به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۵ - ۲۳:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۱۷ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب : ۴۴۹۰۴۹
انرژی؛ پاشنه آشیل صنعت خودروسازی ایران

آینده بازار خودرو در ایران چگونه رقم خواهد خورد؟

آینده بازار خودرو در ایران چگونه رقم خواهد خورد؟
گروه اقتصادی: تعرفه واردات خودرو‌های مونتاژی یا به اصطلاح، «قطعات منفصله» یا به عبارتی تعرفه‌ای که باید مونتاژکاران خودرو برای واردات قطعاتی که داخلی‌سازی نشده‌اند، بپردازند قرار است تغییر کند. وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد داد که تعرفه واردات قطعات منفصله برای خودرو‌هایی با داخلی‌سازی بین ۲۰ تا ۵۰ درصد به ۳۲ درصد افزایش یابد. این خودرو‌ها در حال حاضر بخش بزرگی از بازار خودروی ایران را تشکیل می‌دهند.
تعرفه واردات خودرو چه تاثیری بر بازار خودرو در ایران خواهد گذاشت؟

به گزارش کیان آنلاین، هدف از این پیشنهاد، تعمیق داخلی‌سازی خودروهاست. «امیرحسین کاکایی» کارشناس صنعت خودرو پیش‌بینی کرده با این سیاست نه تنها صنعت خودرو تقویت نمی‌شود بلکه ترکیب تعرفه بالای واردات قطعات با تورم، وضعیت انرژی و افزایش مالیات به معنای سرکوب سی‌کی‌دی کاران و واردات خودرو به جای خودرو‌هایی با زیر ۲۰ درصد داخلی‌سازی است.

او گفته با این سیاست بخش سی‌کی‌دی صنعت سرکوب شده و تشویق می‌شود که واردات کند. بحش تولید با داخلی‌سازی بالا هرچند که به ظاهر حمایت تعرفه‌ای شده با چالش‌های جدیدی روبه رو می‌شود. کاکایی در گفتگو با کیان‌آنلاین با اشاره به منابع درآمدی دولت در اسال آینده از جمله افزایش مالیات‌ها و افزایش تدریجی قیمت دلار به تعرفه‌ها هم به عنوان یکی از ابزار‌های درآمد دولت اشاره کرده است.او می‌گوید: این تعرفه‌ها تا امروز به گونه‌ای بوده برای خودروساز فقط ۲۰ درصد داخلی‌سازی به صرفه بوده است. بیش از آن زیان ده بود یا سود کمتری داشت. به همین دلیل هم در دو سال اخیر شاهد توسعه «سی‌کی‌دی» بودیم و این‌ها بازار را قبضه کرده و به لحاظ ریالی بالای ۵۰ درصد بازار را گرفته‌اند.

کاکایی می‌گوید از نظر دولت باید کاری انجام می‌شد که سرمایه‌گذاران به سمت تولید داحل بروند، اما تعرفه‌های قبلی از این نظر مشوق نبوده‌اند. او ابتدا ابراز امیدواری کرده که این تعرفه‌های جدید خودروسازان را تشویق کند که به سمت تولید داخل بروند، اما تاکید کرده از نظر تئوریک این کار خیلی خوب است که شما کاری کنید که خودروسازان به تعمیق داخلی‌سازی تشویق شوند، ولی تعرفه‌ها فقط یکی از مکانیزم‌هاست.

انرژی؛ پاشنه آشیل صنعت خودروسازی ایران
این کارشناس خودرو به توسعه بازار خودرو در چین در ۲۰ سال گذشته اشاره کرده و آن را با ایران مقایسه کرده است. کاکایی می‌گوید فولادی که در چین به خوردوسازی می‌دهند از فولاد جهان ارزان‌تر است، اما در ایران فولادی که به خودروساز‌ها می‌دهند از بازار جهانی گران‌تر است. یا مثلا یک زمانی در ایران انرژی یک مزیت عالی برای صنایع بود، اما امروز انرژی به پاشنه آشیل صنایع تبدیل شده، چون صنایع ما با مشکل برق و گاز مواجه شده‌اند. اخیرا وزیر نیرو به همه دستور داده خودتان ژنراتور بخرید و نیروگاه تاسیس کنید. خب گازوئیل این ژنراتور را چه کسی باید بدهد؟ یا گاز توربین گازی را چه کسی باید تامین کند؟ اصلا ده تا نیروگاه ۴ مگاواتی بهتر است یا چهار تا نیروگاه ۱۵۰ مگاواتی؟

او می‌گوید برای سال آینده تعرفه‌ها جوری تنظیم شده که صنایع خودروسازی سمت داخلی‌سازی بروند، اما بستر‌ها جوری فراهم نیست که این اتفاق بیافتد؛ بنابراین اتفاقی که می‌افتد این است که سال آینده واردات سی بی یو افزایش می‌باید و سی کی دی کاری سرکوب می‌شود. همه این‌ها به این معنا نیست که تولید داخل توسعه پیدا کند. صنعت خودرو به طور کلی ضربه می‌خورد. با این تعرفه‌ها انتظار می‌رود قطعه‌سازی رشد کند اما چون عوامل دیگر ضد تولید است، چنین چیزی به دست نمی‌آید و بدتر آنکه بر قیمت خودرو هم تاثیر می‌گذارد.

بازار خودرو در سال ۱۴۰۳
این کارشناس خودرو پیش‌بینی کرده که سال آینده با چالش عجیبی در بازار خودرو و قطعات یدکی مواجه خواهیم شد. یعنی اگر دلار به ۴۸، ۴۹ برسد و درآمد ارزی کشور هم خوب باشد، ترکیب آن با افزایش تعرفه باعث می‌شود واردات به صرفه شود. یعنی صنعت داخلی زمین می‌خورد.

او درمورد پیش‌بینی قیمت در بازار خوردو گفته بازار آزاد بر مبنای قیمت دلار است. سی‌کی‌دی کار از تولید پشیمان می‌شود. این به این معنا نیست که قیمتش بالا می‌رود، بلکه جایگزین وارداتی آن پیدا می‌شود. به مرور خودرو‌هایی که زیر ۲۰ درصد داخلی‌سازی دارند از بین می‌روند.

کاکایی در مورد خودرو‌هایی با بیش از ۵۰ درصد داخلی‌سازی گفته خودرو‌های داخلی که بالای ۵۰ درصد داخلی‌سازی داشتند هم قیمت‌شان تغییر نمی‌کند. قیمت تولیدشان هم بالا می‌رود، چون در کشور تورم داریم و قیمت تمام شده دائما در حال بالا رفتن است. مالیات این شرکت‌ها در حال افزایش است و کالا‌های دیگری که به عنوان مواد اولیه می‌خرد از جمله ورق فولاد در حال افزایش قیمت است؛ از سوی دیگر قیمت انرژی هم بالا رفته است.
برچسب ها: بازار خودرو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها