به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۰۱ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب : ۴۴۶۰۴۳

پالایشگاه‌سازی در سوریه چه نفعی برای ایران دارد؟

پالایشگاه‌سازی در سوریه چه نفعی برای ایران دارد؟
گروه اقتصادی: یک کارشناس حوزه انرژی گفت: باتوجه به اینکه معدود کشورهایی در جهان هستند که می‌توانند در موضوع صادرات خدمات فنی و مهندسی پالایشگاهی حرف برای گفتن داشته باشند ایران باتوجه به توان تکنولوژیکی در صدد برآمد از این تکنولوژی برای صادرات غیرنفتی و ارزآوری استفاده کند.
 
به گزارش ایلنا،میرقاسم مومنی  درباره پروژه‌های فرامرزی و ساخت و تعمیر پالایشگاه در دیگر کشورها از جمله سوریه اظهار داشت: ایران یکی از کشورهای تولیدکننده نفت و صنایع وابسته به نفت و گاز است که اکنون در بحث بومی‌سازی و ساخت برخی تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت و صدور خدمات فنی و مهندسی و تکنولوژی مطرح شده است. 

وی افزود: بعد از انقلاب و تحریم بومی‌سازی، احداث و تعمیرات پالایشگاهی به شدت افزایش یافت و ایران توانست به تکنولوژی ساخت پالایشگاه و تعمیر و نگهداری دست یابد، باتوجه به اینکه معدود کشورهایی در جهان هستند که می‌توانند در این موضوع حرف برای گفتن داشته باشند ایران باتوجه به توان تکنولوژیکی در صدد برآمد از این تکنولوژی برای صادرات غیرنفتی و ارزآوری استفاده کند، مثلا ما در ونزوئلا و سوریه برای پالایشگاه‌سازی، تعمیر و نگهداری ورود کرده‌ایم.

این کارشناس حوزه انرژی گفت: شراکت استراتژیک با سوریه و حضور در عرصه‌های مختلف اقتصادی، کشاورزی و صنعتی این کشور و همچنین باتوجه به اینکه سوریه میزانی هم نفت دارد و به تکنولوژی پالایشگاهی برای تولید مشتقات نفتی نیاز دارد، به همین دلیل ایران به عنوان دارنده این تکنولوژی سعی کرده در پالایشگاه‌های سوریه نقش‌آفرینی کند. 

وی بیان داشت: قبلا پالایشگاه‌های سوریه بدست شرکت‌های بزرگ فرانسوی، امریکایی، انگلیس و حتی روسی تجهیز و راه‌اندازی می‌شد، اکنون ایران با حضور در بازار سوریه می‌تواند بخشی از این بازار را برای خود نگه داشته و حضور داشته باشد و این امر نه تنها از نظر صادرات غیرنفتی بلکه به لحاظ اقتصادی و سیاسی نیز موقعیت ایران را در سوریه تثبیت می‌کند، بنابراین حضور ایران در پالایشگاه‌سازی سوریه امیدبخش و مورد توافق است.

مومنی تاکید کرد: علاوه بر سوریه در ونزوئلا هم همین برنامه را داریم، زیرا ایران به تکنولوژی تجهیز و تعمیرات پالایشگاهی دست پیدا کرده و بنا دارد در کشورهای دوست و شریک راهبردی پروژه‌های مورد توافق را اجرایی کند.

وی یادآور شد: ساخت پالایشگاه و یا تعمیرات آن در دیگر کشورها به این لحاظ که ما می‌توانیم علاوه بر صدور خدمات فنی و مهندسی نفتمان را نیز به این کشورها روانه کنیم حائز اهمیت است. همچنین ایران می‌تواند پس از پالایش نفت صادراتی به سوریه فرآورده‌های آن را از طریق بنادر سوریه صادر کند.

به گزارش ایلنا، اکنون ایران بازسازی و نوسازی پالایشگاه ۱۴۰ هزار بشکه‌ای ال‌پالیتو را برعهده گرفته است که پیشرفت فیزیکی این طرح حدود ۸۷ درصد است و در گام دوم برای بازسازی پالایشگاه ۱۲۰ هزار بشکه‌ای حمص سوریه برنامه‌ریزی کرده است.

سوریه قبل از سال ۲۰۱۱ بیش از ۳۸۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کرد، اما پس از جنگ تحمیلی علیه این کشور و  کاهش تولید در مناطق تحت کنترل دولت سوریه که به کمتر از ۳۰ هزار بشکه در روز می‌رسد، قیمت مشتقات نفتی در این کشور بالاست، در حالی که میادین نفتی تحت کنترل شبه نظامیان وابسته به آمریکا در شمال شرق سوریه نیز ظرفیت تولید ۸۰ تا ۱۰۰ هزار بشکه نفت را دارد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها