به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۱:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۱۲ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب : ۴۵۳۴۸۸

تاثیر شوک ارزی اخیر بر بازار خودرو

تاثیر شوک ارزی اخیر بر بازار خودرو
گروه اقتصادی: قیمت خودرو در 14روز گذشته به طور میانگین ۳.۳درصد افزایش را تجربه کرده است. بیشترین رشد قیمت مربوط به خودروهای وارداتی کارکرده با میانگین رشد ۷.۱درصدی بوده که رکورددار رشد قیمت در دو هفته گذشته بوده‌اند.
روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: افزایش بهای ارز و ناآرامی‌ها در منطقه را می‌توان از مهم‌ترین علل روند افزایشی قیمت خودرو دانست. از این بین خودروهای وارداتی به طور میانگین ۷.۱درصد، محصولات داخلی به طور میانگین ۲۰میلیون تومان معادل ۳.۳درصد و خودروهای مونتاژی ۲۹میلیون تومان معادل ۱.۸۷درصد رشد قیمت را تجربه کرده‌اند. در برخی از محصولات وارداتی رشد قیمت محقق شده تا یک‌میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان نیز می‌رسد.
روند رشد قیمت خودرو از حدود یک ماه پیش و با خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو آغاز شد؛ اما قطعا شوک حاصل از خروج شورای رقابت نمی‌تواند تا یک ماه بازار خودرو را تحت تاثیر خود قرار دهد. همچنین موضوع مجوز فروش ۱۲۰هزار دستگاه خودرو با قیمت حاشیه بازار نیز از عواملی بود که از آن به عنوان یکی از علل موثر در روند رشد قیمت نام برده می‌شد.
گویا توافقاتی بین خودروسازان، قطعه‌سازان و وزارت صمت برای فروش ۱۲۰هزار دستگاه خودرو به قیمت ۵درصد کمتر از بازار انجام شده بود تا خودروسازان بتوانند بخشی از بدهی خود به تولیدکنندگان قطعه را پرداخت کنند.
با این وجود طی هفته‌های گذشته بارها اجرایی شدن این طرح مورد تکذیب قرار گرفت و می‌توان گفت دیگر هیجانات مربوط به این خبر فروکش کرده است.
هنوز شاهد هستیم که روند رشد قیمت در بازار ادامه‌دار است. بنابراین می‌توان گفت این هیجانات درصد زیادی از علل رشد قیمت را به خود اختصاص نداده بودند و این وضعیت اقتصاد کلان کشور و فاکتورهایی مانند تورم و همچنین تصمیمات کلان سیاسی و اقتصادی در سطح بین‌المللی است که می‌تواند بیش از هر چیز بازار خود را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

 
برچسب ها: بازار خودرو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها