به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۲۰:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۲۶ ساعت ۱۶:۲۴
کد مطلب : ۴۵۰۸۲۷

کپی برداری کره شمالی از پهپاد‌های آمریکایی

کپی برداری کره شمالی از پهپاد‌های آمریکایی
گروه بین الملل: یک پایگاه آمریکایی نوشت، تصاویری در رسانه اجتماعی چینی «ویبو» از یک بازدید قبلا فاش نشده کیم جونگ اون از دو پهپاد پیشرفته کره شمالی که در ظاهر کاملا شبیه دو پهپاد پیشرفته مشهور ارتش آمریکا هستند، منتشر شده است.
پایگاه آمریکایی «وار زون» نوشت، این پهپاد‌های ارتش کره شمالی که در تصاویر مربوط به بازرسی کیم جونگ اون، رهبر این کشور دیده می‌شوند کاملا کپی برداری شده از دو پهپاد آمریکایی آر. کیو-۴ گلوبال هاک و ام. کیو-۹ ریپر هستند.
به گزارش ایسنا، به نوشته این پایگاه آمریکایی کره شمالی دست به پرتاب آزمایشی یک موشک بالستیک برد متوسط با سوخت جامد و کلاهکی عجیب زد.
حساب کاربری @RupprechtDeino در توئیتر که درباره ارتش چین تحقیق می‌کند نوشت که پهپاد کره شمالی که شبیه به پهپاد آمریکایی آر. کیو-۴ است با مدل Saetbyol-۴ و پهپادی که شبیه به پهپاد آمریکایی ام. کیو-۹ است با نام Saetbyol-۹ شناخته می‌شوند.
انستیتوی بین‌المللی مطالعات راهبردی نوشته است که خبرگزاری حکومت کره شمالی در توصیف پهپاد Saetbyol-۴ آن را به عنوان یک «پهپاد شناسایی استراتژیک» توصیف کرده است. همچنین پهپاد Saetbyol-۹ نیز به صورت یک «پهپاد تهاجمی چند منظوره» توصیف شده است.
خبرگزاری حکومت کره شمالی نخستین بار در ژوئیه ۲۰۲۳ از این دو پهپاد رونمایی کرده و ویدیو‌های کوتاهی که آن‌ها را حین پرواز کردن نشان می‌داد، منتشر کرد.
در ۲۶ ژوئیه ۲۰۲۳ هر دو پهپاد در جریان حضور کیم جونگ اون به همراه سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در نمایشگاه تسلیحات و تجهیزات نظامی ۲۰۲۳ پیونگ یانگ رسما رونمایی شدند.
به نوشته پایگاه آمریکایی وار زون، توانمندی‌های دقیق این پهپاد‌های کره شمالی تا حد زیادی ناشناخته بوده و جزئیات کمی درباره آن‌ها منتشر شده است.
این پایگاه آمریکایی گمانه زنی کرد: «جزئیاتی درباره ویژگی‌های پهپاد شبیه به آر. کیو-۴ یا حتی ماموریتی که این پهپاد برایش در نظر گرفته شده ارائه نشده است. اما شباهت زیادی به پهپاد آمریکایی آر. کیو-۴ حکایت از توان پرواز در ارتفاع بالا دارد. این احتمال با اتکا به فاکتور‌ها و عملکرد‌های مربوط به موتور پهپاد وجود دارد که بتواند در فواصل طولانی پرواز کند. پهپاد آر. کیو-۴ای دارای دوام پروازی بیش از ۳۰ ساعت با ماموریت اطلاعاتی، شناسایی و تجسسی بوده و مجهز به سنسور‌های متنوع شامل سنسور اطلاعات تصویری، سنسور اطلاعات سیگنالی و سنسور‌های تعیین اهداف متحرک است.»
این پایگاه آمریکایی گمانه زنی کرد: «تصاویر ماهواره‌ای از پهپاد Saetbyol-۹نشان می‌دهد که دارای طول ۶۵ فوت است در حالی که طول بال پهپاد ام. کیو-۹ معادل ۶۶ فوت است. با وجود آنکه پهپاد ام. کیو-۹ مجهز به موتور توربو جت پروانه دار بوده و هم برای ماموریت‌های شناسایی و تجسس و هم ماموریت حمله استفاده می‌شود پهپادی که کره شمالی از روی آن شبیه سازی کرده با دو نوع موشک متفاوت به روی شش پایه در زیر بالهایش به نمایش در آمد. یکی از این موشک‌ها بسیار شبیه به موشک آمریکایی ای. جی. ام-۱۱۳ هلفایر است. این نوع موشک به روی پهپاد ام. کیو-۹ آمریکایی و دیگر هواپیما‌ها استفاده می‌شود.»
در یک ویدیوی منتشر شده از پهپاد کره شمالی که مشابه آر. کیو-۹ است، این پهپاد اقدام به شلیک یک جفت موشک بسیار شبیه به موشک‌های هلفایر می‌کند، اما اعتبار این ویدیو تایید نشده است.
پایگاه وار زون ادعا کرد: «این که کره شمالی توانسته باشد برخی از مولفه‌ها و سامانه‌های فرعی واقع در بطن توانمندی‌های این پهپاد‌های آمریکایی را کاملا کپی برداری کرده باشد غیر ممکن است و سنسور‌های پیشرفته پهپاد‌های ام. کیو-۹ و آر. کیو-۴ آمریکا فراتر از دسترسی پیونگ یانگ حتی در صورت بهره بردن از جاسوسی هستند.»
برچسب ها: کره شمالی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها