به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۶:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۱۶ ساعت ۱۷:۲۴
کد مطلب : ۴۵۴۲۵۴

ارتباط لیزری ماهواره نروژی با زمین برای اولین بار

ارتباط لیزری ماهواره نروژی با زمین برای اولین بار
گروه علمی:تاسواره کوچک نروژی برای اولین بار با استفاده از لیزر با زمین ارتباط برقرار کرد.به گزارش ایسنا، ماهواره کوچک NorSat-TD آژانس فضایی نروژ اولین اتصال ماهواره با زمین خود را با استفاده از یک فناوری نوآورانه لیزری جدید انجام داده است. یک تاسواره نروژی با ایجاد اولین ارتباط نوری با زمین، موفقیت بزرگی در ارتباطات فضایی رقم زده است.تاسواره NorSat-TD که توسط آزمایشگاه پرواز فضایی(SFL) برای آژانس فضایی نروژ(NSA) توسعه یافته است، نقطه عطف مهمی برای طراحان و اپراتورهای ماهواره است و آنها را در یک باشگاه انحصاری از سازمان‌هایی قرار می‌دهد که کار مشابهی را مدیریت کرده‌اند.
 
تاسواره با لیزر
ارتباطات نوری از فناوری لیزر استفاده می‌کنند و می‌توانند مجموعه داده‌های بزرگ را سریع‌تر با امنیت بهتر نسبت به ارتباطات فرکانس رادیویی سنتی انتقال دهد.این فناوری به طور ویژه برای برنامه‌های کاربردی در مدار پایین زمین(LEO) مانند رصد زمین، ارتباطات از راه دور، نظارت بر جو، ردیابی کشتی‌های دریایی و نجوم فضایی، که در آن انتقال داده‌های قابل اعتماد بسیار مهم است، کاربرد دارد.

دکتر رابرت ای‌زی(Robert E. Zee) می‌گوید: نمایش موفقیت‌آمیز ارتباط ماهواره‌ای با زمین توسط تاسواره ۳۵ کیلوگرمی NorSat-TD، کاربرد ماهواره‌های کوچک‌تر را که برای توسعه، پرتاب و بهره‌برداری، مقرون‌به‌صرفه‌تر از فضاپیماهای سنتی هستند، بسیار گسترش می‌دهد.

ماهواره NorSat-TD برای نشان دادن فناوری‌های جدید آژانس فضایی نروژ و آژانس فضایی اروپا(ESA) طراحی شده است. این ماهواره به طور مشترک توسط آزمایشگاه پرواز فضایی(SFL) موسسه مطالعات هوافضای دانشگاه تورنتو(UTIAS) در کانادا و با همکاری آژانس فضایی نروژ(NOSA) توسعه یافته است.

آژانس فضایی اروپا توضیح می‌دهد که ماموریت اصلی تاسواره آزمایش و اعتبارسنجی محموله‌ها و مفاهیم جدیدی از سوی نروژ، هلند، فرانسه و ایتالیا خواهد بود. این ماهواره در آوریل سال گذشته به مدار پایین زمین پرتاب شد و تاریخ انقضای پیش‌بینی شده برای آن حدود آوریل ۲۰۲۷ است.

تاسواره NorSat-TD از دو فناوری حیاتی برای ارتباطات نوری استفاده می‌کند. اولین فناوری کنترل دقیق نحوه قرارگیری است که یک کار چالش برانگیز برای فضاپیماهای کم جرم است. این مکانیسم، تاسواره را به طور دقیق و پیوسته با ارتباط با یک ایستگاه زمینی در مدارش تراز می‌کند. NorSat-TD دارای قابلیت‌های پایداری و هدف‌گیری نوآورانه‌ای است.

سیستم ارتباط لیزری موسوم به SmallCAT دومین جزء ضروری این ماهواره است. این سیستم توسط کنسرسیومی به رهبری سازمان تحقیقات علمی کاربردی هلند توسعه یافته است که شامل یک پایانه لیزری با کیفیت بالا و یک آینه متحرک می‌شود که برای قفل کردن پرتو نوری باریک به طور دقیق روی یک دیده‌بان ایستگاه زمینی ضروری است.

هدف اصلی این تاسواره ردیابی کشتی‌های دریایی است. با این حال، علاوه بر پایانه SmallCAT، محموله‌های آزمایشی دیگری برای موقعیت‌یابی پیشرفته جی‌پی‌اس، ردیابی فضاپیماها با لیزر و پیشران با سوخت یُد نیز حمل می‌کند. آزمایشگاه پرواز فضایی قصد دارد NorSat-۴ را در سال ۲۰۲۴ پرتاب کند. این ماهواره دارای حسگر جدید تصویربرداری در نور کم برای پیشرفت فناوری ماهواره‌ای خواهد بود.

این نمایش موفقیت‌آمیز توسط NorSat-TD نشان‌دهنده پیشرفت قابل توجهی در قابلیت‌های تاسواره‌ها است و درها را به روی روش‌های ارتباطی ماهواره‌ای کارآمدتر و ایمن‌تر می‌گشاید. این برای دامنه روزافزون کاربردهای مبتنی بر فضا ضروری است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها