به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۱۰ ساعت ۱۸:۰۹
کد مطلب : ۴۵۳۲۹۷

دفاع دفتر حقوق بشر سازمان ملل از سفر به ایران

گروه سیاسی: همزمان با افزایش درخواست‌ها از ندا الناشف، معاون کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل به ایران مبنی بر تجدیدنظر در این سفر، یک مقام عالی دفتر حقوق بشر سازمان ملل از این برنامه سفر او دفاع کرد.
ندا الناشف، معاون کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل
ندا الناشف، معاون کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل
فعالان و نهادهای مستقل و حقوق بشری بیشتری با نزدیک شدن زمان سفر ندا الناشف، معاون کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل به ایران، از او خواسته‌اند شرایط سفر خود را تغییر داده یا در زمان آن تجدید نظر کند. این در حالی است که مارتا هورتادو، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل گفت که هدف از سفر ندا الناشف به ایران بررسی وجود «فرصت برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران» است.
او گفت که «وضعیت حقوق بشر در ایران وخیم است و بنابراین مهم است که به دنبال راه‌هایی برای گفت‌وگو درباره این نگرانی‌ها باشیم. ما باید تلاش کنیم ببینیم آیا فرصتی برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران وجود دارد یا خیر. این هدف از سفر معاون کمیساریای عالی است.» دفاع از این سفر در شرایطی صورت می‌گیرد که جمعی از خانواده‌های پرواز اوکراینی امروز سه‌شنبه، ۱۰ بهمن‌ماه، با انتقاد کنایه‌آمیز از این سفر، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به خانم الناشف نوشته‌اند: «در این اردوگاه بزرگ ایران گروگان‌های بسیار زیادی هستند که می‌خواهند شما را ببینند.»
ندا الناشف، معاون کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، قرار است از ۱۳ تا ۱۶ بهمن‌ماه در سفری برنامه‌ریزی‌شده برای بررسی دو موضوع که به طور رسمی «اعدام» و «حقوق زنان» اعلام شده به ایران سفر کند. پیش از این راوینا شامداسانی، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل، در، در واکنش به نظر فعالان حقوق بشر مبنی بر «بی‌فایده» بودن ارتباط سازمان‌های حقوق‌ بشری با حکومت ایران گفته بود که این نهاد فکر نمی‌کند که حرف نزدن کمکی به این وضعیت بکند. او تأکید کرده بود: «ما همواره از ارتباط حمایت می‌کنیم، چون جایگزین آن، صحبت نکردن است. ما نیاز داریم تا از همه ابزاری که در اختیار داریم استفاده کنیم که بتوانیم از حقوق بشر در کشورهای مختلف محافظت کنیم. از همین رو هم ما در سازمان ملل همواره مدافع ارتباط و استفاده از همه ابزار هستیم.»
 
برچسب ها: حقوق بشر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها