد: عدم حساسیت اگر به اخبار منفی وجود داشته باشد به نفع بازار است، ولی در مقابل این واکنش به اخبار مثبت آسیب زاست. در حال حاضر نیز اخباری که در اقتصاد کلان ما می‌چرخد حول و حوش بودجه و مالیات شرکت‌هاست، ولی اخباری که در بازار محرک باشد و به نقدشوندگی بازار کمک کند، وجود ندارد. بازاری که چند ماهی است بر مدار تعادل دو میلیون قرار دارد و به نظر می‌رسد که از ۶، ۷ ماه گذشته به طور میانگین در سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت آمده است، برای افزایش یا کاهش سرعت یک عامل محرک قوی می‌خواهد. بازار سرمایه مانند بانک دارای درآمد ثابت نیست و این بازار نیازمند برنامه ریزی، تحرک، هیجان و پویایی است که آن هم از طریق سیاستگذار قابل برنامه ریزی است.

شمارش جوجه‌های آخر پاییز در بازار سرمایه
این کارشناس بازار سرمایه وضعیت بورس در روز‌های آینده را تحت تاثیر تغییرات ارز می‌داند. به گفته وی هفته آینده روز‌های آخر است، یعنی در واقع ما باید جوجه‌های بازار را در این دو هفته آینده بشماریم. نرخ ارز به صورت سنتی در سال‌های گذشته در روز‌های پایانی سال میلادی افزایش پیدا می‌کرده و ما یک تورمی را همیشه داشتیم و آذر ماه زمان مثبتی برای بازار سرمایه بود. ولی با توجه به رویکرد بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز در صورتی که بتواند این دو هفته باقیمانده آذر را به همین شکل رد بکند، بعد از آن مدیریتش آسان است و می‌تواند ثبات نرخ ارز را ادامه دهد. از همین رو فکر می‌کنم پاییز فصل شاخص دو میلیونی بود و در این دو هفته هم طبق همان روند حرکت خواهد کرد.

بیات منش در ادامه می‌افزاید: البته گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها را نیز پیش رو داریم و از آنجایی که بسیاری از شرکت‌ها سودآور بودند، انتظار داریم قیمت‌ها افزایش پیدا کند. به طور کلی سیاست متعادل‌سازی در بازار حاکم است. بخشی هم فضای روانی بازار است که می‌تواند اثرگذار باشد.

او در پایان خاطرنشان می‌کند: در مجموع شرایط بازار به گونه‌ای است که انتظار یک رشد خاص و عجیب و غریب را در آینده با این علایم نباید متصور بود. بازار روند تعادلی خودش را پیش می‌برد و آرام آرام باید ببینیم که در بهمن ماه و اسفند ماه چه اتفاقاتی خواهد افتاد. ضمن اینکه ارزش معاملات یک مقداری افزایش پیدا کرده و شاید تغییرات مثبت و محدودی را در بازار داشته باشیم.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها