به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۲۰ ساعت ۰۹:۰۲
کد مطلب : ۴۴۹۶۸۱

با این ترفندهای ژاپنی از شر تنبلی راحت شو

با این ترفندهای ژاپنی از شر تنبلی راحت شو
گروه جامعه: تنبلی کردن و لم دادن روی مبل و افتادن روی رختخواب و هیچ کاری نکردن شاید برای کسانی که از نظر کاری خیلی تحت فشار هستند و ساعات شلوغی را در روز می‌گذرانند خوشایند باشد. اما اگر شما هر روز و هر لحظه در پی این باشید که بدون داشتن خستگی جسمی و روحی فقط استراحت کنید تنبلی راهی در وجود شما پیدا کرده است و باید به صورت جدی به مقابله با آن بپردازید!
 
رودرروی تنبلی ایستادن کار آسانی نیست چون طعم خوش آن که زیر زبانتان برود دیگر دلتان می‌خواهد همیشه اسیر آن باشید! ولی واقعیت این است که شتاب زندگی از ما بیشتر است و باید همراه با زمان پیش برویم.ژاپنی‌ها در کل دنیا به مفید بودن و استفاده خوب از وقت خود معروف هستند. اما آیا آنها دلشان نمی‌خواهد تنبلی کنند!؟ ذات انسان طالب استراحت است پس فرقی ندارد ژاپنی باشی یا اهل کنیا، از آمریکا آمده باشی یا در دل کویر ایران بزرگ شده باشی. ژاپنی‌ها که وصفشان رفت، برای اینکه از تنبلی دور بمانند از 8 تکنیک استفاده می‌کنند. وقتی برای آنها جواب داده است برای بقیه هم جوابگو خواهد بود. امتحان کنید شاید از شر تنبلی رها شدید!

ایکیگای
اسمش کمی سخت است ولی معنای ساده‌ای دارد. همان انگیزه‌ای که باعث می‌شود شما صبح از خواب بیدار شوید و راه یک روز دیگر از زندگیتان را در پیش بگیرید. هر آدمی به یک دلیلی از زندگی لذت می‌برد، این وسط می‌تواند شور و شوقی باشد برای یک کار هنری، یا درآوردن پول بیشتر! به هر حال همان چیزی که معنی به زندگی شما می‌دهد و به قول دیگر موتور شما را روشن خواهد کرد بشناسید.

هارا هاچی بو (آگاهانه غذا خوردن!)
زیاد غذا خوردن و سنگین شدن معده به دنبالش تنبلی هم دارد! بهتر است که بیشتر از 80 درصد از فضای معده‌تان را پر نکنید! آنقدر غذا نخورید که دیگر از سیری به حالت تهوع برسید! قبل از آن از خوردن دست بکشید. به این صورت در طول روز انرژی  بیشتری خواهید داشت.

پومودورو
به صورت پیوسته کار نکنید. انرژی خود را به بازه‌های کوتاه زمانی تقسیم کنید. هر 25 دقیقه که کار کردید 5 دقیقه به خودتان استراحت بدهید. بعد از هر پومودورو یک استراحت طولانیتر 15 دقیقه‌ای قرار بدهید. بدنتان هم تلاش می‌کند کار کند و هم استراحت می‌کند. آنقدر خسته نمی‌شوید که دلتان بخواهد تنبلی کنید! و به شیوه‌ی خیلی بهتری هم روی کارتان تمرکز خواهید داشت.

تکنیک حمام جنگل
ژاپنی‌ها به این تکنیک خیلی علاقه دارند. شما هم به آن فکر کنید، حتما خوشتان می‌آید! وقت گذراندن در طبیعت است. دیدن گیاهان و بهره گیری از هوا و رنگ و روی خوش آنها باعث می‌شود سطح اضطراب شما پایین بیاید. از نظر روحی و جسمی هم انرژی زیادی خواهید گرفت. فکر نکنید که قرار است در پارک بدوید، خیر! اصلا نیازمند فعالیت بدنی زیادی نیست. همین که دست خودتان را بگیرید و دقایقی در پارک راه بروید برای تمدد اعصاب و روحیه گرفتن شما عالی است. قرار نیست وزنتان را پایین بیاورید یا کالری بسوزانید، قرار است فقط در طبیعت نفس بکشید!

وابی سابی
ژاپنی‌ها این اصطلاح را باب کرده‌اند و معنای آن خیلی قشنگ است. به این معنی که لازم نیست یک کار بی نقص و ایده آل و کامل انجام بدهید. پذیرفتن این که هر کاری، هر فردی نقص و ایرادی دارد خیلی هم زیباست. وقتی به این پذیرش برسید روی مسائل بزرگ فقط تمرکز خواهید داشت و حال بهتری نصیبتان می‌شود.

کایزن
استمرار داشتن در کاری باعث بهبود در آن خواهد شد. خودتان را وقف این نکنید که همه کارها را انجام بدهید و قدم‌های بزرگ بردارید بلکه پله پله جلو بروید و پیشرفت‌های کوچک را در آغوش بگیرید. نتیجه چنین حرکتی رسیدن به یک موفقیت خواهد بود که همیشگی و دائمی است.

شو شین
امان از کمالگرایی! به هر مشکلی که بپردازید یک سر آن به کمال گرایی می‌رسد! نگران این نباشید که هر چیزی را بلد باشید و هر کاری را به صورت کامل انجام بدهید. شو شین افراد مبتدی را تشویق می‌کند که بدون استرس دست به کارهای جدید بزنند و از شکست خوردن نترسند.

کاکه ایبو
یک روزنامه نگار ژاپنی در سال 1904 این تکنیک را به وجود آورد. در واقع سروسامان دادن به مسائل مالی است. برای اینکه بتوانید با خیال راحت مقدار درآمدی را که دارید بودجه بندی کنید تا بدون نگرانی برای رسیدن به هدف‌هایتان نقشه بکشید. از عادات خرج کردنتان مطلع بشوید و اشکالات آن را بشناسید.  
 
مرجع : راهنماتو
برچسب ها: استرس انرژی روحیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها