به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ - ۰۱:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۳۰ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب : ۴۴۵۹۰۸
 نتانیاهو: هر کس که تصور کند ما متوقف خواهیم شد، در توهم است

تعویق رای‌گیری شورای امنیت درباره جنگ غزه 

تعویق رای‌گیری شورای امنیت درباره جنگ غزه 
گروه بین الملل: به گفته منابع دیپلماتیک، شورای امنیت سازمان ملل بار دیگر رأی‌گیری درباره قطعنامه کاهش بحران انسانی در نوار غزه را به تعویق انداخت.
گفته شد که این رای‌گیری برای  امروز (پنجشنبه ۳۰ آذر) برنامه ریزی شده است. قعطنامه از سوی امارات متحده عربی ارائه شده و از جمله خواستار توقف خشونت در نوار غزه به منظور امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه بیشتر به ساکنان آنجا است.
اعضای شورا در تلاشند تا با رسیدن به یک فرمولبندی جدید از وتوی ایالات متحده جلوگیری کنند. ظاهراً جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هنوز برای چنین رای‌گیری آماده نیست. آمریکا امروز دوباره خواستار زمان بیشتری برای دستیابی به یک توافق شد.در ابتدا قرار بود رای گیری روز دوشنبه انجام شود، اما زمان آن چندین بار به تعویق افتاد. بحث‌ها در درجه اول در مورد این است که آیا می توان طرحی را یافت که واشنگتن نیز بتواند با آن موافقت کند. متن جدید دیگر از واژه "ترک" مخاصمه استفاده نمی‌کند، بلکه از "توقف" یا "تعلیق" أن صحبت می‌کند.
پیش از این، قطعنامه‌های آتش‌بس در غزه چندین بار و عمدتا به دلیل حمایت ایالات متحده از اسرائیل در شورای امنیت سازمان ملل شکست خورده است.  

 نتانیاهو پایان زودهنگام جنگ را رد کرد
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، "پایان زودهنگام" جنگ در نوار غزه را رد کرد. او در پیامی ویدئویی گفت: «ما جنگ را تا آخر ادامه خواهیم داد. این جنگ تا نابودی حماس ادامه خواهد داشت، تا پیروزی.»او افزود که اسرائیل تا رسیدن به همه اهداف خود "تسلیم" نخواهد شد و "هرکس تصور می‌کند که ما متوقف می‌شویم، به شدت از واقعیت دور است".
 رسانه‌ها هم‌چنین از سفر اسماعیل هنیه، رهبر شاخه سیاسی حماس به مصر برای گفت‌وگو با این کشور به عنوان میانجی برای مذاکره با اسرائیل خبر دادند. گفته شده که بخشی از رهبری حماس به دنبال پایان جنگ است. هنیه گفته حماس حاضر است در ازای توقف یک هفته‌ای جنگ ۴۰ تن از گروگان‌ها را آزاد کند.

پایان دادن هرچه سریع‌تر جنگ غزه اولویت مهم دولت بایدن
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید خاتمه جنگ اسرائیل و حماس در اسرع وقت یکی از "اولویت‌های اصلی دولت بایدن در سال آینده (میلادی) است."
او در جلسه توجیهی پایان سال با خبرنگاران تاکید کرد که مسیر جنگ باید به سمت "عملیات هدفمندتر، با تعداد کمتری از نیروها که واقعاً بر رویارویی با رهبری حماس و شبکه تونل‌ها" متمرکز است، تغییر کند، تا آسیب‌های وارد شده به غیرنظامیان "به میزان قابل توجهی" کاهش یابد.
بلینکن افزود که ایالات متحده به کمک به اسرائیل ادامه می‌دهد تا "اطمینان حاصل کند که آنچه در هفتم اکتبر رخ داد هرگز تکرار نخواهد شد."دولت بایدن می‌گوید برای پایان دادن سریع به جنگ تلاش خواهد کرد تا "تلفات جانی و رنج غیرنظامیان را به حداقل برساند، گروگان‌های باقی‌مانده را به خانه‌های‌شان باز ‌گرداند، از گسترش جنگ جلوگیری کند، چرخه ویرانگر خشونت را بشکند" و به سوی "صلح پایدار" حرکت کند.به گفته بلینکن آمریکا در تلاش برای مذاکره بر سر تبادل گروه دیگری از گروگان‌هاست و اسرائیل نیز خواهان آن است، اما "مشکل حماس است" که "شرایط توافق قبلی را زیر پا گذاشت".
جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده به طور جداگانه به خبرنگاران گفته است که "در حال حاضر هیچ انتظاری برای یک تبادل "قریب‌الوقوع" به منظور آزادی گروگان‌ها نمی‌توان داشت اما آمریکا تلاش خود را می‌کند.

انتقاد از مذاکرات جدید با حماس 
گزارشی مبنی بر اینکه کابینه جنگ به دیوید بارنیا، رئیس موساد اجازه داده تا در مورد آزادی اسرای "سطح بالای امنیتی" حماس در قبال گروگان‌های اسرائیلی در غزه گفت‌وگو کند، با انتقاد برخی از مقام‌های این کشور مواجه شد.
بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائيل که یکی از اعضای کابینه امنیتی است، گفت: «کابینه جنگ باید رئیس موساد را بفرستد تا رهبران حماس را هر کجا که هستند از بین ببرد، نه اینکه با آنها صحبت و مذاکره کند.»
حزب لیکود سخنان وزیر دارایی را مورد انتقاد قرار داد و در بیانیه‌ای گفت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائيل "پیشاپیش به موساد دستور داده است که رهبران حماس را در هر کجا که هستند از بین ببرد، همانطور که به وزیر دارایی دستور داد اطمینان حاصل کند که منابع مالی به شهروندان، صاحبان مشاغل، سربازان و نیروهای ذخیره می‌رسد".
این انتقادی آشکار به عدم رساندن به موقع کمک‌های لازم به شهروندان اسرائیلی بود که در شمال و جنوب مجبور به ترک محل سکونت خود شده‌اند. گفته شده که آنها "به دلیل کوتاهی دولت در ارائه سریع کمک‌های اقتصادی در تنگنای وخیم مالی قرار گرفته‌اند".
در همین حال ارتش اسرائیل و وزارت دفاع این کشور اعلام کردند که توزیع سلاح و تجهیزات جنگی را برای "جوخه‌های امنیتی غیرنظامی" در ۱۳ شهر دیگر در منطقه مرزی غزه آغاز می‌کنند.
این جوخه‌ها ابتدا اسلحه گرم، جلیقه ضدگلوله و کلاه ایمنی دریافت می‌کنند. تجهیزات لجستیکی و پزشکی متعاقباً تحویل داده خواهد شد.ارتش و وزارت دفاع در بیانیه‌ای مشترک گفته‌اند که جوخه‌های امنیتی غیرنظامی در ۲۳ مجموعه تا پایان این هفته به طور کامل آماده خواهند شد.
توزیع تجهیزات نظامی بخشی از برنامه‌ای است که اسرائيل از هنگام حمله حماس به این کشور در هفتم دسامبر آغاز و هر هفته سلاح و کیت‌های نظامی را بین جوخه‌های امنیتی غیرنظامی حدود ۱۲ شهر و محله توزیع کرده است.
ارتش و وزارت دفاع می‌گویند برنامه تجهیز مجدد این جوخه‌ها و دوره‌های آموزشی برای آنها "یک جزء اصلی در بازگرداندن امنیت به ساکنان (منطقه مرزی غزه) است.

 هشدارحوثی‌ها به آمریکا 
رهبر حوثی ها  درباره تبدیل دریای سرخ به صحنه جنگی جدید به آمریکا هشدار داد.
عبدالمالک حوثی به کشورهای دیگر نیز نسبت به پیوستن به ائتلاف نظامی تشکیل شده توسط آمریکا هشدار داد و حمله متقابل آمریکا را "خطر بزرگی" توصیف کرد. او گفت: «اگر آمریکا سرباز به یمن بفرستد، با عاقبتی بدتر از افغانستان و ویتنام مواجه می‌شود».
رهبر حوثی‌ها افزود: «اگر آمریکایی ها قصد دارند وارد درگیری بیشتری شوند و با هدف قرار دادن کشور ما مرتکب حماقت شوند... ما آنها را هدف قرار خواهیم داد».
او در سخنانی که از تلویزیون المسیره  یمن پخش شد، تهدید کرد که این گروه "ناوهای جنگی آمریکایی، منافع آمریکا و ناوبری آمریکا را هدف موشک‌ها و پهپادهای" خود قرار خواهد داد.
سخنان او پس از آن بیان شد که ایالات متحده اعلام کرد در حال ایجاد یک نیروی دریایی چندملیتی برای محافظت از عبور کشتی‌ها از دریای سرخ در برابر حملات حوثی‌ها است. به گفته سخنگوی نیروی دریایی آمریکا، ناو هواپیمابر  یو اس‌‌اس آیزنهاور وارد خلیج عدن شده است.
حوثی‌ها می‌گویند به حملات خود به کشتی‌هایی که یا متعلق به اسرائیل هستند یا از اسرائيل حمایت می‌کنند، مادام که جنگ در نوار غزه جریان دارد، ادامه خواهند داد.
در همین حال اتحادیه اروپا، ناتو و ایالات متحده همراه با دیگر متحدان خود حملات  حوثی ها به کشتی‌ها در دریای سرخ را محکوم کردند.
در بیانیه‌ای که توسط وزارت خارجه آلمان منتشر شد، آمده است که حملات متعدد از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن تهدیدی برای تجارت بین‌المللی و امنیت دریایی است و هیچ توجیهی برای این حملات وجود ندارد.


اختلاف بین رهبران حماس بر سر ادامه جنگ
به گزارش وال استریت ژورنال در حالی که رهبری نظامی حماس در نوار غزه به رهبری یحیی سنوار به نبرد با ارتش اسرائیل ادامه می‌دهد، نمایندگان دفتر سیاسی حماس که در تبعید زندگی می کنند، در حال گفت‌وگو با رقبای فلسطینی خود پیرامون پایان جنگ و آینده پس از آن هستند.
حسام بدران، یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس در دوحه به این روزنامه گفت که این گروه خواهان "پایان جنگ" است و افزود: «ما تنها به این دلیل که می‌خواهیم بجنگیم، نبرد نمی‌کنیم، ما طرفدار بازی با نتیجه صفر نیستیم.»
بنا بر این گزارش، رهبری سیاسی حماس اکنون در حال مذاکره با رهبران تشکیلات خودگران فلسطین در مورد چگونگی اداره نوار غزه و کرانه باختری پس از پایان جنگ است. اما شاخه نظامی تحت رهبری سنوار همچنان خواهان ادامه جنگ در غزه است و چنین مذاکراتی می‌تواند به بروز بحران در رهبری حماس منجر شود.
وال استریت ژورنال به نقل از بدران نوشت: «ما می‌خواهیم یک کشور فلسطینی در نوار غزه، کرانه باختری و بیت المقدس ایجاد کنیم» و نتیجه گرفت که این سخنان رهبری حماس نشان دهنده یک چرخش قابل توجه از سیاستی است که در هفتم اکتبر به اسرائيل حمله کرد. در حمله حماس دست‌کم ۱۲۰۰ اسرائیلی کشته شدند. قربانیان حملات اسرائيل به نوار غزه نیز به حدود ۲۰ هزار نفر رسیده است.ایالات متحده تلاشی را برای احیای یک تشکیلات خودگردان فلسطینی (PA) متحول شده تحت رهبری محمود عباس و جناح سکولار فتح در سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) برای دوران پس از جنگ آغاز کرده است.
آمریکا از این تشکیلات می‌خواهد که علاوه بر کرانه باختری رود اردن، کنترل نوار غزه را نیز از حماس پس بگیرد که از سال ۲۰۰۷ بر نوار غزه تسلط یافت. طرحی که اسرائیل آن را نمی‌پذیرد و کرانه غربی را نیز متهم به حمایت از تروریسم می‌کند.
فتح و حماس دو سازمان بزرگ فلسطینی و رقبای سرسخت یکدیگرند. چندین سال است که مذاکرات آشتی بین دو گروه در جریان است. برخی از نمایندگان فتح نسبت به حمله حماس در اسرائیل ابراز همدردی کرد‌ه‌اند.
اما گفت‌وگوهای اخیر میان رهبری سیاسی حماس و فتح منجر به تنش با سنوار شده است. بنا بر گزارش وال استریت ژورنال سنوار گفته است که "نمی‌خواهد حماس به حکومت در غزه ادامه دهد"، اما معتقد است که "جنگ هنوز شکست نخورده و برای سازش خیلی زود است".
برچسب ها: جنگ غزه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها