به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۱۷ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب : ۴۴۳۶۲۸

چرا وقتی گردن درد داریم سردرد هم می‌گیریم؟

چرا وقتی گردن درد داریم سردرد هم می‌گیریم؟
گروه سلامت: تحقیقات جدید از اسکن‌های MRI ویژه برای تشخیص این ارتباط، ادعا می‌کند که ماهیچه‌های گردن ممکن است باعث سردرد شوند.به گزارش مهر، محقق دکتر «نیکو سولمان» از بیمارستان دانشگاهی Rechts der Isar در مونیخ، گفت: «رویکرد تصویربرداری ما اولین شواهد عینی را در مورد درگیری مکرر عضلات گردن در سردردهای اولیه، مانند گردن درد در میگرن، با استفاده از توانایی کمّی سازی التهاب ظریف درون ماهیچه‌ها ارائه می‌دهد.»
 
افراد مبتلا به سردردهای تنشی اغلب احساس سفتی در سر و درد خفیف تا متوسط در دو طرف سر می‌کنند. از سوی دیگر، میگرن با درد شدید ضربان دار به طور کلی در یک طرف سر حالت ضربه‌ای ایجاد می‌کند. میگرن همچنین ممکن است باعث تهوع، ضعف و حساسیت به نور شود.گردن درد معمولاً با سردردهای اولیه همراه است، اما تاکنون هیچ نشانگر زیستی برای اندازه گیری التهاب و تحریک عضلات گردن وجود نداشته است.

در این مطالعه، تیم تحقیق درگیری عضلات گردن در سردردهای اولیه را با استفاده از نوع خاصی از MRI برای یافتن ارتباط بین دفعات گردن درد و سردرد انجام داد. محققان درد و تحریک عضلانی را با استفاده از حالتی به نام مقادیر T۲ عضلانی اندازه گیری کردند.

مطالعه شامل ۵۰ شرکت‌کننده، عمدتاً زن، در رده سنی ۲۰ تا ۳۱ سال بود. ۱۶ نفر سردرد تنشی داشتند، در حالی که ۱۲ نفر سردرد تنشی به اضافه میگرن داشتند. گروه‌ها با ۲۲ فرد سالم همسان مقایسه شدند.همه شرکت کنندگان MRI توربو اسپین سه بُعدی داشتند. ارتباط بین مقادیر T۲ عضلانی و وجود درد گردن، تعداد روزهای سردرد و تعداد نقاط درد که با دستکاری عضلات ذوزنقه‌ای تعیین می‌شود، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

گروه سردرد تنشی به اضافه میگرن بالاترین مقادیر T۲ عضلانی را نشان داد. مقادیر بالاتر T۲ عضلانی به طور قابل توجهی با تعداد روزهای سردرد و وجود درد گردن مرتبط بود.نقشه برداری عضلانی T۲ همچنین می‌تواند برای طبقه بندی بیماران مبتلا به سردرد اولیه و برای نظارت بر اثرات درمان استفاده شود.سولمان خاطرنشان کرد که درمان‌های غیرتهاجمی که درد در عضلات گردن را هدف قرار می‌دهند، می‌توانند به اندازه داروها مؤثر و ایمن‌تر باشند.
برچسب ها: گردن درد سردرد
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها