به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۱۴ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب : ۴۵۳۸۰۳

متهم ردیف اول نقص در شنوایی بشناسیم

متهم ردیف اول نقص در شنوایی بشناسیم
گروه سلامت:مدیر بیماستان فوق کودکان اکبر از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: عفونت گوش که گاهی با نام اوتیت حاد نیز شناخته می‌شود، شایع‌ترین علت گوش‌درد است که به علت التهاب در گوش میانی ایجاد می‌شود و ازآنجاکه عفونت گوش یک بیماری خود محدود شونده است، بنابراین درمان آن بر پایه‌ کنترل درد، رفع علائم آزاردهنده و نظارت بر روند بهبودی است.
 
به گزارش بهداشت نیوز، دکتر کشت مندی با بیان اینکه التهاب یا عفونت گوش میانی اغلب هنگامی آغاز می شود که عفونت های ایجاد کننده گلو درد، سرماخوردگی یا سایر عفونت های تنفسی به گوش میانی انتشار می یابند، گفت: این عفونت ها ممکن است ویروسی یا باکتریایی باشند.

متخصص بیماری های کودکان با بیان اینکه عفونت گوش میانی به دو نوع عفونت گوش میانی حاد و نوع دوم، عفونت گوش میانی همراه با ترشح یا گوش چسبناک تقسیم می شود خاطر نشان کرد:  در عفونت گوش میانی حاد، بخش هایی از گوش عفونی و متورم و مایع و مخاط در داخل گوش محبوس می شوند و  در اوتیت میانی همراه با ترشح ( مایع ) یا گوش چسبناک، حتی پس از رفع عفونت، مایع و مخاط در داخل گوش محبوس باقی می ماند که می تواند بسیار دردناک باشد.
 
وی عونت گوش میانی در کودکان زیر سه سال شایعتر دانست و در ادامه افزود: بعد از سه سالگی از شیوع عفونت کاسته میشود تا مجددا در سنین 6-5 سالگی یا بدو ورود به مدرسه ممکن است شیوع آن مختصر افزایش یابد.
دکتر کشت مندی با اشاره به اینکه علایم عفونت گوش معمولا به سرعت بروز می‌کند، خاطر نشان کرد: درد گوش خصوصا هنگام دراز کشیدن، احساس کشیده شدن گوش، دشواری در به خواب رفتن، گریه کردن بیش از حد معمول، تحریک پذیری بیش از حد، دشواری در شنیدن یا پاسخ به صداها، از دست رفتن حس تعادل، تب 38 درجه سانتی گراد یا بالاتر، بیرون آمدن مایعات از گوش، سردرد و از دست دادن اشتها از علائم عفونت گوش به شمار می رود.

رئیس کلینیک ویژه بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر  با اشاره به اینکه در صورت عدم درمان این بیماری امکان نقص در شنوایی، کندی رشد و تاخیر در شروع به صحبت کردن، انتشار عفونت به اطراف گوش و پارگی پرده صماخ وجود دارد تصریح کرد: پیشگیری از عفونت گوش می تواند تا حدود زیادی کودک را از خطرات ناشی از عفونت گوش در امان نگه دارد.

مدیر بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر آموزش بهداشت فردی، مراقبت در منزل در زمان بیماری( عدم حضور کودک در مکان‌های نگهداری گروهی کودکان مثل مهدهای کودک)، دور نگه داشتن کودک از دود سیگار، تغذیه کودک با شیر مادر در سنین شیرخوارگی، انجام واکسیناسیون کودکان طبق برنامه و تغذیه مناسب را از موارد مهم در پیشگیری از عفونت گوش در کودکان دانست.
برچسب ها: شنوایی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها