به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۷:۴۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۰۳ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب : ۴۴۶۴۸۵

برای درمان اختلال پانیک چیکار کنیم؟

گروه سلامت: پانیک یا اختلال هراس یکی از بیماری‌هایی است که سلامت روان را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند به سلامتی جسمانی نیز آسیب‌های زیادی وارد کند. افرادی که دچار این اختلال می‌شوند، ترس زیادی را تجربه می‌کنند؛ زیرا حالات آن‌ها به گونه‌ای می‌شود که احساس می‌کنند کنترل‌شان را بر بدنشان از دست داده‌اند و ممکن است دچار مرگ شوند. بر اساس تعریفی که از این اختلال در DSM-5 به‌دست آمده است، این اختلال با ترس ناگهانی و افزایشی آغاز می‌شود و در طی چندین دقیقه به اوج می‌رسد.
برای درمان اختلال پانیک چیکار کنیم؟
باتوجه به این مسئله که این اختلال می‌تواند بسیار مشکل‌ساز باشد و کیفیت زندگی فردی و اجتماعی اشخاص را زیر سوال ببرد، درمان اختلال پانیک اهمیت زیادی دارد. شما بدون مراجعه به بهترین روانشناس تهران نمی‌توانید این اختلال را درمان کنید؛ زیرا اختلال پانیک پیچیدگی‌های خاصی دارد که شما را الزام می‌دارد آن را زیر نظر یک روانشناس متخصص درمان کنید.
 
آشنایی با اختلال پانیک
اختلال پانیک باعث می‌شود که شما به‌طور ناگهانی ترس شدیدی را تجربه کنید. در این شرایط، ممکن است تصور کنید دیگر نمی‌توانید نفس بکشید یا قلب‌تان در حال ایستادن است. بهتر است بدانید متخصصان به این موضوع اشاره می‌کنند که این حملات می‌تواند برای تمامی افراد رخ دهند. اگر شما تا به حال یک یا دو بار این حالت‌ها را تجربه کرده‌اید، عادی است؛ اما اگر بیش از 4 بار است که این حالت‌ها به سراغ شما می‌آیند، باید هر چه زودتر برای درمان اختلال پانیک نزد بهترین روانشناس تهران در گروه روانپزشکی و روانشناسی ویان بروید و آن را جدی بگیرید.



آیا اختلال پانیک برای سلامتی جسمانی مضر است؟
تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده‌اند، نشان می‌دهند که اختلال پانیک یا هراس برای سلامتی مضر نیست؛ یعنی احساس کاهش تنفس یا عملکرد نامناسب قلب چیزی است که ممکن است فرد احساس کند که برای او در حال رخ دادن است؛ اما در واقعیت این مسئله رخ نمی‌دهد. به همین دلیل، از لحاظ تئوریک اختلال پانیک مشکلی برای سلامتی به وجود نمی‌آورد. با وجود این، باید بدانید باتوجه‌به این مسئله که در این بیماری روان شما تحت تاثیر قرار می‌گیرد، کیفیت زندگی به شدت کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل، درمان اختلال پانیک با مراجعه به یک روانشناس با تجربه در تهران بسیار مهم است.

اختلال پانیک چقدر طول می‌کشد؟
این اختلال معمولا بین 15 تا 20 دقیقه طول می‌کشد و فردی که آن را تجربه می‌کند، علائم فیزیکی متعددی را نشان می‌دهد. البته باید بدانید در موارد بسیار شدید، ممکن است بیمار به مدت 60 دقیقه علائم اختلال پانیک را تجربه کند که می‌توانند بسیار آزاردهنده باشند. پس از پایان یافتن علائم، باتوجه‌به این موضوع که بیمار تحت اضطراب بالایی قرار گرفته، ممکن است نیاز به خواب داشته باشد. بسیاری از از بیمارانی که برای درمان اختلال پانیک به یک روانشناس با تجربه در تهران مراجعه کرده‌اند، به این موضوع اشاره می‌کنند که آن‌ها تا چندین روز حال خوبی نداشتند و حتی از ارتباط با دیگران سرباز می‌زدند.
 
آشنایی با علائم اختلال پانیک
شناخت علائم اختلال پانیک بسیار مهم است و باعث می‌شود درصورتی‌که با علائم آن در خود یا اطرافیانتان مواجه شدید، سریعا به یک روانشناس در تهران مراجعه کنید. برخی از علائم این اختلال به شرح زیر هستند:
•    کسانی که به این اختلال دچار هستند، منتظر یک خطری هستند که قرار است به زودی رخ دهد
•    ضربان قلب سریع و تپنده یکی از مهم‌ترین علائمی است که تمامی افراد مبتلا به این اختلال تجربه می‌کنند.
•    تنگی نفس و احساس خفگی یکی دیگر از علائمی است که سیستم تنفسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
•    حالت تهوع و استفراغ از علائمی است که سیستم گوارشی را درگیر می‌کند.

علائم دیگری که افراد در زمان اختلال پانیک تجربه می‌کنند، به صورت زیر هستند:
•    تعریق
•    شروع لرزش بدن
•    گرگرفتگی (معمولا صورتشان قرمز و برافروخته می‌شود)
•    گرفتگی شکم
•    بی‌حسی یا احساس سوزن سوزن شدن دست و پا
•    درد قفسه سینه
•    سردرد
•    سرگیجه و احساس سبکی سر
•    ترس از دست دادن کنترل بدن
•    ترس از مردن

اختلال پانیک هم دارای نشانه‌های روان‌شناختی پانیک است که بدین صورت خود را نشان می‌دهند:
•    بی‌خوابی
•    زنگ زدن گوش
•    مشکل در تمرکز
•    کاهش میل جنسی
•    احساس گیر کردن غذا در گلو
با مراجعه به روانشناس در تهران در گروه روانپزشکی و روانشناسی ویان می‌توانید متوجه شوید که آیا به این اختلال مبتلا شده‌اید یا خیر و پس از آن (در صورت تایید اختلال) باید درمان اختلال پانیک آغاز شود.

اختلال پانیک هر چند وقت یکبار رخ می‌دهد؟
یکی از سوالاتی که همواره از بهترین روانشناس تهران پرسیده می‌شود، در این زمینه است که اختلال پانیک هر چند وقت یکبار رخ می‌دهد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم الگوهای متفاوتی برای رخداد این اختلال وجود دارند. گاهی ممکن است برخی از افراد چندین بار در طول روز اختلال پانیک را تجربه کنند. برخی دیگر ممکن است هفته‌ای یکبار و برخی دیگر ممکن است تنها یک بار در طول ماه دچار این اختلال شوند.
 این مسئله مشخص است افرادی که دائما دچار این اختلال می‌شوند، کیفیت زندگی‌شان به شدت کاهش پیدا می‌کند و حتی ممکن است دیگر نتوانند به زندگی عادی ادامه دهند؛ زیرا علائمی که در این اختلال رخ می‌دهند بدن را با التهابات زیادی روبه‌رو می‌کنند و فرد تلاش می‌کند برای جلوگیری از رخداد آن، گوشه‌گیر شود و از زندگی اجتماعی کناره‌گیری کند. درمان اختلال پانیک زیر نظر بهترین روانشناس تهران به شما کمک می‌کند هر چه زودتر به زندگی عادی بازگردید.



دلایل ایجاد اختلال پانیک
اختلال پانیک یا هراس مانند هر بیماری دیگری علل خاصی دارد. شناسایی این علل به روانشناسان و روانپزشکان کمک می‌کند روش‌های بهتری را برای درمان اختلال پانیک به‌کار ببرند. در ادامه به معرفی علل اصلی ابتلا به این اختلال می‌پردازیم.

عوامل زیست شناختی و جسمانی
بر اساس مطالعاتی که تا به حال انجام شده، مشخص شده است یکی از مهم‌ترین مواردی که منجر به بروز اختلال پانیک یا هراس می‌شود، عوامل جسمانی است. هورمون‌ها بخش بسیار مهمی از بدن را تشکیل می‌دهند و نقش موثری در کنترل غده‌های بدن دارند. اگر میزان ترشح هورمون‌ها در بدن با اختلال روبه‌رو شود، به زودی مشکلات زیادی برای افراد به وجود می‌آید.
اختلال پانیک یکی از بیماری‌هایی است که در اثر عدم تعادل هورمون‌ها در بدن رخ می‌دهد. به‌طور مثال، تحقیقات نشان می‌دهند کم‌کاری یا پرکاری غده تیروئید باعث بروز این اختلال می‌شود. بیماری دیابت نیز که در اثر عدم کارکرد هورمون انسولین در بدن به وجود می‌آید، درصورتی‌که درمان نشود، افراد را در معرض ابتلا به اختلال پانیک قرار می‌دهد. بارداری نیز از جمله مواردی است که باعث بروز اختلالات زیاد در سیستم هورمونی بدن می‌شود و ممکن است پیش‌زمینه بروز پانیک باشد.

اثر ژنتیک و ارث
یکی از مواردی که همواره به‌عنوان بحث داغ در میان روانشناسان مطرح بوده، مسئله ژنتیک است. بر اساس تحقیقات مشخص شده است افرادی که در خانواده درجه یک خود شخصی را دارند که به اختلال هراس مبتلاست، 50 درصد بیشتر از افرادی که این اختلال را ندارند، انتظار می‌رود که به این اختلال دچار شود. به همین دلیل، کسانی که دارای این مشکل هستند، باید در صورت بروز اولین علائم سریعا برای درمان اختلال پانیک اقدام کنند. مراجعه به یک روانشناس خوب در تهران بسیار مهم است و باعث می‌شود که افراد سریعا وارد کانال درمان شوند.
ممکن است اکنون این سوال برای شما پیش بیاید که آیا اختلال هراس به ژن خاصی وابسته است. تحقیقاتی که تا به حال انجام شده‌اند نشان می‌دهند که این اختلال به ژن خاصی وابسته نیست، اما هنوز نمی‌توان پاسخ قطعی به آن داد (زیرا ممکن است در آینده تحقیقات بتوانند ژنی که این اختلال را انتقال می‌دهد، شناسایی کنند). اکنون تنها می‌توانیم بر تجربیات تکیه کنیم که افرادی که در خانواده خود این اختلال را دارند، باید محتاط‌تر از دیگران عمل کنند و مراقب سلامت روان خود باشند.

تاثیر محیط و اجتماع
یکی دیگر از مواردی که می‌تواند باعث بروز اختلال هراس در افراد شود، شرایطی است که در محیط آن‌ها به وجود می‌آید. به‌طور مثال، مرگ عزیزان یکی از برجسته‌ترین تغییرات محیطی است که در بسیاری از موارد باعث به وجود آمدن این اختلال می‌شود. تغییر ناگهانی محیط (مانند مهاجرت)، زلزله، بیماری‌های همگانی و واگیردار (مانند طاعون یا کرونا) می‌توانند به‌عنوان نمونه‌ای از تغییرات محیطی در نظر گرفته شوند که به شدت در بروز این اختلال اثرگذار هستند. افرادی که در خانواده‌های پرتنش و پر از اضطراب زندگی می‌کنند نیز در معرض ابتلا به این مشکل قرار دارند. به همین دلیل، درمان اختلال پانیک باید سریعا آغاز شود تا به افراد کمک کند سریع‌تر به زندگی عادی بازگردند.
 برخی از تحقیقاتی که در زمینه اختلال پانیک صورت گرفته‌اند، این موضوع را نشان می‌دهند که افرادی که از لحاظ ژنتیکی آسیب‌پذیرتر هستند، زمانی که محیط‌شان تغییر می‌کند و امنیت‌شان از بین می‌رود، سریع‌تر از دیگران به آن واکنش نشان می‌دهند و دچار اختلال پانیک می‌شوند. این تحقیقات می‌توانند بسیار قابل‌توجه باشند و روانشناسان‌ حرفه‌ای و متخصص باید آن‌ها را در روند درمان مدنظر قرار دهند.

مصرف کافئین و کشیدن سیگار به‌عنوان عاملی برای بروز پانیک
بهتر است در این زمینه هوشیار باشید که مصرف بیش‌ازحد کافئین و سیگار نیز می‌تواند به‌عنوان یک عامل محیطی آسیب‌رسان در نظر گرفته شود و خطر بروز این اختلال را افزایش دهد. به همین دلیل، کسانی که از قهوه یا کافئین استفاده می‌کنند، باید به مقدار مجاز در طول روز توجه داشته باشند و افراد سیگاری نیز باید اقدامات لازم را برای ترک کردن انجام دهند.

آیا تجاوز باعث بروز اختلال پانیک می‌شود؟
یکی از مهم‌ترین مواردی که خطر بروز اختلال پانیک را در افراد افزایش می‌دهد، تجاوز جنسی است. به‌ویژه اگر این تجاوز در سنین پایین رخ دهد، قربانی آسیب‌های بیشتری را تجربه می‌کند و درصورتی‌که هر چه سریع‌تر برای درمان اختلال پانیک اقدام نشود، ممکن است آسیب‌های غیرقابل‌جبرانی به او وارد شود.

اختلال پانیک در ترنس‌ها
یکی از مواردی که در تمامی کشورها از جمله کشورهای توسعه نیافته یا کشورهایی با بافت سنتی دیده می‌شود، احتمال بروز بیشتر اختلال پانیک در افراد ترنس است. افراد ترنس مشکلات زیادی در هویت جنسی‌شان دارند و معمولا توسط جامعه پذیرش نمی‌شوند. همچنین، بسیاری از آن‌ها از طرف خانواده‌هایشان طرد می‌شوند و این مسئله فشار روانی زیادی را به آن‌ها وارد می‌کند.
امروزه، در بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا کمپین‌های زیادی برای آموزش جامعه و روش برخورد با افراد ترنس راه‌اندازی می‌شوند؛ زیرا این افراد در معرض اختلالات شدید روانی از جمله اختلال پانیک، اختلال اضطراب فراگیر، اختلال افسردگی و موارد دیگر قرار دارند که می‌تواند به حدی آن‌ها را تحت فشار قرار دهد که خودکشی کنند.

انواع اختلال پانیک
امروزه، اختلال پانیک در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرد و زمانی که به یک روانشناس خوب در تهران مانند گروه روانپزشکی و روانشناسی ویان مراجعه می‌کنید، آن‌ها اختلال را دقیقا تشخیص می‌دهند و بر اساس همین تشخیص درمان اختلال پانیک را آغاز می‌کنند.

اختلال هراس اجتماعی
افراد زیادی وجود دارند که از قرار گرفتن در اجتماع شدیدا ترس و واهمه دارند و حالت‌های بدی را تجربه می‌کنند. بهتر است بدانید این اختلال با خجالت کشیدن متفاوت است. حضور در جمع باعث می‌شود علائمی از جمله اضطراب شدید، تعرق، قرمزی صورت و موارد دیگر رخ دهند و حتی گاهی شدت حملات به حدی زیاد است که فرد ممکن است برای مدتی بیهوش شود. باتوجه‌به تمامی این موارد، جای تعجب نیست که این افراد از حضور در جمع اجتناب می‌کنند. این موضوع می‌تواند شدیدا به زندگی آن‌ها آسیب وارد کند و باید درمان اختلال پانیک آغاز شود.
 
اختلال هراس خاص
اختلال هراس خاص یا فوبیا بر اساس ترس غیر منطقی به یک موضوع خاص مشخص می‌شود. به‌طور مثال، افرادی که از عنکبوت ترس زیادی دارند و پس از دیدن عنکبوت دچار علائم اختلال پانیک می‌شوند، در این دسته قرار می‌گیرند. موارد دیگری نظیر ترس از مار، ارتفاع، رعد و برق، هواپیما، خون نیز در این دسته قرار داده می‌شوند. البته باید بدانید امروزه فوبیا‌ها به‌عنوان یک اختلال جداگانه شناسایی می‌شوند.

آگورافوبیا
از جمله مواردی که باعث بروز اختلال پانیک می‌شود، آگورافوبیاست. آگورا در زبان یونانی به معنای بازار شلوغ است. افرادی که از اختلال آگورافوبیا رنج می‌برند، از قرارگیری در مکان‌های ناآشنا یا فضاهای باز ترس و واهمه بسیار زیادی دارند. یکی از مواردی که باعث می‌شود افراد در مکان‌های شلوغ به این اختلال دچار شوند، عدم دسترسی به افراد آشناست. آن‌ها تصور می‌کنند باتوجه به اینکه در مکان‌های شلوغ، دیگر با افراد امن زندگی خود تماس ندارند و در صورت بروز مشکل آن‌ها نمی‌توانند کمک کنند، ترس شدیدی را تجربه می‌کنند. البته در ویرایش‌های جدید کتاب DSM آگورافوبیا به‌عنوان یک اختلال جداگانه در نظر گرفته شده است. افرادی که دارای این مشکلات هستند، باید هر چه زودتر برای درمان اختلال پانیک اقدام کنند.

عوارض اختلال پانیک چیست؟
درصورتی‌که هر چه زودتر برای درمان اختلال پانیک اقدام نشود، عوارض آن به شدت بر زندگی اثر می‌گذارند. برخی از این عوارض به شرح زیر هستند:
•    گوشه‌گیری و کناره‌گیری از اجتماع: یکی از مهم‌ترین عوارض اختلال پانیک گوشه‌گیری است. این افراد از اجتماعات فاصله می‌گیرند و این مسئله باعث می‌شود که به زندگی آن‌ها آسیب‌های زیادی وارد شود؛زیرا انسان موجودی اجتماعی است و باید در اجتماعات قرار گیرد تا بتواند هم قابلیت‌های خود را شکوفا سازد و هم در مسیر موفقیت قرار گیرد. از طرف دیگر، گوشه‌گیری سبب می‌شود که افراد دچار مشکلات مالی شوند (زیرا نمی‌توانند در کار یا معاملات خود موفق عمل کنند).
•    خطر بروز اختلالات روانی دیگر: بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند افرادی که برای درمان اختلال پانیک اقدام نمی‌کنند به مرور زمان در معرض اختلالات دیگری از جمله اختلال افسردگی قرار می‌گیرند. هچنین، معمولا افکار خودکشی در این افراد بالا می‌رود که تهدیدی برای سلامتی است.
•    سو مصرف مواد یا استفاده از الکل: از جمله عوارضی که در صورت عدم درمان اختلال پانیک به وجود می‌آید، گرایش به مصرف مواد مخدر یا الکل است. این مسئله سبب می‌شود که افراد برای فرار از مشکلاتی که در صورت اختلال پانیک برایشان به وجود می‌آید، دست به کارهایی بزنند که شدیدا مشکل‌آفرین است و سلامت آن‌ها را از جهات مختلفی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تشخیص بیماری پانیک
برای اینکه درمان اختلال پانیک آغاز شود، ابتدا باید این اختلال به درستی تشخیص داده شود. مراحلی که برای تشخیص این بیماری به‌کار می‌روند، به شرح زیر هستند:
•    معاینه فیزیکی: ابتدا بیمار باید از لحاظ فیزیکی به‌طور‌ کامل بررسی شود. باتوجه به این مسئله که این بیماری تحت تاثیر عدم تعادل هورمون‌ها به وجود می‌آید، بیمار باید آزمایش خون و تست نوار قلب بدهد. درصورتی‌که عدم تعادل هورمون‌ها تایید شد، بیمار باید برای درمان آن اقدام کند و در بیشتر موارد مشکل به‌طور کامل رفع می‌شود.
•    معاینه روانی: پس از آنکه تایید شد که بیمار از لحاظ روانی سالم است، باید برای بررسی روانی آماده شود. در اینجا مراجعه به بهترین روانشناس در تهران اهمیت زیادی دارد. روانشناس از تست‌ها و مصاحبات مختلف استفاده می‌کند تا به عمق مشکلی که باعث به وجود آمدن این اختلال شده است، پی ببرد و سپس درمان اختلال پانیک آغاز می‌شود.

روش‌های درمان اختلال پانیک
روش‌های درمان اختلال پانیک با‌توجه‌به شدت بیماری مشخص می‌شود که در ادامه اطلاعات کاملی را در این زمینه در اختیار شما قرار می‌دهیم.

دارو درمانی
یکی از مهم‌ترین مواردی که در درمان اختلال پانیک مدنظر قرار می‌گیرد، دارو درمانی است. متاسفانه هنوز بخش زیادی از جامعه به دارو درمانی اعتقاد ندارند یا آن را بیهوده می‌دانند؛ اما باید بدانید در‌صورتی‌که فرد واقعا نیاز به مصرف دارو داشته باشد و یک روانپزشک متخصص دارو تجویز کند، می‌تواند اثرات زیادی داشته باشد. افرادی که با اختلال بسیار شدید پانیک روبه‌رو هستند (به‌طور مثال افرادی که دو یا سه بار در طول روز این اختلال را تجربه می‌کنند) باید حتما زیر نظر پزشک استفاده از داروهای مناسب را آغاز کنند.

داروهای ضد افسردگی SSRI از جمله فلوکستین، پاروکستین و سرترالین می‌توانند برای درمان اختلال پانیک مناسب باشند. مصرف این داروها توسط سازمان غذا و دارو در آمریکا تایید شده است و امروزه روانپزشکان زیادی استفاده از آن را به بیماران مبتلا به اختلال پانیک پیشنهاد می‌دهند. البته باید بدانید شروع یا قطع خودسرانه این داروها ممکن است آسیب‌های زیادی را به سلامت روان وارد کند و حتی ممکن است باعث تشدید این اختلال شود. به همین دلیل، مصرف آن‌ها تنها زیر نظر روانپزشک متخصص مورد تایید است.
مهارکننده‌های بازجذب سروتونین، نوراپی‌نفرین و بنزودیازپین‌ها مانند آلپرازولام و کلونازپام نیز ممکن است برای درمان اختلال پانیک پیشنهاد شوند. البته باید به این مسئله توجه داشته باشید که استفاده از این داروها می‌تواند اعتیادآور باشد؛ بنابراین کسانی که از آن استفاده می‌کنند باید به دستورالعمل روانپزشک توجه زیادی داشته باشند. معمولا دو تا سه هفته طول می‌کشد تا اثرات این داروها کم‌کم مشخص شود. افرادی که از این داروها استفاده می‌کنند، باید صبور باشند تا بتوانند از مزایای استفاده از آن داروها بهره‌مند شوند.

مشاوره‌های روان‌درمانی
در کنار استفاده از دارو برای درمان اختلال پانیک، مشاوره‌های روان‌درمانی بسیار مهم هستند و به افرادی که از این اختلال رنج می‌برند، کمک می‌کنند هر چه سریع‌تر با این مشکل کنار بیایند. برنامه‌های روان‌درمانی باید باتوجه‌به نیازهای درمان‌جو مشخص شوند. به‌طور مثال، شخصی که در اثر تجاوز جنسی به اختلال پانیک مبتلا شده است، باید به شیوه‌ای متفاوت از کسی که به دلیل بیماری همه‌گیر کرونا به این اختلال دچار شده است، درمان دریافت کند. به همین دلیل، مراجعه به یک مرکز معتبر و بهره‌گیری از روانشناس خوب در تهران می‌تواند نقش زیادی در روند درمان داشته باشد.
 
برای درمان اختلال پانیک به کجا مراجعه کنیم؟
تا به اینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد اختلال پانیک و روش درمان آن در اختیار شما قرار دهیم. همانطور که متوجه شده‌اید این بیماری در اثر یک ترس فزاینده به وجود می‌آید که با علائم فیزیکی شدیدی همراه است و می‌تواند زندگی فردی و اجتماعی بیماران را تحت تاثیر قرار دهد. اگر به دنبال مرکز معتبری برای درمان اختلال پانیک هستید، می‌توانید به گروه روانپزشکی و روانشناسی ویان مراجعه کنید. روانشناسان و روانپزشکان معتبری در این مرکز حضور دارند که هر یک در کار خود بسیار باتجربه هستند و به درمان بیماران کمک می‌کنند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها