به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۳۰ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب : ۴۵۱۲۲۷

دولت پشت فرمان گرانی خودرو

دولت پشت فرمان گرانی خودرو
گروه اقتصادی: رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با بیان اینکه دولت از اشتباهات گذشته در بازار خودرو درس نگرفته و مجدد در حال تکرار آن است، گفت: طرح فروش خودرو در حاشیه بازار قیمت دنا را به یک میلیارد رساند.

به گزارش،اقتصادآنلاین سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در خصوص دلایل افزایش قیمت خودرو طی دی ماه گفت: سیاستگذاران همان اشتباهی که سال ۹۷ انجام دادند را مجدد مرتکب شده اند؛ آن سال هم گفتند خودروسازان بدهی انباشته زیادی دارند و اگر قیمت خودرو افزایش پیدا نکند، توان ادامه ندارند و از این دست صحبتها و بنابراین در نتیجه اشتباهی که در زمان وزارت آقای رحمانی رخ داد، دوباره بعد از ۵ سال تکرار شده و باعث افزایش قیمتها شده است.وی افزود: آن موقع اعلام خبر فروش خودرو در حاشیه بازار سبب شد تا پراید ۲۰ میلیونی به ۴۰ و ۲۰۶ از ۳۸ به ۷۰ میلیون تومان برسد.

موتمنی با تاکید بر این که خودرو کالایی سرمایه‌ای شده و هر سخن مثبت یا منفی بر بازار آن تاثیر می‌گذارد، گفت: قیمت دنا به یک میلیارد تومان رسیده، با فروش خودرو ۵ درصد زیر حاشیه بازار، قیمت دنا ۹۵۰ میلیون تومان می‌شود و این کاهش قیمت چندان در قدرت خرید مردم تاثیر ندارد.

وی با اشاره به این که خودروسازان ابتدا باید خودروهایی را که تا سال بعد پیش فروش کرده اند را تحویل دهند و چگونه با وجود این تعهدات، امکان فروش مازاد دارند، گفت: از زمانی که خبر فروش خودرو در حاشیه بازار مطرح شد قیمت خودرو رشد کرد؛ البته موج افزایش قیمت ها از اوایل شهریور ماه به دلیل عرضه قطره چکانی خودرو آغاز شده بود و ابتدا پژو فاکتور نمی شود و بعد هم کم کم خودروهایی مانند ۲۰۷ و دنا و محصولات سایپا اضافه شدند.

موتمنی در مورد روند قیمتی خودرو از ابتدای سال گفت: اوایل سال خودرو فاکتور نشد و افزایش قیمت رخ داد. اواسط برج ۲ شروع کردند با فاکتور کردن و قیمت ها تا یک ماه بعد ۳۰ درصد کاهش یافت. از برج ۵ به بعد هم عرضه کم شد و مجدد قیمت ها صعودی شد. تجربه ثابت کرده است هر موقع قیمت خودروهای داخلی افزایش می یابد تاثیرش را در رشد قیمت مونتاژی ها و وارداتی ها نیز می گذارد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در مورد میزان افزایش قیمت خودرو در یک ماه گذشته نیز گفت: در همه ماشین ها افزایش قیمت داشته ایم، کوئیک که ۳۴۶ میلیون تومان بود، ۳۹۰ را رد کرده است. دنا معمولی که تا مدت ها ۸۱۰ بود به بالای ۹۳۰ و دنا پلاس به یک میلیارد تومان رسیده است.

موتمنی ادامه داد: پژوپارس که ماه ها بود در رنج ۵۰۰ میلیون تومان بود تقریبا ۵۹۰ میلیون تومان شده است، هایماS۷ در سه ماه اخیر فاکتور نشد و به یکباره از یک میلیارد و ۳۵۰ بود به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسید.
وی در خصوص پیش بینی روند قیمت ها تا شب عید نیز گفت: بازاری یک نیازی دارد که اگر آن تامین شود، هیچ گاه افزایش قیمت رخ نمی دهد. وقتی نمی توانیم نیاز بازار را تامین کنیم تنظیم بازار صورت نمی‌گیرد و وضعیت فعلی رخ می دهد.این فعال حوزه خودرو در پایان گفت: ما اصلا مخالف آزادسازی قیمت نیستیم، اما زمانی باید اتفاق بیفتد که واردات توسط هر شخص حقیقی و حقوقی آزاد باشد نه این که فقط حقوقی ها بتوانند خودرو وارد کنند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها