به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۱۲:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۱۸ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب : ۴۵۴۶۲۶

قیمت طلا به محدوده جذاب خرید می‌رسد

قیمت طلا به محدوده جذاب خرید می‌رسد
گروه اقتصادی:بازارهای ارز و طلا طی هفته‌های گذشته، در طوفان خبری و افزایش تنش‌های منطقه روزهای پرتلاطمی را سپری کردند. افزایش قابل توجه قیمت دلار سایر بازارها را نیز تحت تاثیر قرار داد و معامله‌گران خرد بسیاری را روانه بازار کرد.

به گزارش تجارت نیوز، با این حال از نیمه هفته گذشته، سیاست‌ ارزپاشی و خبردرمانی بانک مرکزی در پی بازگشت نسبی آرامش به منطقه خاورمیانه، دست به دست هم داد تا روند قیمت دلار کاهشی شود. هر چند قیمت‌ دلار به مناطق قبلی برنگشت اما سقف آن هم نشکست و کف جدیدی در نیمه کریدور ۵۰ هزار تومانی برای این اسکناس شکل گرفت.

اخبار جنگ، بهانه رشد دلار شد 
در همین راستا مجتبی دیبا، کارشناس اقتصادی با اشاره به هفته‌های پرچالش‌ دلار و شرایط خاص بازار ارز  گفت: «اسکناس دلار در ماه‌های اخیر در فضای باثبات و کف کانال ۵۰ و سقف ۵۲ هزار تومان نوسان داشت، اما در دو هفته گذشته در منطقه‌های قیمتی بالاتر معامله شد.»وی با اشاره با اینکه انتظار اصلاح قیمت در مناطق بالاتر وجود داشت، خاطرنشان کرد: «به دلیل نویزهای خبری از جنس جنگ که در بازار مخابره شد، بازار ارز کف‌های قیمتی بالاتر را تجربه کرد و  به سقف قیمتی رسید. بنابراین امکان اصلاح دلار با تاچ قیمت در سقف بالا فراهم شد.»

 سیاست افزایش نرخ بهره راه‌گشا نیست
وی در خصوص قیمت دلار گفت: «دلار در ابتدا در مناطق قیمتی ۵۶ هزار تومان و  تا محدوده ۵۴ هزار تومان امکان اصلاح دارد. این در حالی است که ریتم حرکتی اسکناس آمریکایی در بیش از یک هفته گذشته بیشتر تحت تاثیر سیاست‌های بانک مرکزی قرار داشت.»

این کارشناس اقتصادی به سیاست‌های بانک مرکزی برای افزایش نرخ بهره برای مدیریت بازار ارز اشاره کرد و افزود: «شاید بتوان گفت هدف از افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی، کنترل قیمت‌ها باشد که البته با دید سیاست‌های پولی برای کاهش نرخ بهره شاید بتوان به آن توجه داشت؛ اما در اصل ماجرا با چنین دستورالعمل‌هایی ما به نتایج مناسبی نمی‌رسیم. زیرا برای شرکتی که قصد استفاده از تسهیلات را دارد شرایط به صرفه‌ای نیست و عملا با این اقدام جذب پول صورت نمی‌‌گیرد و بانک مرکزی در این مسیر موفقیت چندانی به دست نخواهد آورد.»

منطقه شیرین قیمت طلا کجاست؟
دیبا در خصوص روند رشد قیمت‌ها در بازار طلا اظهار کرد: «زمانی که بازار سکه در فضای رنج بی‌تصمیمی بود، خرید‌های پلکانی توصیه می‌شد. فعلا محدوده قیمتی ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فضای شیرین خرید برای سکه است.»

وی افزود: «در بازار طلا منطقه دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی می‌تواند منطقه مهم تصمیم‌گیری از جنس خرید شیرین باشد. اگر قیمت‌ها در بازار طلا بخواهد روی خوش خود را به معامله‌گران نشان دهد منطقه دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی می‌تواند منطقه کف قیمت باشد.»

قیمت طلا به محدوده جذاب خرید می‌رسد
اما آیا در پیش‌بینی بازار طلا می‌توان انتظار روند کاهشی را داشت؟ این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال گفت: «با توجه به کلیت تورم در کشور و سیاست‌های دولت در سال آینده، تورم را نمی‌توانیم کاهشی ترسیم کنیم؛ اما در کوتاه‌مدت با حرکت‌های مختلف دولت و بانک مرکزی شاید مناطق پایین‌‌تر قیمتی تا حدودی بتواند کار کند و خرید‌های شیرین رخ دهد.»وی خاطرنشان کرد: «برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا منطقه دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی محدوده  بسیار جذابی برای سرمایه‌گذاری است و سودهای خوبی را برای خریداران رقم خواهد زد.»
برچسب ها: سکه و طلا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها