به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵

تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۱۷ ساعت ۱۷:۲۷

پرتاب ماهواره «PACE» ناسا به تعویق افتاد

گروه علمی:پرتاب ماهواره «PACE» ناسا که قرار است بر اقیانوس‌های جهان نظارت کند، به دلیل شرایط بد آب‌وهوایی یک روز به تعویق افتاد.به گزارش ایسنا، ماهواره «پلانکتون، آئروسل، ابر، اکوسیستم اقیانوسی»(PACE) ناسا قرار است روز چهارشنبه هفتم فوریه ساعت ۱:۳۳ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی، زمین را از «پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال» ترک کند و بر فراز موشک «فالکون ۹»(Falcon 9) شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) پرتاب شود.

این پرتاب ابتدا برای امروز سه‌شنبه ششم فوریه در همان ساعت برنامه‌ریزی شده بود اما به دلیل آب‌وهوای بد به تاخیر افتاد.پیش از پرتاب، کارشناسان ناسا و اسپیس‌ایکس گردهم آمدند تا درباره تأثیری که مأموریت PACE بر علم آب‌وهوا خواهد داشت، صحبت کنند. ماهواره PACE، بر تعامل بین اقیانوس‌ها و جو زمین نظارت خواهد کرد.

«جیم فری»(Jim Free) معاون ناسا روز دوشنبه پنجم فوریه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: درک کردن چگونگی تعامل حیات اقیانوسی با جو و آب‌وهوای جهان، یکی از رازهای جهان است. آئروسل‌هایی که در اقیانوس و جو می‌چرخند، یکی از عوامل موثر در نحوه شکل‌گیری ابرها و نحوه رفتار سیستم‌های آب‌وهوایی هستند اما عملکرد دقیق این فرآیند، یک معمای علمی است. حل کردن این معما، یکی از اهداف بزرگ ماموریت PACE در راستای وظیفه ناسا برای کشف کردن ناشناخته‌ها در هوا و فضاست.

فری ادامه داد: ماهواره PACE به ماموریت‌های ناسا در مدار زمین خواهد پیوست که در حال حاضر داده‌های حیاتی را درباره زمین، اقیانوس، جو و یخ سیاره ما جمع‌آوری می‌کند. داده‌های این ماموریت توسط دانشمندان و سیاست‌گذاران برای محافظت از زمین در برابر تهدیدهای ناشی از تغییرات اقلیمی جهان استفاده خواهند شد.

یک تاثیر بزرگ علمی
«کارن سنت ژرمن»(Karen St. Germain) مدیر بخش علوم زمین ناسا، در این رویداد مطبوعاتی توضیح داد: ماهواره PACE به بررسی کردن ریزارگانیسم‌های کوچکی خواهد پرداخت که نقش بزرگی را در زمین بر عهده دارند. این ریزارگانیسم‌ها، ریزجلبک‌هایی به نام فیتوپلانکتون هستند.

سنت ژرمن ادامه داد: زمین ما یک سیاره آبی به شمار می‌رود که ۷۰ درصد از سطح آن با اقیانوس‌ها پوشیده شده است. با وجود این، ما از بسیاری جهت‌ها در مورد سطح ماه بیشتر از اقیانوس‌های سیاره خود می‌دانیم. فیتوپلانکتون‌ها در پایه زنجیره غذایی دریایی قرار دارند. آنها به ماهیگیری ما و سلامتی اقیانوس‌ها کمک می‌کنند. همچنین، فیتوپلانکتون‌ها مسئول جذب کردن مقدار زیادی دی‌اکسید کربن از طریق فتوسنتز و تبدیل کردن آن به اکسیژن در جو هستند. با وجود این، فیتوپلانکتون‌ها می‌توانند سمی باشند و ما باید این موضوع را نیز بدانیم.

سنت ژرمن خاطرنشان کرد که PACE فقط ارگانیسم‌های کوچک ساکن در اقیانوس‌ها را بررسی نخواهد کرد، بلکه ذرات ریز موجود در جو به نام آئروسل‌ها را نیز مورد بررسی قرار خواهد داد.وی افزود: آئروسل‌ها نقش بسیار مهمی را در وضعیت آب، کیفیت هوا و اقلیم سیاره ما دارند. آنها از منابعی مانند گرد و غبار منتشر شده از صحرا، آتش‌سوزی‌ها و حتی فعالیت‌های انسانی می‌آیند و ابرهایی را می‌سازند که می‌توانند طوفان‌ها را تولید کنند. همچنین، آنها مقدار زیادی از انرژی خورشید را منعکس می‌کنند و به همین دلیل، نقش مهمی را در پایداری بلندمدت آب‌وهوای زمین دارند. از آنجا که ما در حال بررسی کردن هر دوی این موارد به طور هم‌زمان هستیم، PACE به ما امکان می‌دهد تا تعامل قوی بین جو و اقیانوس را درک کنیم.

پرتاب کردن ماهواره PACE، برای پرتاب‌های معمولی از پایگاه کیپ کاناورال ناسا نیز مهم است. «تیم دان»(Tim Dunn) مدیر «برنامه خدمات پرتاب» ناسا گفت: PACE هشتمین ماموریت برنامه خدمات پرتاب ناساست که با موشک اسپیس‌ایکس پرتاب می‌شود و اولین ماموریت دولتی است که از نوامبر سال ۱۹۶۰ یک مسیر قطبی را از کیپ کاناورال به پرواز درمی‌آورد. اکنون اسپیس‌ایکس به خوبی آماده شده و با پرواز کردن در این مسیر خاص از سال ۲۰۲۰، این کار را ۱۱ بار به صورت تجاری انجام داده است.
برچسب ها: ناسا