به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۷ - ۱۹:۳۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۱۴ ساعت ۱۷:۵۸
کد مطلب : ۴۵۳۸۳۴
در پاسخ به پیشنهاد وقفه در جنگ

رهبران گروه حماس دچار اختلاف شده‌اند

یحیی سنوار (راست) و اسماعیل هنیه در عکسی مربوط به سال ۲۰۱۹ در غزه
یحیی سنوار (راست) و اسماعیل هنیه در عکسی مربوط به سال ۲۰۱۹ در غزه
گروه بین‌الملل: روزنامه آمریکایی وال‌استریت جورنال به نقل از نخست وزیر قطر و برخی مقام‌های آمریکایی گزارش داده است که مقام‌های ارشد حماس درباره پاسخ این گروه به پیشنهاد وقفه در جنگ دچار اختلاف شده‌اند.
حماس که از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و شمار دیگری از کشورها تروریستی شناخته می‌شود به طور رسمی گفته است همچنان در حال بررسی پیشنهاد ارائه‌شده است. وال‌استریت جورنال روز جمعه ۱۳ بهمن گزارش داد که رهبران حماس در داخل غزه که «پس از ماه‌ها جنگ خسته شده‌اند» آماده پذیرش وقفه پیشنهادی هستند، اما رهبران این گروه در کشورهای دیگر «خواستار امتیازات بیشتر و مذاکره برای آتش‌بس دائمی» شده‌اند.
کشورهای میانجی، شامل آمریکا، قطر و مصر، توافقی را پیشنهاد کرده‌اند که بر اساس آن، در مرحله نخست شامل وقفه شش هفته‌ای عملیات نظامی اسرائیل در غزه و همچنین تبادل گروگان‌ها و ارسال کمک‌های بشردوستانه است. وال‌استریت جورنال به نقل از چند مقام رسمی که نام آنها فاش شده گزارش داده که یحیی سنوار، رهبر داخلی حماس، موافق پذیرش وقفه شش هفته‌ای است، چرا که «فکر می‌کند این فرصتی برای سازمان‌دهی نیروهای حماس و دسترسی غیرنظامیان غزه به کمک‌های بشردوستانه است».
با این حال، این گزارش می‌افزاید که اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، با این پیشنهاد مخالفت کرده است. دفتر اسماعیل هنیه روز جمعه از گفت‌وگوی تلفنی او با زیاد نخاله، رهبر گروه جهاد اسلامی فلسطین، درباره توافق پیشنهادی خبر داد. هر دو گروه حماس و جهاد اسلامی از سوی ایالات متحده و شماری از کشورها تروریستی شناخته می‌شوند.
بنابر بیانیه دفتر هنیه، دو طرف تأکید داشتند که هرگونه معامله با اسرائیل باید با «توقف کامل درگیری‌ها، خروج نیروهای اسرائیلی از غزه، پایان محاصره، بازسازی نوار غزه و آزادی زندانیان فلسطینی» همراه باشد. مذاکرات مربوط به پیشنهاد جدید برای وقفه در جنگ هفته گذشته با حضور رئیس سازمان سی‌آی‌ای، نخست وزیر قطر، رئیس سازمان موساد و رئیس سازمان اطلاعات مصر در پاریس برگزار شد. رئیس سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل، موساد، با کلیات بحث‌های مطرح شده در نشست پاریس ابراز موافقت کرده اما توافق پیشنهادی همچنان در انتظار تصویب در کابینه جنگ اسرائیل است.
وال‌استریت جورنال یادآور شده با وجود فشارها بر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، برای دستیابی به توافقی منجر به آزادی گروگان‌ها، برخی از اعضای حاضر در دولت ائتلافی او با هر توافقی که به جنگ علیه گروه افراطی حماس پایان دهد مخالف‌ هستند. در همین حال آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، قرار است پنجمین سفر خود به خاورمیانه از زمان آغاز بحران فعلی را آغاز کند. بنابر اعلام وزارت خارجه آمریکا، سفر پنج روز آقای بلینکن از روز یکشنبه ۱۵ بهمن آغاز می‌شود و او به عربستان سعودی، مصر، قطر، اسرائیل و کرانه باختری رود اردن خواهد رفت.
هدف از سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه بخشی از تلاش‌ها برای دستیابی به توافقی برای آزادی گروگان‌ها و توقف درگیری‌ها در غزه عنوان شده است. بلینکن شامگاه جمعه در شبکه ایکس نوشت که این سفر ادامه همکاری با شرکای آمریکا برای چگونگی دستیابی به صلح مستمر در منطقه، همراه با امنیت پایدار برای اسرائیلی‌ها و فلسطینیان است.
تلاش‌های دیپلماتیک برای برقراری وقفه در جنگ غزه در حالی افزایش یافته که تشدید تنش‌ها در منطقه نگرانی از گسترش درگیری‌ها را پدید آورده است. طی ماه‌های گذشته حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی بارها به سوی کشتی‌های عبوری از دریای سرخ پهپاد و موشک پرتاب کرده‌اند و نیروهای نیابتی ایران در منطقه نیز ده‌ها بار به سوی نیروها و پایگاه‌های آمریکا در منطقه حمله کرده‌اند.
حمله هفته گذشته نیروهای مورد حمایت ایران به پایگاه نیروهای آمریکایی در مرز اردن و سوریه به کشته شدن سه نظامی آمریکایی و مجروح شدن دست‌کم ۴۰ نفر دیگر منجر شد و ارتش آمریکا در پاسخ به این حمله، بامداد شنبه (به وقت ایران) حملاتی را علیه مواضع سپاه پاسداران و گروه‌های وابسته‌اش در عراق و سوریه انجام داد. بحران فعلی با یورش حماس به خاک اسرائیل در ۱۵ مهرماه (هفتم اکتبر) آغاز شد. شبه‌نظامیان فلسطینی در جریان آن یورش نزدیک به ۱۳۰۰ تن را کُشتند و حدود ۲۴۰ نفر را به گروگان گرفتند. اسرائیل در پاسخ به این یورش عملیات گسترده‌ای را در سراسر نوار غزه آغاز کرده است که به گفته مقام‌های زیر نظر حماس، تاکنون بیش از ۲۶ هزار کشته برجای گذاشته است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها