به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۷:۲۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۱۰ ساعت ۱۸:۲۷
کد مطلب : ۴۴۷۸۴۷

استرس چگونه باعث تغییر فشار خون می‌شود؟

استرس چگونه باعث تغییر فشار خون می‌شود؟
گروه سلامت:مدیر گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی چگونگی تاثیر استرس بر تغییر فشار خون را تشریح کرد.به گزارش ایسنا، دکتر سیده ریحانه رضوانی گفت: هنگامی که در یک موقعیت استرس‌زا قرار می‌گیریم، بدن ما هورمون‌هایی تولید می‌کند. این هورمون‌ها به‌طور موقت فشار خون را بالا می‌برند. با بالا رفتن فشار خون ضربان قلب سریع‌تر و رگ‌های خونی باریک می‌شود. هورمون‌هایی که بدن در واکنش به استرس تولید می‌کند، می‌تواند به شریان‌ها آسیب بزنند و باعث بیماری‌های قلبی شوند.
 
وی افزود: نباید این نکته را فراموش کرد که نوع واکنش ما به استرس می‌تواند در ابتلا به بیماری فشار خون بالا تاثیر داشته باشد. در مواجهه با استرس داشتن رفتارهایی مانند استعمال سیگار، نوشیدن الکل، خوردن غذاهای ناسالم تاثیر زیادی بر افزایش فشار خون دارد.

وی با بیان اینکه مدت‌ زمان افزایش فشار خون از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اظهار کرد: تا زمانی که استرس دارید، فشار خون بالا است؛ اما در نهایت، نحوه مقابله با استرس می‌تواند به کنترل فشار خون کمک کند. بدن این نوع تغییرات حاد در فشار خون را می‌تواند تحمل کند. زمانی افزایش فشار خون با استرس و اضطراب نگران‌کننده است که بالا رفتن آن به‌صورت مزمن باشد.
 
مدیر گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: مطالعات اخیر نشان می‌دهند بدن در زمان استرس طولانی‌مدت هورمون‌های استرس بیشتری تولید می‌کند. استرس علاوه بر عوارضی که بر جسم و روان دارد، باعث تغییراتی در عادت‌ها و سبک زندگی می‌شود. برخی از این عادت‌های نادرست مانند افزایش مصرف سیگار و الکل می‌توانند روی افزایش فشار خون تاثیر زیادی داشته باشند.

وی بیان کرد: معمولاً افرادی که استرس مزمن را تجربه می‌کنند، دچار اختلالاتی در خواب هستند، زیاد ورزش نمی‌کنند و انتخاب رژیم غذایی آنها نادرست است. این موارد می‌تواند باعث افزایش فشار خون شود. استرس مزمن و طولانی‌مدت می‌تواند خطرناک باشد و آسیب‌هایی به جسم روان وارد کند. یکی از این آسیب‌ها، بیماری فشار خون است.
 
وی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی استرس حاد به استرس مزمن تبدیل می‌شود؟ گفت: همه ما در طول زندگی، استرس را تجربه می‌کنیم. اگر در شرایطی قرار دارید که چند هفته در موقعیت استرس‌زا هستید، خطر تبدیل‌ شدن به استرس مزمن وجود دارد. البته این موقعیت به درک شما از استرس بستگی دارد. ممکن است موقعیت استرس‌زای خاصی برای یک فرد بسیار پرتنش باشد و شخص دیگر بتواند آن را مدیریت کند. برخی افراد با استرس راحت‌تر کنار می‌آیند و استرس خود را مدیریت می‌کنند.

پیشنهادهایی برای کنترل و کاهش استرس
رضوانی اظهار کرد: برای مقابله با استرس، مدیریت استرس، و پیشگیری از استرس باید ابتدا علت استرس را پیدا کنیم. صحبت کردن با فرد قابل اعتماد مانند دوست نزدیک، اعضای خانواده و همسر کمک می‌کند که کمی از فشار عصبی ناشی از استرس بکاهید. اگر میزان استرس‌ به ‌حدی زیاد است که زندگی از حالت طبیعی خود خارج شده باشد، حتماً باید به متخصص روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید.

وی افزود: انجام اقداماتی برای کاهش استرس نه‌ تنها می‌تواند به بهبود سلامتی قلب کمک کند، بلکه می‌تواند فشار خون را نیز کنترل کند با مدیریت استرس در طولانی‌مدت و ایجاد تغییرات در سبک زندگی می‌توان به بهبود سلامت بدن و کاهش فشار خون در درازمدت کمک کرد. 

رضوانی برنامه‌ریزی دقیق روزانه را در کاهش استرس مؤثر دانست و تاکید کرد: اگر همیشه برای انجام کارها عجله داشته باشید، مدام دچار استرس می‌شوید. فعالیت‌هایی را که وقت زیادی از شما می‌گیرند، اما مهم نیستند، حذف کنید. نفس عمیق بکشید. نفس‌های عمیق و آهسته در زمان استرس می‌تواند به آرامش شما کمک کند.
وی بیان کرد: ورزش را فراموش نکنید. فعالیت بدنی یک استرس‌زدای طبیعی است. اگر فشار خون بالا دارید، قبل از ورزش با پزشک خود مشورت کنید. یوگا و مدیتیشن را انتخاب کنید. این نوع تمرین‌ها بدن را تقویت می کند و باعث آرامش می‌شود. با انجام یوگا و مدیتیشن می‌توان فشار خون سیستولیک را کاهش داد.وی با توصیه به اینکه به ‌اندازه کافی بخوابید، افزود: خواب ناکافی یا خواب با کیفیت پایین می‌تواند عوارض استرس را شدیدتر کند. احساس خود را کنترل کنید. سعی کنید هنگام برخورد با مشکلات به خود مسلط باشید و برای یافتن راه‌ حل تمرکز کنید. برای افزایش آرامش به خدا توکل کنید و ایمان داشته باشید. 
برچسب ها: استرس فشار خون
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها