به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۱:۵۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۰۲ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب : ۴۵۱۶۶۳

«هراس از بیکاری ناگهانی» چالش امروز معلمان خرید خدماتی

«هراس از بیکاری ناگهانی» چالش امروز معلمان خرید خدماتی
گروه جامعه: معلمان خریدخدمات پس از یک دهه خدمت هنوز تبدیل وضعیت نشده‌اند، این درحالی است که وقتی در سال ۹۳ به امید استخدام در دستگاه تعلیم و تربیت وارد این شغل شدند، قرار بر این بود که ظرف دو سال وضعیت آن‌ها مشخص شود.
 
به گزارش ایلنا، براساس مصوبه کمیسیون تلفیق مقرر شد تا ۶ ماه اول سال برنامه هفتم نیروهای خرید خدمت آموزشی به قرارداد کار معین تبدیل شوند. شاید این اتفاق در همین بازه زمانی مذکور بیفتد و شاید در آینده شرایط معلمان خریدخدمات تغییر کند، اما چطور می‌توان به چنین مصوباتی اتکا کرد، وقتی که سازمان اداری استخدامی و وزارت آموزش و پرورش تمایلی به ایجاد امنیت شغلی برای این افراد ندارد و هر روز و هر ماه و هر سال، وعده‌های مشابهی به معلمان داده‌اند که به هیچ کدام جامه عمل نپوشیده‌اند. وعده روزهایی که ظاهرا قرار نیست هرگز از راه برسد برای معلمی که ماه‌هاست حقوق نگرفته، بیمه درستی ندارد و از مزیت‌های شغل معلمی محروم است، نه نان می‌شود و نه آب.

در این گزارش با تعدادی از معلمان خریدخدمات گفت‌وگویی داشتیم و در خصوص دل‌نگرانی‌های آن‌ها که ناشی از ناامنی شغلی طولانی مدت است، صحبت کردیم. در ادامه شرح آن را می‌خوانید:خانم هاشم‌زاده؛ یکی از معلمان خرید خدمات استان تهران  در مورد مشکلاتی که موجب نارضایتی آن‌ها شده است، توضیح داد: سال قبل یعنی در دوران وزارت یوسف نوری در آموزش و پرورش، مجوزی گرفته شد تا ۶ هزار و ۳۸۲ نفر از معلمان خریدخدمات به صورت قرارداد کارمعین به ادامه همکاری بپردازند. 

این معلم در ادامه بیان کرد: در این مجوز قرار بود، بالغ بر ۳ هزار نفر از معلمان خرید خدمات را به قراردادکارمعین تبدیل وضعیت کنند و بقیه مجوز برای معلمان طرح امین و شهید بهنام و… بود. ظاهرا یکی از نیروهای استانداری گیلان در خصوص این قضیه به دیوان عدالت شکایت می‌کند و می‌گوید چرا زمانی که در سیستم آموزش و پرورش نیروی ساماندهی شده داریم، نیروهایی از بیرون دستگاه جذب شده‌اند؟ در نهایت شکایت این فرد به دیوان عدالت اداری می‌رود و بعد از آن که رای به ضرر ما بود، وزارت آموزش و پرورش ادعا می‌کند که به کلی از این قضیه بی‌خبر بوده است! ما باور نمی‌کنیم مگر می‌شود که در خصوص موضوع مهمی مانند تبدیل وضعیت معلمان خرید خدمات، رای از دیوان عدالت صادر شود و وزارتخانه خبردار نشود؟! 

هاشم زاده تاکید کرد: در نهایت این شکایت و رای دیوان موجب ابطال مجوز ادامه کار خرید خدمات‌ها در قالب قراردادکارمعین می‌شود. این مجوز به صورت ۱۲ ماهه بوده و می‌گویند معاونت منابع انسانی وقت تعهد داده و قرارداد را ۹ ماهه امضا کرده بود. پیگیری‌های ما در خصوص این مشکل با وجود اینکه رای هیات عمومی هم داشتیم، در نهایت موفقیت‌آمیز نبود و مجوز لغو شد. 

به گفته این معلم خرید خدمات ۳ هزار و ۸۰۰ معلم خرید خدمات شامل این مجوز بودند، در حالی که  همه فکر می‌کردند که فقط برخی موارد خاص را مشمول می‌شود در حالی که اینطور نبود. او تصریح کرد:‌ با باطل شدن مجوز کار معلمان خریدخدمات، ما مشکلات زیادی پیدا کرده‌ایم و وزارتخانه می‌گوید به سازمان اداری استخدامی درخواست مجوز به کارگیری خریدخدمات آموزشی در قالب قراردادکارمعین را داده ایم. در واقع آموزش و پرورش نمی‌خواست ما را استخدام کند، فقط قرار بود به صورت قراردادکار معین همکاری با خریدخدمات آموزشی را ادامه دهد. 

۴ ماه کار بدون حقوق و بیمه
هاشم زاده ادامه داد: ۷ ماه است که ما دوندگی کرده‌ایم و در نهایت به ما گفته‌اند امور اداری استخدامی ۴ هزار مجوز برای قراردادکارمعین داده است و آموزش و پرورش قبول نکرده‌ و گفته‌اند یا همه یا هیچکس. در واقع بیش از ۲۶ هزار معلم خرید خدمات در کشور وجود دارد و آموزش و پرورش خواسته برای همه این معلمان مجوز صادر شود، اما سازمان اداری استخدامی نپذیرفته است. 

او مدعی شد:‌ ۴ ماه است که معلمان خرید خدمات در برخی استان‌ها نه حقوق گرفته‌اند و نه بیمه داشته‌اند. فقط برای تعداد معدودی از خرید خدمات‌ها در بعضی از استان‌ها بیمه یک ماهه واریز شده است، ولی آن‌ها نیز حقوق نگرفته‌اند. وعده داده‌اند که ۳ ماه حقوق ما واریز می‌شود. 

این معلم اضافه کرد: گفته شده است که خرید خدمات تخلف است، اما باز هم مجوز می‌دهند که ما در همین حالت باقی بمانیم!او گفت: بارها گفته‌ایم که چرا در شرایط کمبود شدید معلم، به جای ایجاد امنیت شغلی و انگیزه در معلمان، بیشتر موجب نگرانی ما می‌شوید؟ متاسفانه به ما می‌گویند شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای عدالت آموزشی به وجود آزمون برای استخدام تاکید دارد. ما خرید خدماتی‌ها نیز مشکلی با آزمون نداریم، اما همین حالا آموزش و پرورش نیروهای سازماندهی نشده زیادی دارد و ابتدا باید نیروهای داخلی خود را ساماندهی کنند.

تکلیف نیروهای خریدخدمات بعد از ۱۰ سال روشن نشده است
براساس گفته های هاشم زاده؛ هنوز تکلیف نیروهای خریدخدمات بعد از ۱۰ سال روشن نشده و آموزش و پرورش باز هم از بیرون دستگاه نیرو جذب می‌کند. او در این رابطه عنوان کرد: ما بارها درخواست کردیم از ما به صورت مجزا امتحان بگیرند، ولی تاثیری نداشت. حتی برای تبدیل وضعیت به قراردادکارمعین می‌گفتند ارزیاب‌های ما شما را ارزیابی خواهند کرد و اگر موفق بودید پذیرفته می‌شوید. سوال من اینجاست که اگر واقعا معلم خرید خدمات خوب نیست چرا ۱۰ سال است کلاس‌های درس را دست ما سپرده اید؟ ظاهرا آموزش و پرورش از ما استفاده ابزاری می‌کند و ما را فقط در نقش کلاس پر کن می‌بینند که بگویند کلاس‌های درس خالی از معلم نیست. 

هاشم زاده بیان کرد: همین حالا حتی اگر شرایط قراردادکارمعین هم درست شود، باز هم مشکلاتی وجود دارد و طبیعتا همه خریدخدمات‌ها را که قبول نمی‌کنند. فکر می‌کنید وضعیت معلمانی که ۱۰ سال کار کرده‌اند و سابقه بیمه درستی ندارند در صورتی که حالا در سن مثلا ۴۰ سالگی کنار گذاشته می‌شوند چه خواهد شد؟ مدام می‌گویند معلم‌ها سه ماه تابستان تعطیل هستند، ولی خبر ندارند که ما همکارانی داریم که باردار می‌شوند و از ترس اینکه کلاس را از دست ندهند، با همان وضعیت بارداری تا آخر سال سعی می‌کنند به مدرسه بیایند، چرا که خریدخدمات‌ها مرخصی زایمان ندارند، بیمه ما بلاتکلیف است وضعیت حقوق هم که می‌بینید همین حالا ۴ ماه شده که حقوق نگرفته ایم. 

در ادمه هاشم زاده تاکید کرد: هرگاه مطالبه‌گری می‌کنیم به ما می‌گویند بحث حقوق را وسط نکشید اگر از حقوق بگویید نمی‌توانیم قرادادکارمعین را برایتان درست کنیم و مجبوریم فقط همان حقوق‌تان را جور کنیم. وزرا به اسم تبدیل وضعیت خریدخدمات‌ها در مجلس رای می‌آورند و بعد که رای آوردند، هرجایی می‌روند مدام می‌گویند جذب معلم فقط از طریق آزمون! وزیر می‌گوید بالغ بر ۷۰ هزار نیرو وارد می‌کنیم و ۲۰ هزار نفر هم از دانشگاه فرهنگیان قرار است افزوده شود. پس تکلیف ما چه می‌شود؟ 

او اضافه کرد:‌ همین حالا نیروهای تکمیل ظرفیت را از آزمون استخدامی ماده ۲۸ وارد آموزش و پرورش کرده اند. تکمیل ظرفیت‌ها چه کسانی هستند؟ همان افرادی که در آزمون استخدامی از نظر علمی و در مصاحبه قبول نشده‌اند. بعد با تکمیل ظرفیت، چنین نیروهایی سرکلاس می‌روند و به راحتی استخدام می‌شوند و ما معلمان خریدخدمات پس از ۱۰ سال بلاتکلیف مانده‌ایم.

قرار نیست تبدیل وضعیت شویم 
هاشم زاده گفت: ما چرا روی قرادادکارمعین اصرار داریم؟ برای اینکه ۱۲ ماهه قرارداد بسته شود تا تابستان هم حقوق داشته باشیم، ولی الان کاری که شده، این است که نه تنها در ایام سال تحصیلی مثل همین حالا حقوق نداریم که تابستان‌ها هم حقوقی به ما واریز نمی‌شود. حقوق ما فقط ۶ میلیون است و آن را هم پرداخت نمی‌کنند و وقتی هم واریز می‌شود، گاهی کمتر از حدی هست که باید باشد. 

در ادامه یکی دیگر از معلمان خریدخدمات؛ خانم مهدی زاده به شرح شرایطش پرداخت و گفت: ما از سال ۹۳ با توجه به کمبود نیروی دولت به واسطه قانون به عنوان خریدخدمات مشغول کار شدیم و  و قرار شده بود طی آزمونی نیروها جذب شوند، ولی در برخی استان‌ها آزمون گرفته نشد و برخی از معلمان با آزمون وارد کار شدند. ما از سال ۹۳ تا کنون در مناطق کمتر برخوردار تدریس می‌کنیم و به مناطقی برای تحصیل می‌رویم که معلمان دولتی نیز حاضر نیستند در این روستاها تدریس داشته باشند.

گاهی ۳ تا ۴ ساعت در راه هستیم تا به مدرسه برسیم و ۴ ساعت دیگر هم طول می‌کشد تا برگردیم. در واقع خرید خدماتی‌ها با کمترین امکانات بیشترین تدریس را دارند. این شرایط را با وجودعدم دریافت حقوق تحمل می‌کنیم به این امید که وزارتخانه شرایط ما را تغییر دهد و به صورت قراردادکارمعین به همکاری با ما ادامه بدهد، ولی در تازه‌ترین مذاکراتی که داشتیم کاشف به عمل آمد از این خبرها نیست. 

مهدی زاده تاکید کرد: سازمان اداری استخدامی حاضر نیست نیرویی که ۱۰ سال سابقه کار داشته را قراردادکارمعین کند ولی حاضر است افرادی که هیچ سابقه کاری یا تحصیل مشترکی ندارند را با اطمینان خاطر از طریق ماده ۲۸ بکارگیری کنند و چشمشان را روی هزار ساعت بدوخدمت و ضمن خدمت نیروهای خرید خدمات و تجربیات ما می‌بندند. 

با این وضعیت شغلی ناامن چطور می‌توانم برای ازدواج اقدام کنم؟
او با بیان اینکه سال گذشته مجلس طرحی را تصویب کرد و معلمان نهضتی در این آزمون شرکت کردند و متاسفانه خیلی از آن‌ها نتوانستند از این آزمون سربلند بیرون بیایند و این اتفاق وجهه ما را هم خراب کرد و حاضر به برگزاری امتحان مجزا برای خریدخدمات‌ها نیستند، گفت: به ما می‌گویند اگر واقعا با سواد هستید در آزمون ماده ۲۸ شرکت کنید. چرا خرید خدماتی‌ها باید در آزمون ماده ۲۸ شرکت کنند که سهمیه آن در استان‌ها یکی نیست؟ استانی که من می‌توانم در آزمونش شرکت کنم ۳۸۰ نیروی خرید خدمات وجود دارد، ولی در سهمیه استخدام از طریق ماده ۲۸ حدود ۲۰۰ نفر نیرو هم نمی‌گیرند.

حق خریدخدمات‌ها در این بین چه می‌شود؟ متاهل‌ها یک امتیازی دارند و از طرفی بچه‌های بومی تهران امتیاز بومی ندارند چون مرکز استان است. خیلی موارد دیگر هم هست که حق یک معلم مجرد خرید خدمات در آن لحاظ نشده است. به جای اینکه به مجرد امتیاز بدهند تا انگیزه پیدا کند تا ازدواج کند و فرزندآوری داشته باشد، هر امتیازی هست به متاهل‌ها می‌دهند. من با این وضعیت شغلی ناامن چطور می‌توانم برای ازدواج اقدام کنم؟ 

مهدی زاده در ادامه با اینکه معلمان خرید خدمات تلاش می‌کنند بهترین کیفیت کاری را داشته باشند و در اکثر موارد از افرادی که شرایط شغلی ثابت شده‌ای دارد نیز انگیزه‌مند‌تر هستند، توضیح داد: ما معتقدیم که باید خرید خدماتی‌ها در آزمونی با یکدیگر رقابت کنیم، ولی این را نپذیرفتند و باز گفتیم که پس از قبولی در این آزمون حتی حاضریم در دانشگاه فرهنگیان پودمان بگذرانیم و در آزمون اصلح که افراد استخدامی ماده ۲۸ در آن شرکت می‌کنند، هم شرکت کنیم، ولی به این ایده توجهی نشد. واقعا نمی‌دانیم باید چه کاری انجام بدهیم تا ما را قبول کنند ما حتی گفتیم اگر در این آزمون قبول نشدیم کنار می‌کشیم. او اضافه کرد: معاون اول رئیس جمهور نیز به رئیس سازمان اداری استخدامی در این رابطه نامه زد و محمد وحیدی نماینده مجلس نیز برای حل مشکل ما پا پیش گذاشتند، ولی هنوز اتفاقی نیفتاده است. 

بر اساس قانون باید تبدیل وضعیت می‌شدیم
آقای زاهدی یکی دیگر از معلمان خریدخدمات با تاکید بر اینکه مشکل اصلی معلمان خریدخدمات فقط پرداخت حقوق نیست، اضافه کرد: پرداخت حقوق ما که همیشه مشکل داشته و از ابتدا هم به صورت قطره چکانی و با تاخیر و کم و کاست حقوق می‌گرفتیم. بنابراین مسئله ما ۶ ماه یک بار حقوق گرفتن نیست و با این حال سر کلاس‌های درس حاضر می‌شدیم. 

او ادامه داد: ما به دنبال تعیین تکلیف وضعیت کاری خودمان هستیم و می‌خواهیم کمی امنیت شغلی برای ما ایجاد شود. ۱۰ سال است که خریدخدمات‌ها با مجوز دولت به کارگیری شده‌اند و در مناطق کمتر توسعه یافته مشغول به کار شده‌ایم، اما به یک شرط، اینکه یک یا دو سال تکلیف نیرو مشخص شود یعنی یا بگویند مرخص هستید و دیگر به شما نیاز نداریم یا تبدیل وضعیت برایش ایجاد کنند. این تبدیل وضعیت می‌تواند قراردادکارمعین و پیمانی باشد که در این سال‌ها چنین اتفاقی نیفتاد. 

زاهدی عنوان کرد: تابستان گذشته زمانی که یوسف نوری وزیر بود تفاهم شد که در آزمون استخدامی ماده ۲۸ برای آموزگاری و دبیری ۱۹ هزار ردیف از ۲۸ هزار ردیف استخدامی که به آموزش و پرورش اختصاص داده بودند برای تبدیل وضعیت معلمان خریدخدمات در نظر گرفته شود. در سال تحصیلی قبل ردیف بودجه مشخصی داشتیم و با اینکه حقوق ما بازهم قطره چکانی واریز می‌شد، ولی لااقل ریف بودجه مشخص داشت، امسال ولی ردیف بودجه خریدخدمات را در ردیف بودجه سالانه وزارتخانه ادغام کردند و در واقع ردیف بودجه‌ای که برای ما در نظر داشتند کاملا گم شد، چرا که ظاهرا می‌خواستند خریدخدمات جمع شود. 

خریدخدمات‌ها در آزمون استخدامی امتیازی نداشتند
این معلم خریدخدمات خاطرنشان کرد: وقتی وزارت یوسف نوری به پایان رسید و میرکاظمی هم از سازمان برنامه و بودجه رفت، فرایند آزمون استخدامی به دوره وزارت رضامراد صحرایی رسید و وقتی آزمون برگزار شد. فقط ۳ هزار نفر از معلمان خریدخدمات در آموزگاری و دبیری تبدیل وضعیت شدند.

زاهدی افزود: متاسفانه مدام می‌گویند برای خرید خدماتی‌ها در آزمون استخدامی امتیاز در نظر گرفتیم در حالی که واقعا اینطور نبود و هیچ امتیاز خاصی قائل نشدند و فقط شرط سن و کد رشته را برای همه متقاضیان برداشتند و دایره شمول به ۴۰۰ هزار نفری که می‌خواستند در این آزمون شرکت کنند رسید پس کسی به ما خریدخدماتی‌ها امتیازی نداد! در واقع شرایط جدید به اسم ما و به کام دیگران بود. 

۲۰ هزار نیروی خریدخدمات نبودند، بحران کمبود نیرو در آموزش و پرورش تمام نمی‌شد
به گفته این معلم؛ وقتی تعداد زیادی از خریدخدماتی‌ها را کنار گذاشتند، به واسطه کمبود معلم ایجاد شده مجبور شدند بیش از ۳ هزار نیرویی که در آزمون قبول شده بودند نیرو بگیرند در واقع نه تنها خریدخدمات کم نشد، بلکه برای رفع این مشکل خریدخدماتی‌های بیشتری بکارگیری شدند. او در همین رابطه توضیح داد: ۲۰ هزار نیروی خریدخدمات اگر نبودند بحران کمبود نیرو در آموزش و پرورش تمام نمی‌شد و حتی شدیدتر هم می‌شد.

زاهدی عنوان کرد: البته ما بررسی‌های زیادی داشتیم و مبتنی بر آنچه شنیده‌ایم، ادامه داشتن فعالیت نیروهای خرید خدمات با این وضعیت به نفع ما نیست در واقع ما فکر می‌کنیم سیاستی که آموزش و پرورش در پیش گرفته به این صورت است که نیروهای خریدخدمات را بکارگرفته‌اند تا این سال تحصیلی را بدون چالش از سر بگذرانند و بعد از آن، وقتی آزمون استخدامی پیش رو (اسفندهای ۱۴۰۲) را از سر گذراندند و با جذب از دانشگاه فرهنگیان در مجموع ۹۰ هزار معلم وارد آموزش و پرورش شدند، احتمالا پیش بینی کرده‌اند که دیگر نیازی به خریدخدمات‌ها ندارند.

مجلس طی ۴ سال هیچ مصوبه‌ای برای تعیین تکلیف خریدخدمات‌ها نداشت
این معلم خاطرنشان کرد:‌ همکاران ما به جایی رسیده‌اند که زندگی برخی آن‌ها متلاشی شده است، چرا که فکر می‌کنند عمرشان تباه شده است. ضمن اینکه همکاران خرید خدماتی بیمه ندارند و در راه‌های طولانی که تا رسیدن به محل خدمت طی می‌کنند مواردی بوده که دچار سانحه شده‌اند.

او اظهار کرد:‌ نمایندگان برای کسب رای در دوران انتخابات وعده‌های زیادی می‌دهند، ولی اصلا عمر مجلس به تغییر شرایط ما قد نمی‌دهد. ما از مجلسی که طی ۴ سال هیچ مصوبه‌ای در ارتباط با خریدخدماتی‌ها نداشته در روزهای آخر چه کاری از دستش برمی آید؟ بنابراین ما کاملا ناامید هستیم و با همین شرایط سرکار می‌رویم. 

براساس گفته های زاهدی؛ سال گذشته از ۱۷ فرهنگی برتر کشور، سه نفر اول از نیروهای خریدخدماتی آموزش و پرورش بودند. او تاکید کرد: در واقع نیروهای خریدخدمات اتفاقا نیروهای باکیفیتی هستند. در استان‌ها ارزیاب‌ها گزارش‌هایی می‌دهند که در تمام این گزارش‌ها می‌توانید از رضایتمندی مدارس از کار معلمان خریدخدمات کسب اطلاع کنید. نمیدانم چرا مسئولان وعده‌های بی‌سرانجام می‌دهند؟ وقتی هیچ راهکاری در مورد تبدیل وضعیت معلمان خرید خدمات وجود ندارد، به چه دلیل امید واهی به ما می‌دهند؟
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها